انتشار این مقاله


سامیت: عنوان قدرتمندترین ابررایانه جهان پس از ۵ سال به ایالات متحده رسید

سامیت که توسط دو شرکت بزرگ IBM و انویدیا طراحی و ساخته شده است.

با سامیت (Summit) آشنا شوید؛ ابررایانه جدید آمریکایی که قادر است در هر ثانیه ۲۰۰ میلیون میلیارد محاسبه انجام دهد. این اولین بار است که طی ۵ سال اخیر یک ابررایانه از ایالات متحده توانسته عنوان قدرتمندترین ابررایانه جهان را از آن خود کند.

سامیت
دو ردیف از سرورهای ابررایانه سامیت. امتیاز تصویر: Oak Ridge National Laboratory

مشخصات سخت‌افزاری این دستگاه ۲۰۰ میلیون دلاری در قاموس هیچ‌گونه مقایسه‌ای نمی‌گنجد! سامیت که توسط دو شرکت بزرگ IBM و انویدیا برای آزمایشگاه ملی اوک ریج – متعلق به وزارت انرژی ایالات متحده – طراحی و ساخته شده، قدرتی برابر با ۲۰۰ پتافلاپ (petaflops) دارد؛ بدین معنی که می‌تواند در هر ثانیه ۲۰ کوادریلیون (ده میلیون میلیارد) عمل محاسباتی انجام دهد، که یک میلیون بار سریع‌تر از یک لپ‌تاپ معمولی است. آن طور که نیویورک تایمز توصیف نموده، یک انسان به ۶۳ میلیارد سال زمان نیاز خواهد داشت تا بتواند عملکردی را داشته باشد که سامیت در یک ثانیه از خود بر جای می‌گذارد. مجله MIT Technology Review نیز در بررسی این ابررایانه، قدرت سامیت را با کل جمعیت جهان مقایسه کرده است؛ به طوری که تمام ساکنین کره زمین باید به مدت ۳۰۵ روز به صورت تمام‌وقت کار کنند تا بتوانند از پس محاسباتی که قدرتمندترین ابررایانه جهان در یک ثانیه انجام می‌دهد، بر بیایند.

این ابررایانه با در اختیار داشتن ۴۶۰۸ سرور، ۹۲۱۶ چیپ پردازشی مرکزی و ۲۷۶۴۸ پردازشگر گرافیکی، وزنی بالغ بر ۳۴۰ تن دارد. آزمایشگاه ملی اوک ریج فضایی به مساحت تقریبی ۸۶۰ متر مربع در ایالت تنسی برای نگهداری آن اختصاص داده است. قدرتمندترین ابررایانه جهان از ۴۰۰۰ هزار گالن آب برای خنک‌سازی بهره می‌برد که به درون سیستم پمپاژ می‌شود. انرژی مورد نیاز برای کارکرد سامیت ۱۳ مگاوات اعلام شده است. این انرژی برای روشن‌سازی ۸۰۰۰ خانه در ایالات متحده کافی است.

سامیت که هم‌اکنون عنوان قدرتمندترین ابررایانه جهان را به یدک می‌کشد، ۶۰ درصد از دارندۀ قبلی این عنوان، ابررایانه چینی سان‌وی تایهولایت (Sunway TaihuLight)، سریع‌تر است. این نخستین بار پس از سال ۲۰۱۳ است که یک رایانه آمریکایی موفق به کسب این عنوان شده و نشان می‌دهد که ایالات متحده پابه‌پای چین در حال پیشروی است. سامیت هم‌چنین ۸ برابر قدرتمندتر از تایتان، دیگر ابررایانه آمریکایی، می‌باشد.

در نقد و بررسی مجله MIT Technology Review می‌خوانیم که سامیت اولین ابررایانه است که منحصراً برای اجرا نمودن اپلیکیشن‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، نظیر یادگیری ماشین و شبکه عصبی، طراحی شده است. چندین هزار عدد چیپست بهینه‌سازی شده برای هوش مصنوعی که انویدیا و IBM برای آن در نظر گرفته‌اند، ظرفیتی باورنکردنی برای پردازش اعداد در اختیار سامیت قرار داده است که می‌تواند در تحلیل الگوهایی به کار برده شود که برای انسان نامحسوس می‌باشد.


مقاله مرتبط: هوش مصنوعی مانند سلول‌های مغز انسان عمل می‌کند!


سامیت و سایر دستگاه‌های مشابه می‌توانند برای طیف وسیعی از کاربردهای پردازش‌محور نظیر: طراحی هواپیماهای جدید، مدل‌سازی اقلیم، شبیه‌سازی انفجارهای هسته‌ای، طراحی مواد جدید و دست‌یابی به علت بیماری‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید