انتشار این مقاله


کودکانی با آلرژی غذایی با احتمال دو برابری ابتلا به اوتیسم روبه‌رو هستند

کودکانی که آلرژی غذایی دارند نسبت به سایر کودکان، بیش از دو برابر احتمال دارد که اختلال طیف اوتیسم را داشته باشند.

طبق یافته‌های مطالعه‌ای با اطلاعات سلامت ملی ایالات متحده، کودکان آمریکایی که آلرژی غذایی دارند نسبت به سایر کودکان بیش از دو برابر احتمال دارد که اختلال طیف اوتیسم را داشته باشند. این یافته‌های جمعیت محور به شواهد تجربی اضافه می‌کند که احتمال دارد ارتباطی بین اقدامات نادرست یا واکنش‌های بیش از حد سیستم ایمنی و این اختلال با ریشه‌ی عصبی وجود داشته باشد.


مقاله مرتبط: تشخیص زودهنگام اوتیسم با ۵ علامت


محققان تنها بر روی ارتباط بین آلرژی و اختلال طیف اوتیسم (یا ASD) در میان ۱۹۹۵۲۰ کودک ۳ تا ۱۷ ساله که در بین سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۶ در نظرسجی ملی سلامت ایالات متحده شرکت کرده بودند، تمرکز کردند. این مطالعه برای این طراحی نشده بود که کشف کند چه چیزی پشت این ارتباط است.

براساس گزارش این محققان در تاریخ هشت جون در JAMA Network Open، گروه دریافت در میان ۱۸۶۸ کودک مبتلا به اوتیسم ۲۱۶ نفر یا به عبارتی ۱۱ درصد آلرژی غذایی داشته‌اند. در مقابل تنها چهار درصد کودکانی که اوتیسم نداشتند به مواد غذایی آلرژی داشته‌اند. همچنین احتمال بیشتری وجود داشت که کودکان مبتلا به اوتیسم نسبت به سایرین آلرژی‌های تنفسی یا پوستی مانند اگزما داشته باشند.

از سال ۲۰۰۰ تعداد کودکان مبتلا به اوتیسم دو برابر و شیوعش از هر ۱۰۰۰ کودک ۱۶.۸ نفر شده است. در همین حین تعداد کودکان مبتلا به آلرژی‌های غذایی از ۳.۴ درصد در بین سال‌های ۱۹۹۷-۱۹۹۹ به ۵.۱ درصد در سال‌های ۲۰۰۹-۲۰۱۱ رسیده است.

به گفته نویسنده این مطالعه و اپیدمیولوژیست، وی باو از کالج سلامت عمومی دانشگاه لووا واقع در شهر لووا؛ این که آیا ایجاد آلرژی‌های غذایی ممکن است در ایجاد اوتیسم نقش داشته باشد یا بالعکس، یا چیز دیگر هر دو این موارد را موجب شود مشخص نیست. او گفت:

هنوز علل ASD نامعلوم باقی مانده است.

کار قبلی برای افراد و موش‌ها یک ارتباط ممکن بین اختلالات مختلف سیستم ایمنی و اوتیسم را نشان داد. کودکانی با سابقه فامیلی دیابت نوع یک و یا بیماری سلیاک یا آرتریت روماتوئید در سمت مادری در خطر بیشتری برای ابتلا به اوتیسم هستند. براساس یافته یک مطالعه که در سال ۲۰۱۴ در Behavioral Brain Research، موش‌هایی که مبتلا به آلرژی‌های غذایی شدند رفتارهایی با مشخصه‌های اوتیسم مانند رفتارهای تکراری و تعاملات اجتماعی کمتر را نشان دادند.


مقاله مرتبط: کودکان مبتلا به اوتیسم، احتمالا جهش‌های DNA را از پدرشان به ارث می‌برند!


به گفته کریستوفر مک‌دوگل، مسئول مرکز اوتیسم لوری در بیمارستان عمومی ماساچوست واقع در بوستون که تفسیر همراه این مطالعه را نوشته است؛ این یافته‌های جدید از این فرضیه که “تظاهرات متفاوتی از ناهنجاری‌های ایمنی در افراد مبتلا به ASD رخ می‌دهد” حمایت می‌کند. آلرژی‌های غذایی، تنفسی و پوستی در این جمعیت رایج است اما داشتن این آلرژی‌ها بدان معنا نیست که کودک شما حتما به ASD مبتلا خواهد شد.

فرشته باقری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید