انتشار این مقاله


کشف دو منظومه شمسی جدید با سیاراتی مشابه سیاره خودمان

این سیارات جدید اندازه‌ای نزدیک به اندازۀ زمین دارند.

دانشمندان موفق به کشف دو منظومه شمسی جدید شده‌اند که فاصلۀ نسبتاً کمی با منظومۀ شمسی خودمان دارد.

یکی از این منظومه‌ها ۱۶۰سال نوری با ما فاصله داشته و متشکل از سه سیاره است که به دور ستاره خود – که یک کوتوله سرخ است – در حال گردش‌اند. این سه سیاره اندازه‌ای نزدیک به اندازۀ زمین دارند. یکی از آن‌ها دقیقاً هم‌اندازه با زمین است و دوتای دیگر نیز تنها کمی از سیاره ما بزرگ‌ترند.

صرف‌نظر از مشابهت در اندازه، به دلیل نزدیکی بیش از حد به ستاره مادر، احتمالاً هیچ‌یک از این سه سیاره قابل سکونت نیستند. با این وجود، شواهدی در دست است که نشان می‌دهد وضعیت در این سیارات آن‌قدرها هم که ما فکر می‌کنیم وخیم نیست.

منظومه دیگر که به تازگی کشف شده، دو سیاره بسیار بزرگ‌تر دارد. این دو سیاره – که مشابه منظومه قبلی دور یک کوتوله سرخ در حال گردش‌اند – نمونه‌ای از ابر زمین (super-earth) هستند. ابر زمین سیاره‌ای فراخورشیدی که جرمی بیش‌تر از زمین و کم‌تر از اورانوس و نپتون (غول‌های یخی) داشته باشد.

کوتوله سرخ اندازۀ به نسبت کوچک‌تری داشته، کهن‌سال‌تر بوده و دمای کم‌تری نیز نسبت به خورشید ما دارد. علی‌رغم درجه حرارت پایین‌تر کوتوله‌های سرخ، سیارات تازه کشف شدۀ فاصلۀ کمی تا ستاره خود دارند و همین باعث شده است دمای سطح آن‌ها برای سکونت چندان مناسب نباشد.


مقاله مرتبط: غول سرخ: زمین خیلی سریع‌تر از آن‌چه فکر می‌کنیم به پایان کار خواهد رسید


این پنج سیاره توسط تلسکوپ فضایی کپلر و در جریان ماموریت K2 شناسایی شده‌اند. این تلسکوپ با ثبت نمون افت‌ و خیزهای موقت در شدت نور یک ستاره – زمانی که سیاره مربوطه از مقابل آن عبور می‌کند – به ستاره‌شناسان اجازه می‌دهد با بررسی جزئیات تغییرات ایجاد شده در شدت نور، مشخصات سیاره را ارزیابی کنند.


مقاله مرتبط: حدود ۱۰۰ سیاره‌ی خارجی در داده‌‌های ماموریت k۲ یافت شدند


دانشمندان هم‌اکنون امیدوارند بتوانند با استفاده از یافته‌های تلسکوپ فضایی جیمز وب (James Webb Space Telescope) مطالعات بیش‌تری روی ساختار اتمسفر این سیاره‌های تازه کشف شده انجام دهند. تلسکوپ فضایی جیمز وب در تاریخ می ۲۰۲۰ به فضا پرتاب خواهد شد.

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید