انتشار این مقاله


تکنیک جدید به مشاهده فعالیت الکتریکی سلول‌های عصبی بیماران مبتلا به ALS کمک می‌کند

این روش جدید که optopatch نام دارد محققین را قادر می‌سازد که میزان الکتریستیه سلول‌ها را به طور گسترده‌ای اندازه گیری کنند.

دانشمندان پزشکی Northwestern با استفاده از تکنیک جدید optopatch که میزان فعالیت الکتریکی نورون‌ها نشان‌ می‌دهد بیان کردند که بعضی از نورون‌هایی که تحت تاثیر بیماری ALS دچار تغییراتی شده‌اند hypo-excitability از خود نشان‌ می‌دهند. پروفسور  Evangelos Kiskinis بیان کرد:

تغییر میزان تحریک‌پذیری در نورون‌های افراد مبتلا به ALS نخستین نشانه‌های ظهور بیماری در این افراد می‌باشد. توانایی مشاهده این تغییرات در نورون‌های حاصل از سلول‌های بنیادی این امید را ایجاد می‌کند که می‌توان قبل از پیشرفت بیماری جلوی کاهش تحریک پذیری نورون و در نتیجه ظهور علائم را گرفت.

این روش جدید که optopatch نام دارد محققین را قادر می‌سازد که میزان الکتریستیه سلول‌ها را به طور گسترده‌ای اندازه گیری کنند در حالیکه در متدهای قدیمی دانشمندان فقط می‌توانستند میزان الکتریسته تعداد محدودی از سلول‌ها را بسنجند. Kiskinis می‌گوید optopatch به ما این اجازه را می‌دهد که  میزان فعالیت الکتریکی صدها سلول را در یکبار مشاهده بررسی کنیم.

در گذشته برای دریافت همین اطلاعات ما تنها بر روی سیگنال‌های دریافت شده از یک سلول می‌توانستیم تمرکز کنیم ‌آنهم مدت زمان زیادی طول می‌کشید چرا که کار کاملا به صورت دستی انجام می‌شد و بعلاوه دقت کافی را نیز نداشت.

محققان مشاهده کردند که سلول‌های ALS در شرایط عادی تحریک‌پذیری بالایی داشتند اما هنگامی که در معرض حرارت قرار می‌گرفتند به سرعت میزان تحریک‌پذیریشان کاهش می‌یافت. این یافته‌ها دقیقا با مطالعات قبلی که در این زمینه انجام شده بود و نشان می‌داد نورون‌ها در این بیماری از حالت تحریک‌پذیری بالا به تحریک پذیری پایین دچار شده و نهایتاً مرگ سلولی برایشان رخ می‌دهد مطابقت داشت.

بعلاوه فقط تعدادی از نورون‌ها چنین رفتاری از خود نشان می‌دادند و بقیه به صورت نرمال باقی می‌ماندند. این مطالعات اهمیت آنالیز و بررسی تعداد زیادی از سلول‌ها را در مقایسه با تنها بررسی سیگنال یک نورون نشان می‌دهد دکتر kiskinis می‌گوید با استفاده از این روش ما اکنون می‌توانیم دلیل اینکه چرا بعضی از سلول‌های ما در مقایسه با سایر نورون‌ها آسیب‌پذیرترند کشف کنیم. در واقع اکنون ما یک برنامه معین برای بررسی بیشتر این پروسه و شناسایی چنین مداخلات درمانی داریم.

پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید