انتشار این مقاله


هاینز سیلمن: گوگل ۱۰۱امین سالگرد تولد آقای دارکوب را گرامی داشت

خالق نجاران جنگل اگر در بین‌مان حضور داشت، امروز ۱۰۱ سالگی خود را جشن می‌گرفت.

گوگل دودل امروز ۱۰۱امین سالگرد تولد هاینز سیلمن (Heinz Sielmann)، زیست‌شناس و فیلم‌ساز سرشناس آلمانی، را گرامی داشت. وی علی‌رغم ساخت تعداد قابل توجهی از مستندهای حیات وحش، بیشتر به خاطر محبوب‌ترین مستند خود، نجاران جنگل، به آقای دارکوب (Mr. Woodpecker) شهرت یافت.

آقای دارکوب
طرح گوگل دودل برای گرامی‌داشت سالگرد تولد هاینز سیلمن.

نجاران جنگل (Carpenters of the Forest) مستندی با محوریت زندگی دارکوب‌ها بود که در سال ۱۹۵۴ عرضه شد. عمده دلیل محبوبیت این مستند، تکنیک جدید و واقع‌گرایانۀ سیلمن برای فیلم‌برداری بود. او با جاسازی تعدادی دوربین درون لانۀ یک دارکوب، توانست بیش از ۶۰ سال قبل، سبک روایت کاملاً نوینی را پایه‌گذاری کند. مستند نجاران جنگل پس از پخش در شبکه تلویزیونی BBC به محبوبیت فراوانی دست یافت.

سیلمن در سال ۱۹۱۷ در شهر رایت (Rheydt) آلمان متولد شد. او در دوران کودکی به همراه پدرش به پروس شروقی مهاجرت کرد. پدر سیلمن به کار فروش ابزار برقی اشتغال داشت.


مقاله مرتبط: هدی لامار: هنرپیشۀ زیبایی که فناوری بی‌سیم امروز را مدیون وی هستیم


در همان کودکی دریافت که علاقه وافری به حیات وحش دارد؛ به طوری که وی صبح‌ها خیلی زود از خواب برمی‌خاست تا بتواند پیش از رفتن به مدرسه، پرندگان روی درخت را تماشا کند.

در ۱۷ سالگی اولین دوربین خود را تهیه کرد و به دنیای عکاسی از حیات وحش پا نهاد. پروس شرقی به اولین لوکیشن برای نخستین فیلم وی در سال ۱۹۳۸ تبدیل شد. سیلمن این فیلم صامت را دربارۀ حیات پرندگان ساخته بود. با این حال، دیری نپایید که آتش جنگ جهانی دوم، موقعیت کاری سیلمن را به تاراج برد.

وی در اوایل جنگ به عنوان آموزشیار در واحد آموزش ارتباطات رادیویی لوفت‌وافه (نیروی هوایی آلمان نازی)، واقع در لهستان اشغالی، به کار گماشته شد. سیلمن سال‌های بعدی جنگ را به عنوان اسیر جنگی در قاهره و لندن سپری نمود. پس از اتمام جنگ، سیلمن کار تحسین‌شدۀ خود را در انستیتو فیلم آموزشی جمهوری فدرال آلمان آغاز نمود.

او در همین زمان بود که کار فیلم‌برداری نجاران جنگل را آغاز نمود؛ مستندی که روی زندگی یک دارکوب گریزپا و خانواده‌اش تمرکز داشت. این مستند تا حدی عمیق ساخته شده بود که تا پیش از آن سابقه نداشت. بخشی از فیلم‌برداری مستند محبوب آقای دارکوب، به واسطۀ دوربین‌های جاسازی شده درون لانۀ پرنده به انجام رسیده بود. نجاران جنگل پس از عرضه توجهات فراوانی را به سمت سیلمن معطوف نمود. به طوری که طرفداران سیلمن او را آقای دارکوب نامیدند.


مقاله مرتبط: هار گوبیند کورانا: گوگل امروز به افتخار تولد وی طرح لوگوی خود را تغییر داد


در اواخر دهۀ ۱۹۵۰، هاینز سیلمن اولین فیلم مستند بلند خود را ساخت. این فیلم که اربابان جنگل (Les Seigneurs de la Forêt) نام داشت، به دستور پادشاه بلژیک و در کنگوی بلژیک فیلم‌برداری شد.

اربابان جنگل یکی از اولین فیلم‌هایی بود که موفق شد طبیعت اجتماعی گوریل‌ها را در زیستگاه‌شان به تصویر بکشد. اربابان جنگل در جشنواره فیلم مسکو مقام نخست را کسب نمود و به سرعت به یکی از موفق‌ترین فیلم‌های سیلمن بدل گشت. این مستند در ۲۶ زبان مختلف روایت شده است. راوی نسخه انگلیسی‌زبان اورسون ولز (Orson Welles) بود. این نسخه با عنوان “اربابان جنگل کنگو” عرضه شد.

هاینز سیلمن در سال ۱۹۷۱ به عنوان عکاس در ساخت فیلم رویدادنامه هلستروم (The Hellstrom Chronicle) مشارکت نمود. ماجرای رویدادنامه هلستروم در مورد خطراتی بود که از جانب حشرات انسان را تهدید می‌کند. این فیلم موفق به کسب جایزه اسکار برای بهترین فیلم مستند شد.

سیلمن در سال ۱۹۹۴ بنیاد Heinz Sielmann Stiftung را تأسیس نمود. این بنیاد از آن زمان تا کنون توانسته است با موفقیت جمعیت سمور آبی و سگ آبی را در حیات وحش آلمان احیا نماید.

آقای دارکوب در سال ۲۰۰۶ در مونیخ آلمان درگذشت.

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید