انتشار این مقاله


ریسک ابتلا به آنفولانزا؛ پاسخ در خون شماست!

ابتلا به آنفولانزا همواره ترسناک است اما با پیشبینی امکان ابتلا به آن می‎توان از این نگرانی تا حدی کاست.

فصول ابتلا به آنفولانزا همیشه انسان‎هارا از اینکه آیا به آن مبتلا می‎شوند یا خیر، نگران می‎کند. اما باید بدانید که راه‎حلی برای این مشکل وجود دارد که شما به کمک آن می‎توانید امکان ابتلا به آن را پیشبینی کنید.

تحقیقات جدید نشان داده که می‎توان با استفاده از مارکر خاص موجود در خون افراد ریسک ابتلای افراد به آنفولانزا را سنجید. محققان با بررسی نمونه‎های خون ، متوجه شدند که افرادی که میزان سلول‎های ایمنی(مخصوصا سلول‎های ایمنی طبیعی) خونشان پایین‎تر از حد نرمال است، بیشتر دچار این بیماری خواهند شد.

ژن KLRD1 در بدن انسان وظیفه‎ی تولید سلول‎های ایمنی طبیعی را دارد بنابراین میزان بیان این ژن در خون می‎تواند ابتلای افراد را به آنفولانزا تا ۸۶% پیشبینی کند. طبق گفته‎ی پروفسور پوروش ختری، KLRD1 اولین ژن از میان تمامی ژن‎های دخیل در ابتلا به این بیماری است که استعداد فرد را به ابتلا به آنفولانزا به طور واضح نشان می‎دهد.

طبق نظر محققان، میزان ابتلا به این بیماری می‎تواند با ژن KLRD1 و سلول‎های ایمنی مربوطه ارتباط داشته باشد اما این تنها یک عامل دخیل است و این تحقیق نیاز به بررسی بیشتری خواهد داشت.


مقاله‎ی مرتبط:آنفولانزا


پیشبینی آنفولانزا:

محققان برای انجام مطالعات خود نمونه‎های خون ۵۲ نفر را مورد بررسی قرار دادند. این نمونه‎های خونی قبل از اینکه فرد را در معرض ابتلا به بیماری قرار دهند، از او جدا کردند. سپس افراد سالم را در معرض ویروس‎های مربوط به آنفولانزا (هردو نوع H1N1 و H3N2 ) قرار دادند تا امکان ابتلای آنان را به این بیماری بسنجند.

محققان الگوریتمی برای محاسبه‎ی نسبت میزان سلول‎های ایمنی مختلف موجود در خون افراد را قبل از مواجهه‎ی آن‎ها با ویروس‎ها تهیه کردند و متوجه شدند که فردی که میزان سلول‎های ایمنی طبیعی موجود در خونش پایین است، سریعا به آنفولانزا مبتلا می‎شود.

اگر بیش از ۱۰% سلول‎های ایمنی افراد را سلول‎های ایمنی طبیعی تشکیل دهند فرد بیمار نخواهد شد و برعکس اگر این مقدار کمتر از ۱۰% باشد ریسک ابتلا به آنفولانزا در آنان افزایش خواهد یافت.بعد از انجام این تحقیقات محققان به سوی بررسی ژن مربوطه (KLRD1) هدایت شدند.

آنفولانزا

محققان امیدوارند با دست‎یابی به این موضوع بتوانند به پزشکان کمک کنند تا آن‎ها افراد در معرض خطر این بیماری را به راحتی شناسایی کرده و در نتیجه بتوانند تشخیص دهند که استفاده از داروهایی مانند Tamiflu برای چه کسانی مفیدتر خواهد بود.

پروفسور ختری می‎گوید:

به فرض اگر اپیدمی آنفولانزا اتفاق بیفتد و مقدار داروی Tamiflu محدود باشد، با اسفاده از نتیجه‎ی بدست آمده از این تحقیق می‎توان تشخیص داد که چه کسانی در معرض خطر بیشتری بوده و بنابراین درمان برای آن‎ها نسبت به سایرین ضروری‎تر خواهد بود.


مقاله‎ی مرتبط:تزریق واکسن آنفولانزا در دوران بارداری به جنین آسیب نمی‌رساند!


از نظر محققان بررسی انجام شده می‎تواند حتی برای ساختن واکسن آنفولانزای بهتر نیز مفید واقع شود. پروفسور ختیر همچنین به حیاتی بودن این مسئله اشاره میکند و معتقد است که با دانستن نقش حیاتی سلول‎های ایمنی طبیعی و درک نقش محافظت کننده‎ی این سلول‎ها در برابر آسیب‎های مختلف، می‎توان واکسن مفیدتر و از همه مهم‎تر واکسنی برای درمان هر نوع آنفولانزا ساخت ، واکسنی جهانی!

یسرا واعظ


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید