انتشار این مقاله


نگاهی جدید به اثر نیکوتین بر روی مسیرهای پاداش مغز

دانشمندان مکانیسم‌های جدیدی را کشف کرده‌اند که نیکوتین به وسیله آن‌ها مسیرهای پاداش مغز را دستکاری می‌کند.

دانشمندان Northwestern مکانیسم‌های جدیدی را کشف کرده‌اند که نیکوتین به وسیله آن‌ها مسیرهای پاداش مغز را دستکاری می‌کند؛ یافته‌ای که می‌تواند ساخت درمان‌های ضد اعتیاد آینده را تحت تاثیر قرار دهد.

دکتر Ryan M. Drenan، استادیار فارماکولوژی، می‌گوید:

شناسایی جزئی و دقیق مکانیسم‌هایی که از طریق آن‌ها نیکوتین مداربندی مغز را تغییر می‌دهد، یک اولویت بزرگ است. همه ما اثرات زیان‌بخش سیگار و محصولات دیگر تنباکو را می‌فهمیم. اما استفاده از سیگارهای الکترونیکی نیز در میان جوانان در حال افزایش است، و این موضوع مشکل‌زاست؛ بخشی به این دلیل که در معرض نیکوتین قرار گرفتن ممکن است مسیری به سوی سواستفاده از مواد مخدر در سال‌های بعد زندگی فرد ایجاد کند.


مقاله مرتبط: تحقیقات مغزی راهی جدید برای درمان اعتیاد به نیکوتین پیشنهاد می‌کند


عقیده بر این است که نیکوتین اثرات تقویت‌کننده خود را از طریق واکنش‌ با رسپتورهای انواع خاصی از سلول‌ها – نورون‌های دوپامین و GABA – در منطقه‌ای از مغز تحت عنوان منطقه تکتونال ونترال (VTA)، اعمال می‌کند.

مطالعه‌ای قبلی نشان داد که گروه سوم سلو‌ل‌ها، نورون‌های گلوتامات VTA، ممکن است نقشی در پاداش و تقویت داشته باشند. اما اینکه این سلول‌ها به نیکوتین پاسخ می‌دهند، یا در اعتیاد به نیکوتین دخیلند، هنوز مشخص نیست.

در مطالعه فعلی، تیم دانشمندان نشان دادند که رسپتورهای نیکوتین –که به آن‌ها رسپتورهای استیل کولین نیکوتینی (nAChRs) گفته می‌شود– در نورون‌های گلوتامات VTA به صورت طبیعی بیان می‌شوند. این تیم همچنین از یک نقش عملکردی ناشناخته این رسپتورها در تنظیم ارتباط سلول-سلولی با VTA، پرده برداشت. این نتایج نورون‌ها را به عنوان یک هدف فرعی نیکوتین در مسیر پاداش مغز، معرفی کردند.


مقاله مرتبط: مصرف نیکوتین در نوجوانی می‌تواند منجر به مصرف زیاد الکل شود


Drenan توضیح داد:

نتایج ما یک گره سیگنال دهنده فرعی به مدلی که برای بررسی عمل نیکوتین بر تقویت و پاداش استفاده می‌کنیم، اضافی کرد. با افزودن بخشی دیگر از اثر نیکوتین بر این مدارها، که قبلا ناشناخته بودند، ما گستره توانایی‌هایمان در تولید دارو برای تجویزهای ضد اعتیاد، را افزایش دادیم. نتایج این مطالعه همچنین درک چگونگی فعالیت نوروترنسمیترهای تنظیمی، مانند استیل کولین، در مغز طبیعی را بهبود بخشیدند. این فرایند پراهمیت می‌تواند برای سیگنالینگ نرمال دوپامین که در مسائلی همچون اختلالات روانی و اسکیزوفرنی دچار اختلال می‌شود، مهم باشد.

آیسان اخگری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید