انتشار این مقاله


درمان سرطان کولورکتال با استفاده از داروهای ضد قارچی امکان‌پذیر به نظر می‌رسد

تحقیقات نشان می‌دهند که ایتراکونازول می‌تواند درمان جدیدی برای سلول‌های سرطانی مقاوم به درمان در سرطان کلورکتال باشد.

سرطان کولورکتال چهارمین نوع شایع قابل تشخیص سرطان در ایالات متحده است. اگر چه درمان‌های مختلفی برای آن در دسترس است اما برخی از سلول‌های توموری مقاوم به درمان هستند. در حال حاضر تحقیقات نشان می‌دهند که نوعی داروی ضدقارچی می‌تواند درمان سرطان کولورکتال را تسهیل نماید.

ایتراکونازول معمولا برای درمان عفونت‌های قارچی مورد استفاده قرار می‌گیرد. عفونت‌هایی مانند عفونت‌های ناشی از انواع مخمر‌های واژینال (کاندیدیاز ولووواژینال) و عفونت‌های قارچی بر روی دست و پا (تینا پدیس) می‌توانند تحت تاثیر این دارو قرار بگیرند. اما محققان موسسه تحقیقاتی سرطان کمبریج انگلستان مورد مصرف جدیدی برای این دارو پیشنهاد داده‌اند. آنان فکر می‌کنند که این دارو می‌تواند سلول‌های سرطانی غیرفعال در سرطان کولورکتال را از بین ببرد. سرطانی که طبق گفته‌ی موسسه ملی سرطان (NCI)، حدود ۱۴۰،۲۵۰ در ایالت متحده در سال ۲۰۱۸ به آن دچار می‌شوند. 


مقاله مرتبط: آمار ابتلا به سرطان طی یک دهه گذشته ۳۰ درصد افزایش داشته است


دکتر سایمون بوچاکی، از محققان مطالعه‌ی تأثیر ایتراکونازول در سلو‌ل‌های سرطانی غیرفعال کولون، می‌گوید:

یکی از بزرگترین چالش‌ها در درمان هر نوع سرطان، تنوع سلول‌های مختلف در همان تومور است. در این مطالعه تیم ما نوعی از سلول‌های به خواب رفته در تومور‌های کولون را مورد هدف قرار داد. چراکه این سلول‌ها به درمان واکنشی نشان نمی‌دهند و بیمار را در معرض خطر بازگشت و عود مجدد سرطان قرار می‌دهند.

در آزمایشاتی که بر روی موش‌ها انجام شد، دکتر بوچاکی و تیمش متوجه شدند که داروهای ضد قارچ ممکن است باعث مرگ نوعی سلول سرطانی کولورکتال که عموما مقاوم به درمان‌های معمول مانند شیمی‌درمانی است، شوند.

ایتراکونازول پیشرفت تومور را متوقف می‌کند

در این مطالعه که در ژورنال  Journal of Experimental Medicine به چاپ رسیده است، محققان بر روی سلول‌های سرطانی کولون و رکتوم موش کار کردند. پیش از هر چیز آنان تمرکز خود را بر روی شناسایی مسیرهای سیگنالینگی که در کنترل نهفتگی سلول‌های سرطانی دخیل هستند، قرار دادند. آن‌ها متوجه شدند که برای سرطان کولورکتال دو مسیر وجود دارد؛ Wnt و hedgehog.

سپس، آن‌ها اثربخشی داروهای مختلف را در این دو مسیر آزمایش کردند و متوجه پتانسیل درمانی ایتراکونازول شدند. دکتر بوچاکی و تیمش یافتند که ایتراکونازول در مسیر Wnt تداخل ایجاد می‌کند که منجر به از بین رفتن سلول‌های غیرفعال و مسدود کردن رشد تومور سرطانی می‌شود. دکتر بوچاکی می‌گوید:

جالب تر این که به نظر می‌رسد این دارو می‌تواند در عمل هم سلول‌های غیرفعال و هم سلول‌های فعال را بکشد. دارو باعث می‌شود که سلول‌ها دوباره به سیکل کوتاه رشد خود باز گردند. در اصل وارد یک توقف دائمی با عنوان سالخوردگی سلولی می‌شوند.


مقاله مرتبط: نانوتکنولوژی برای تشخیص زودهنگام و درمان سرطان‌های کولورکتال


به دنبال این نتایج امیدوار کننده، محققان در نهایت می‌خواهند اثربخشی این دارو را در آزمایشات بالینی، در بیماران مبتلا به سرطان کولورکتال در مرحله پیشرفته مورد آزمایش قرار دهند. گام دیگر این است که مطمئن شوید آیا ایتراکونازول به تنهایی موثر است یا به صورت ترکیبی در کنار سایر داروها.

آرزو فتحعلی زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید