انتشار این مقاله


تماس‌های هوشمند گوگل، واقعاً هوشمند است، اما می‌تواند چیز کثیفی باشد!

گوگل چیزی به نام Google Duplex را به نمایش گذاشت؛ یعنی توانایی برقراری تماس تلفنی با صدایی درست شبیه صدای انسان

آماده باشید تا باقی عمر خود را به صحبت با یک ربات صرف کنید. ماه گذشته Sundar Pichai، مدیر اجرایی گوگل، چیزی به نام Google Duplex را به نمایش گذاشت، که توانایی برقراری تماس تلفنی با کاربران و تولید صدای مشابه انسان را دارد. دو نمونه از این سیستم که انجام داده شد، تماسی برای گرفتن وقت آرایشگاه و رزرو کردن میز در رستوران بود. برخلاف تماس‌های تلفنی رباتیک که به آن‌ها عادت کرده‌ایم، Duplex تاثیر عجیب مکالمه انسانی همراه با اصواتی چون اهمم اممم و فواصل سکوت مناسب دارد. هم‌چنین می‌تواند پاسخ مناسبی به مکالمات غیرقابل انتظار بدهد.

این مورد بسیار چشمگیر است؛ اما گوگل تنها نمونه‌های خوب این تماس‌ها را نشان می‌دهد و درباره اشتباهاتش نمی‌شنویم. این سیستم کماکان بسیار محدود است؛ شبکه عصبی که برای آن تعبیه شده، بر اساس تماس‌های واقعی شکل گرفته و تنها با مدیریت مکالمات چنین قرارملاقات‌هایی می‌گذارد. اگر تا کنون مکالمه‌ای با دستیار صوتی‌ها مانند آمازون اکو داشته باشید، می‌دانید تکنولوژی پردازش زبان می‌تواند برخی چیزها را به خوبی انجام دهد، اما در مقابله با چیزهایی که ما در مکالمات طبیعی روزانه خود می‌گوییم، دچار مشکل می‌شود.

چه اتفاقی می‌افتد اگر این فناوری بنیان گذاری شود؟

Duplex ممکن است ما را از درگیری رزرو‌ یک میز در رستوران نجات دهد، اما زمانی که تکنولوژی در دست بازاریان و مهاجمان قرار گیرد، نتیجه می‌تواند سیل عظیمی از تماس‌های بی‌محتوا باشد. گوگل معتقد است، با آموزش صدای طبیعی به این سیستم با تمام فنون سخنرانی انسانی، تجربه مکالمات، راحت می‌شود. زمانیکه شنونده متوجه شود فریب خورده‌ است، انفاق ناگواری خواهد بود، چون کسی دوست ندارد گول بخورد. یک رویکرد شفاف می‌تواند سودمند باشد: اگر از قبل اعلام شود که ما با یک ربات صحبت می‌کنیم و‌ مکالمه هماهنگ می‌شود، چنین تعاملاتی به زودی طبیعی خواهد بود.

در ادامه‌ی اعتراض پس از نسخه دمو، گوگل مدعی است نسخه نهایی تنها همین کار را انجام می‌دهد.  سخنگو می‌گوید:

ما در حال طراحی ویژگی‌هایی با افکت‌هایی در آن هستیم می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم این سیستم به شکل صحیحی شناخته شود.


مقالات مرتبط: هوش مصنوعی گوگل می‌تواند زمان مرگ بیماران را پیش‌بینی کند


اما نگرانی‌های دیگری هم وجود دارد. گوگل در حال ضبط تعداد زیادی تماس تلفنی برای آموزش تکنولوژی است، اما اینکه چگونه داده‌ها جمع‌آوری شده‌اند و یا افرادی که با آن‌ها تماس گرفته شده‌ است راضی هستند، مشخص نیست. در نمونه‌هایی که به نمایش گذاشته شده است، ضبط مکالمه به دریافت کنندگان گزارش نشده است.

گوگل در یک پست وبلاگ گفت:

ما می‌خواهیم قصد تماس روشن باشد، تا زمینه برای کسب و کار مشخص باشد. ما در ماه‌های آینده رویکرد مناسب را تجربه خواهیم کرد.

این اولین بار نیست که شیوه‌های جمع‌آوری اطلاعات گوگل نامناسب است. ممکن است آسیب آن در گذاشتن قرار ملاقات آرایشگاه کم باشد، اما در رابطه با گرفتن وقت دکتر و مسائل دیگری که اطلاعات حساس افشا می‌کند، متفاوت خواهد بود.

گوگل قصد دارد اواخر سال جاری تست ویژگی‌های برنامه کمکی‌اش را انجام دهد. اما قبل از آن باید درباره نحوه عملکرد آن روشن سازی کند.

نگین فرونچی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید