انتشار این مقاله


۱۷ راه طبیعی برای مقابله با موی چرب

موی‌چرب سبب کاهش اعتماد به نفس و همچنین احساس نگرانی در فرد می‌شود.

تمام انواع موها برای تغذیه و سالم نگه‌داشتن خود و همچنین مراقبت از پوست سر مقداری چربی تولید می‌کنند. اما در صورتیکه مقدار چربی تولیدشده زیاد باشد سبب ایجاد درماتیت سبورئیک و شوره سر می‌شود.

موی‌چرب سبب کاهش اعتماد به نفس و همچنین احساس نگرانی در فرد می‌شود.

علیرغم اینکه افراد زیادی ممکن است به خاطر موی چرب خود دچار ناامیدی شوند روش‌های طبیعی فراوانی وجود دارند که می‌توان با استفاده از آنها بدون آسیب رساندن به مو و پوست سر با چربی اضافه مقابله کرد.

موی چرب

۱.شست و شوی بیشتر مو

در بعضی افراد علت چرب شدن مو عدم شست و شوی چربی‌ موجود و باقی ماندن آن است. بعضی افراد باید روزانه موی خود را بشویند.

شامپو به خلاص شدن از چربی اضافی کمک می‌کند. همچنین علاوه بر چربی سایر تولیدات مو که سبب چرب و بد جلوه دادن مو می‌شوند را نیز از بین می‌برد.

   ۲.شست و شوی کمتر مو

بعضی اشخاص که روزانه بیش از یکبار موی سر خود را می‌شویند در واقع بیشتر از حد نرمال این کار را انجام داده‌اند. شستن بیش از حد موها سبب می‌شود که حتی موها بیش از حد طبیعی خود روغن تولید کنند.

موی افرادی که بلافاصله بعد از شستن چرب می‌شود و همچنین احساس خارش در پوست سر بهشان دست می‌دهد باید به میزان کمتری موهای خود را شست و شو دهند.

۳.بهبود تکنیک شستن مو

یکی از چیزهایی که افراد زیادی درگیر آن هستند عادات اشتباه شست و شوی موی سر است که سبب آسیب پوست سر و چرب شدن سریعتر موها می‌شود.

راه حل صحیح شستن مو ماساژ دادن شامپو به آرامی در تمام نقاط سر و از سمت ریشه مو می‌باشد. این کار باید به درستی انجام شود تا آسیبی به موها وارد نشود. شستن مو به طور سریع و خشن سبب خارش و چرب شدن موها می‌شود.

از آنجایی که در بیشتر موارد قسمت هایی از مو که نزدیک فرق سر هستند و ریشه‌های مو به میزان بیشتری چرب می‌شوند بهتر است هنگام شستن مو به این ناحیه‌ها بیشتر از نوک مو‌ها توجه کنید.

۴.استفاده کمتر از نرم‌کننده مو

نرم‌کننده های مو سبب می‌شوند که روغن سریعتر تولید شده و موی سر چربتر به نطر بیاید.

به جای مالیدن نرم کننده به تمام نقاط سر فقط آن را به صورت ضربه ای به انتهای مو بمالید که از خشک شدن آنها جلوگیری کنید. دقت کنید که پس از استفاده به طور کامل مو را از وجود نرم‌کننده پاک کنید.

۵.داشتن برنامه منظم شست وشو

بعضی مواقع برای شستن موها مناسب تر می‌باشند مثلا بعد از تمام‌شدن کارها یا اول وقت در صبح.

شستن موها در شب به دلیل عرق کردن حین خواب سبب چرب شدن آنها پس از بیدار شدن می‌باشد. شستن مو قبل از رفتن به باشگاه نیز به دلیل تولید عرق در حین ورزش دقیقا همین اثر را دارد.

شستن موها بعد از استفاده از کلاه یا روسری نیز ایده مناسبی است چرا که پوشاندن موها سبب تولید گرما و عرق کردن و چرب شدن موها می‌شود.

۶.اجتناب از کار زیاد بر موها

استفاده زیاد از موصاف‌کن و سشوار سبب آسیب مو می‌شود. همچنین در صورت استفاده از این ابزار برای خشک کردن مونسبت به حالت نرمال خشک شدن موها سریعتر چرب می‌شوند.

۷.اجتناب از مدل‌های موی چربی‌ساز

تاکردن مو به سمت عقب با اینکه ایده‌خوبی به نظر می‌رسد با این‌حال سبب گسترش سریعتر روغن بر پوست سر می‌شود.

بنابراین زمانیکه هیچ روش درمانی کارساز نباشد تغییر مدل مو راهکار خوبی می‌تواند یباشد.

۸.تمیزکردن برس یا شانه

به دلیل وجود پوست مرده، شوره و سایر تولیدات مو در برس‌ها بهتر است به طور مرتب برس مو پاکسازی شود. در صورتیکه شانه تمیز نشود مواد زائد موجود در آن به سرعت روی موی تمیز پخش شده و سبب چرب شدن موی سر می‌شود.

۹.لمس نکردن زیاد مو

اشخاصی که با موی سر خود زیاد بازی می‌کنند بعد از لمس موی‌خود آن‌ها را چرب‌تر می‌بینند. این اتفاق به دلیل انتقال روغن و سایر مواد کثیف از دست به روی مو می‌شود. همچنین به دلیل تحریک غدد چربی در اثر لمس چربی بیشتری تولید می‌گردد.

۱۰.استفاده از محصولات درست برای مو

تعداد زیادی شامپو و محصولات پاک‌کننده مو  وجود دارد که به صورت آنلاین نیز به فروش می‌رسد. تعویض شامپو و استفاده از شامپوهای با میزان پاک کنندگی بیشتر در خلاص شدن از دست موی چرب موثر است.

افرادی که روزانه موی خود را می‌شویند باید در نظر داشته باشند که شامپوهای قوی سبب آسیب رساندن به موهایشان می‌شود بنابراین برای این افراد شامپوی بچه گزینه مناسب‌تری است.

۱۱.عدم استفاده از محصولات سیلیکونی

سیلیکون به عنوان ماده نرم‌کننده و درخشان کننده مو شناخته شده است. از آنجایی که ارتباط مستقیمی بین درخشندگی و چربی وجود دارد از این‌رو استفاده از مواد سیلیکونی سبب تولید سریعتر چربی می‌شود.

۱۲.استفاده از شامپوهای خشک

شامپوی خشکشامپوهای خشک با جذب روغن اضافی از موی سر به این‌کار کمک می‌کنند. نشاسته و پودر بچه نیز چنین اثری بر موی سر دارد.

البته لازم به ذکر است که شامپوهای خشک قدرت پاک کنندگی بالایی ندارند و سبب پاکسازی پوست سر نمی‌شود.

۱۳.خودداری از استفاده از برخی محصولات خاص

افرادی که موی چرب دارند نباید از مواد تغذیه‌کننده مو استفاده کنند. محصولاتی که با عنوان نرم‌کننده،درخشان‌کننده و تغذیه‌کننده مو در بازار موجود هستند معمولاً شرایط را بدتر می‌کنند.

۱۴.استفاده از روغن نارگیل

با اینکه افزودن روغن به شامپو ایده خوبی برای رفع چربی مو به نظر نمی‌رسد با این‌حال روغن نارگیل ایده خوبی است. روغن نارگیل با پاکسازی پوست سر از چربی و نرم کردن انتهاهای مو یک ماده مناسب برای مو می‌باشد.

۱۵. شستن مو با روغن درخت چای

در یکی از مطالعات نتیجه گیری شد که در مقایسه با گروه شاهد افرادی که از شامپو. با ۵% روغن درخت چای استفاده می‌کردند موی چرب کمتری داشتند.

۱۶.استفاده از فندق

روغن فندق با بستن روزنه‌های تولید کننده چربی برای موهای چرب بسیار کاربردی است. استفاده از روغن فندق همچنین سبب رفع التهاب پوست سر و نرمال شدن ph پوست سر می‌شود.  بنابراین راه حل مناسبی برای افرد با پوست سر حساس نیز می‌باشد.

۱۷.چای سبز

عصاره چای سبزاستفاده از شامپو با عصاره چای سبز به اشخاص با موی چرب کمک‌ می‌کند که مویشان چربی کمتری داشته باشد.

پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید