انتشار این مقاله


توده‌ای خزنده زیر پوست یک زن!

وقتی یک زن روس متوجه توده‌ای کوچک در زیر چشم چپش شد، از خودش سلفی گرفت! اما بعد اتفاق عجیبی افتاد؛ توده حرکت کرد.

هنگامی که یک زن روسی متوجه توده‌ای کوچک در زیر چشم چپش شد، از خود یک سلفی گرفت! اما بعد اتفاق عجیبی افتاد؛ توده حرکت کرد. بعد چند سلفی دیگر هنگامی که این توده در صورتش حرکت می‌کرد گرفت. پنج روز بعد از اولین سلفی توده به بالای چشم چپ و سپس، ۱۰ روز بعد به لب فوقانی منتقل شد.


مقاله مرتبط: درمان بیماری‌های خودایمنی با کرم‌های انگلی!


بلافاصله پس از آخرین مهاجرت توده، زن ۳۲ ساله به چشم‌پزشک مراجعه کرد. نهایتاً معلوم شد که این خانم دارای نوعی کرم انگلی به نام Dirofilaria repens است. طبق گزارشی مشابه در سال ۲۰۱۱، این کرم‌ها نخ‌مانند به طور طبیعی سگ‌ها، گربه‌ها، روباه‌ها و دیگر پستانداران وحشی را آلوده کرده و معمولاً در بافت زیر پوست زندگی می‌کنند. در واقع انسانها میزبان تصادفی این کرم هستند؛ به عبارت دیگر، بدن انسان جایی نیست که کرم‌ها بخواهند در آن باشند و چرخه‌ی تولیدمثل در بدن انسان برقرار نیست.

این کرم‌ها توسط گزش‌ پشه‌ها گسترش یافته و موارد انسانی در بخش‌هایی از اروپا، آسیا و آفریقا گزارش شده است. این زن روسی نیز اخیراً به روستایی در خارج از مسکو سفر کرده و چندین بار مورد گزش پشه قرار گرفته بود.


مقاله مرتبط: آیا پشه‌ها دوستتان دارند؟ ژن‌هایتان را سرزنش کنید!


به گفته‌ی پزشک معالج این زن، از سال ۱۹۹۷، بیش از ۴۰۰۰ مورد انسانی از این عفونت در روسیه و اوکراین گزارش شده است. بر اساس مقاله‌ای که در سال ۲۰۱۵ نوشته شده است، تعداد موارد گزارش شده از هشت مورد در سال ۱۹۹۷ تا نزدیک به ۲۰۰ مورد در سال ۲۰۱۲ افزایش یافته است. علاوه بر این، طی دوره‌ی ۱۶ ساله، بیماری به سمت شمال و عرضهای جغرافیایی بالاتر کشیده شده است.

در انسان، عفونت با این انگل معمولاً به صورت توده‌هایی در زیر پوست ظاهر می‌شود و در حدود ۳۵ درصد از بیماران این توده‌ها یا به عبارت بهتر کرم‌ها حرکت می‌کنند. برخی از بیماران نیز احساس خزیدن چیزی در زیر پوست را گزارش کرده‌اند.

هر چند این بیماری ترسناک به نظر می‌رسد اما درمانش ساده است؛ خارج کردن کرم با جراحی راه‌حل این بیماری است.

نگران نباشید حال زن روسی نیز خوب است!

فاطمه مسیب‌پور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید