انتشار این مقاله


برترین وقایع علمی هفته (۵۱)

دانشمندان برای اولین بار بلعیده شدن ستاره توسط یک سیاه‌چاله را مشاهده کردند.


۸ – ۱۵ ژوئن ۲۰۱۸


دانشمندان برای اولین بار بلعیده شدن ستاره توسط یک سیاه‌چاله را مشاهده کردند

بلعیده شدن ستاره
برداشت هنرمند از بلعیده شدن ستاره توسط سیاه چاله کلان جرم کهکشان Sophia Dagnello – Arp ۲۹۹

دانشمندان برای اولین بار شاهد انفجار عظیمی شدند که در اثر بلعیده شدن ستاره توسط سیاه چاله به وجود آمده است. محققان بالاخره توانستند شکل‌گیری و گسترش جت ماده سریع‌السیری را که پس از نابودی یک ستاره در اثر گرانش یک سیاه چاله عظیم ایجاد می‌شود، مشاهده کنند. آن‌ها برای این کار از تلسکوپ‌های بسیار تخصصی استفاده کرده‌اند که بر روی دو کهکشان برخوردکننده به نام Arp ۲۹۹ در فاصله‌ی ۱۵۰ میلیون سال نوری از زمین، به کار گرفته شده است. در مرکز یکی از این کهکشان‌ها، ستاره‌ای به اندازه‌ی دو برابر خورشید بیش از حد به سیاه‌چاله‌ای با اندازه‌ی ۲۰ میلیون برابری خودش نزدیک می‌شود و این اتفاق با تکه پاره شدن ستاره و انفجاری در پهنه‌ی عالم همراه می‌گردد.

تمدن اینکا آمریکای جنوبی متخصصان جراحی جمجمه بودند

این فرد بخت‌برگشته که ۴۰۰ تا ۲۰۰ سال قبل از میلاد زندگی می‌کرده دچار شکستگی جمجمه (فلش سفید) بوده است. بخت‌برگشته از این نظر که دو هفته پس از عمل جراحی مرده است. WORLD NEUROSURGERY

جراحی حفره‌ی مغزی بدون بیهوشی مدرن و آنتی‌بیوتیک بیشتر به حکم مرگ می‌ماند. ولی مته‌کاری (دریل کردن و برش قسمتی از استخوان جمجمه برای مقاصد پزشکی) برای هزاران سال، از یونان باستان تا پرو، تمرین شده است. همه‌ی بیماران نجات نمی‌یافتند، ولی خیلی‌ها هم زنده می‌ماندند که شامل صدها مورد از امپراتوری اینکا می‌شود. مطالعه‌ای جدید بر روی جمجمه‌ی آن‌ها و صدها مورد دیگر Columbian Peru پیشنهاد می‌کند که نرخ موفقیت این اعمال جراحی باستانی به طور عجیبی بالاست: تا ۸۰ درصد در دوران اینکا. اگر این آمار را با ۵۰ درصد زمان جنگ داخلی آمریکا در ۴۰۰ سال پیش مقایسه کنیم، شگفت‌انگیز بودن آن بیشتر معلوم می‌شود.

آزار جنسی فقط جنسی نیست: خصومت پایدار با زنان تحصیل‌کرده

اگر از کسی بپرسیم که تصورش درباره‌ی آزار جنسی چیست، به احتمال زیاد درخواست روابط جنسی یک استاد از یک دانشجو را مطرح خواهد کرد. با این حال، بر اساس گزارشی که هفته‌ی پیش توسط آکادمی‌های ملی علوم، مهندسی و پزشکی آمریکا منتشر شد، این تصادف‌های زننده فقط بخش کوچکی از یک مشکل جدی را در علم شامل می‌شود. این گزارش دوساله “آزار جنسی” فراگیر و آسیب‌رسان (رفتارهایی که به قصد کوچک کردن زنان و القای این حس که آن‌ها متعلق به اینجا نیستند؛ از جمله کامنت‌های سکسیست و شوخی‌های تحقیرآمیز) را به نمایش می‌کشد. بین ۱۷ تا ۵۰ درصد از دانشجویان علمی و پزشکی زن، این نوع از آزار را در بیش از ۳۶ مجموعه‌ی آموزشی گزارش کرده‌اند.

هوش مصنوعی می‌تواند چهره‌ی زمان پیری شما را پیش‌بینی کند

H. YANG ET AL., ARXIV 1711.10352V1 (2017)
H. YANG ET AL., ARXIV 1711.10352V1 (2017)

پلیس در جست‌وجوی متهمین فراری و یا افرادی که مدت‌هاست اثری از آنان نیست، باید نشانه‌ای فراتر از یک عکس قدیمی داشته باشد. هنرمندان و برنامه‌های کامپیوتری شاید تا حدودی بتوانند این کار را انجام دهند؛ اما هر دو دارای نقص‌هایی هستند. امروزه دانشمندان هوش مصنوعی پیشرفته‌ای را به کار گرفته‌اند تا پیر کردن چهره به صورت مصنوعی را، واقعی‌تر و البته ناامیدکننده‌تر از همیشه انجام دهند… ادامه‌ی مقاله

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید