انتشار این مقاله


ترمیم آسیب‌های نخاعی به کمک ژن‌درمانی

ترمیم آسیب‌های نخاعی قدم بزرگی برای بیماران در جهت زندگی مستقل خواهد بود.

مسئله مهمی که درمورد نخاع وجود دارد این است که شما تنها یک نخاع دارید و اگر آسیبی به آن وارد شود غیرقابل جبران خواهد بود. درحال حاضر تنها کاری که می‎توان پس از آسیب‌ نخاعی انجام داد جلوگیری از صدمات بیشتر است.
روش جدید که توسط ژن‌درمانی ارائه شده است می‌تواند این روند را تغییر دهد، به کمک این روش موش‌هایی که به دلیل آسیب نخاعی فلج شده بودند توانستند دوباره دست‌ها و پاهای خود را حرکت دهند.

زمانیکه نخاع یک شخص (یا موش) آسیب می‌بیند، بسته به ناحیه آسیب دیده، توانایی حرکت دادن کل یا بخشی از بدن خود را از دست می‌دهد. به طور معمول یک زخم ارتباط بین نورون‌ها با یکدیگر و یا با سلول‌های ماهیچه‌ای را بلوکه می‌کند. از طریق ژن‌درمانی این بافت زخم در طول چند هفته از میان برداشته می‌شود. بدین ترتیب موش‌های آسیب دیده‌ای که درمان را دریافت کرده بودند به مرور توانستند حرکت کنند و پس از گذشت مدت زمان کافی کنترل حرکات نخاعی آن‌ها به اندازه‌ای پیشرفت کرد که حتی قادر بودند یک حبه‌ی کوچک قند را نیز بردارند.


مقالات مرتبط:


اگر امکان استفاده از این روش برای انسان‌ها نیز مقدور باشد تاثیر شگرفی بر زندگی انسان‌ها خواهد داشت. Elizabeth Bradbury در مصاحبه با گاردین:

توانایی به کار بردن دوباره دست‌ها اولویت اول اغلب بیمارانی‌ست که با آسیب نخاعی زندگی می‌کنند. بدین ترتیب آن‌ها قادر خواهند بود کارهای روزمره‌ی خود مانند لباس پوشیدن و نگاه داشتن یک فنجان قهوه را بدون نیاز به کمک انجام دهند؛ این اتفاق زندگی آن‌ها را تغییر خواهد داد.

طبق گزارشات Mayo Clinic درحال حاضر هیچ روشی برای بازگردانی این توانایی وجود ندارد و تلاش در این راستا از اولویت‌های تحقیقات پزشکی است. بازگرداندن این توانایی قدم بزرگی برای بیماران آسیب نخاعی در جهت زندگی مستقل خواهد بود. فیزیوتراپی و اعضا مصنوعی تنها روش‌هایی هستند که درحال حاضر برای بازگرداندن حداکثر عملکرد ممکن استفاده می‌شوند. اما از نظر تئوری ترمیم آسیب نورون‌ها زندگی این یماران را به حالت عادی بازخواهد گرداند.
عملی بودن این روش هنوز مشخص نیست و آزمایش‌های بالینی تنها روی موش‌های آزمایشگاهی انجام شده است. قبل از اینکه این روش ژن‌درمانی برای انسان‌ها ممکن شود باید مراحل متعددی را طی کند.

مهشید دهقان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید