انتشار این مقاله


آیا استفاده از کرم ضد آفتاب تاریخ مصرف گذشته تاثیر دارد؟

عدم استفاده از ضد آفتاب یا استفاده از ضد آفتاب تاریخ مصرف گذشته؟ کدام بهتر است؟

شما فقط یک گوشه از ساحل را می‌خواهید که خورشید بالا بیاید و با دریا و آفتاب ریلکس کنید. حالا که صحبت از آفتاب شد، شما نباید فراموش کنید که از یک لایه ضخیم از محافظت‌کننده‌ها در برابر نور خورشید استفاده کنید اما زمانی که کرم ضد آفتابتان را برمی‌دارید متوجه می‌شوید که تاریخ مصرف آن گذشته است. آِیا باید در هر صورتی از آن‌ها استفاده کرد؟


مقالات مرتبط:


به گزارش Melanoma Research Foundation؛ به طور معمول کرم‌های ضد آفتاب‌ به وسیله عناصر فعالی مانند اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم، اشعه فرابنفش (UV) را جذب یا بازتاب می‌کنند. محصولاتی که به اصطلاح “طیف گسترده” دارند دو نوع از اشعه فرابنفش که به طور بالقوه می‌توانند منجر به تخریب شوند (امواج UVA و UVB) را بلاک می‌کنند.

براساس Mayo Clinic، بیشتر کرم‌های ضد آفتاب بعد از باز کردن درشان تا سه سال موثر واقع می‌شوند مگر این که تاریخ مصرف آن برند خاص چیز دیگری بگوید. به گفته دکتر لوران پلاچ، متخصص پوست، در ایمیلی به Live Science:

با این حال نگهداری در مکان‌های گرم یا قرار دادن در معرض رطوبت می‌تواند موجب شکستن عناصر کرم ضد آفتاب و کاهش تاثیر گذاری آن حتی قبل از این که به صورت رسمی تاریخ مصرفش تمام بشود، شود.


مقاله مرتبط: شیمی‌دان‌ها بدنبال پیدا کردن کرم‌های ضدآفتاب طولانی‌اثر


پلاچ توضیح می‌دهد:

هر عنصری که در محصولات مراقبت شخصی وجود دارد حتی آن‌هایی که فعال نیستند مانند امولسیفایرها و مواد نگهدارنده‌ها، می‌توانند با گذشت زمان تنزل پیدا کنند. این تنزل بیشتر اوقات با شرایط نگهداری تشریع می‌شود، بنابراین نگهداری کرم ضد آفتاب در ماشین گرم ممکن است باعث غیرموثر شدن آن شود حتی اگر تاریخ مصرفش تمام نشده باشد.

یک ضد آفتاب تاریخ مصرف گذشته ممکن است در بلوکه کردن امواج UV کمتر موثر واقع شود و احتمال آفتاب سوختگی و خطر سرطان پوست افزایش یابد. اما به گفته پلاچ، کرم‌های سنگین که به طور معمول پوشش دهی و محافظت در برابر خورشید بهتری را نسبت به ژل‌ها و اسپری‌ها فراهم می‌آورند حتی پس از گذشت تاریخشان هم هنوز می‌توانند یک حفاظ بین پوست و آفتاب باشند.


مقاله مرتبط: کمک‌های اولیه ۲۴: آفتاب‌سوختگی


او گفت:

استفاده از کرم‌های ضد آفتاب تاریخ مصرف گذشته ممکن است بهتر از عدم استفاده از ضد آفتاب باشد، مخصوصا اگر عناصر فعالش مانند روی اکسید و دی اکسید تیتانیوم به صورت فیزیکی باعث بلوکه شدن آفتاب شوند.
اگرچه ترکیب عناصر فعال و غیرفعال ضد آفتاب‌ها می‌تواند بسیار متفاوت باشد و این تفاوت در رابطه با تاریخ نگهداری بسته‌بندی‌های مختلف، بسیار بیشتر است. بنابراین گفتن این که یک کرم ضد آفتاب تاریخ مصرف گذشته چقدر می‌تواند موثر باشد غیرممکن است و مصرف کنندگان اگر گزینه‌ی تاریخ مصرف نگذشته را در دسترس دارند با استفاده کردن از آن بسیار بیشتر در امان هستند. من پیشنهاد می‌کنم که در ساحل از کس دیگری ضد آفتاب قرض کنید یا از یکی از مغازه‌های نزدیک چیزی بخرید. در حال حاضر حتی مغازه‌های کوچک هم ضد آفتاب دارند.

ضد افتاب

پلاچ به Live Science گفت:

اگر بدون هر گونه ضد آفتاب ماندید حتی پارچه نیز می‌تواند کمی در برابر آفتاب محافظت ایجاد کند مخصوصا اگر پارچه به طور مخصوص برای محافظت در برابر امواج فرابنفش بافته شده باشد. در مورد لباس‌ها درجه UPFها (فاکتور محافظت در برابر فرابنفش) مقداری که آن لباس از شما محافظت خواهد کرد را نشان می‌دهد، مانند عدد SPF (فاکتور محافظت در برابر آفتاب) که درباره تاثیرگذاری کرم ضد آفتاب بیان می‌شود.
اما حتی یک پارچه UPF هم نمی‌تواند محافظت ۱۰۰ درصدی ایجاد کند. بنابراین مهم است که هم از ضد آفتاب‌ها و هم لباس‌های محافظت کننده در برابر آفتاب استفاده کنیم.

فرشته باقری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید