انتشار این مقاله


برنزه کردن بدون خورشید : چیزهایی که نیاز است بدانید

نمی‌خواهید پوست خود را در معرض اشعه‌های مضر خورشید قرار دهید، اما هنوز هم می‌خواهید آن درخشش را داشته باشید؟

برنزه کردن بدون خورشید یک جایگزین عملی برای آفتاب گرفتن است. نمی‌خواهید پوست خود را در معرض اشعه‌های مضر خورشید قرار دهید، اما هنوز هم می‌خواهید آن درخشش را داشته باشید؟ محصولات برنزه بدون خورشید را در نظر بگیرید. نحوه کار این محصولات – و اهمیت استفاده دقیق و درست از آن‌ها را بیاموزید.


مقاله مرتبط: بدون اشعه‌های مضر خورشید، برنزه شوید!


محصولات برنزه بدون خورشید چگونه کار می‌کنند؟

محصولات برنزه بدون آفتاب، که خود تانر (خود برنزکننده) نیز نامیده می‌شوند، می‌توانند به پوست شما، بدون قرار دادن آن در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) مضر، ظاهری برنزه ببخشند. محصولات برنزه بدون خورشید معمولا به عنوان لوسیون، کرم و اسپری‌هایی که به پوست شما اعمال می‌شود به فروش می‌رسند. اسپری‌های حرفه‌ای برنزه کردن نیز در دسترس هستند.

ماده تشکیل دهنده فعال در اکثر محصولات برنزه بدون خورشید افزودنی رنگ، دی هیدروکسی استون (DHA) است. هنگامی که استفاده می‌شوند، دی هیدروکسی استون با سلول‌های مرده در سطح پوست واکنش می‌دهد تا به طور موقت پوست را تیره کرده و یک ظاهر برنزه شبیه سازی کند. رنگ آمیزی معمولا بعد از چند روز تحلیل می‌رود و از بین می‌رود.

اکثر محصولات برنزه بدون آفتاب دارای کرم ضد آفتاب نیستند. اگر محصول حاوی کرم ضد آفتاب باشد، تنها چند ساعت موثر خواهد بود. رنگ تولید شده توسط محصول برنزه بدون خورشید پوست شما را از اشعه UV محافظت نخواهد کرد. اگر وقت خود را در خارج از منزل صرف می‌کنید، کرم‌های ضد آفتاب همچنان ضروری هستند.


مقاله مرتبط: آیا برنزه کردن با سرطان پوست ارتباط دارد؟


در مورد قرص‌های برنزه بدون آفتاب چه می‌دانید؟

قرص‌های برنزه بدون خورشید، که معمولا حاوی افزودنی رنگی کانتکسنتین هستند، بی خطر نیستند. هنگامی که مقدار زیادی مصرف می‌شود، کانتکسانتین می‌تواند پوست شما را نارنجی یا قهوه ای کند و باعث ایجاد کهیر، آسیب کبدی و بینایی شود.

آیا برنزه بدون خورشید بی خطر است؟

محصولات برنزه بدون آفتاب به طور کلی جایگزین‌هایی برای آفتاب گرفتن می‌باشند، اما تا زمانی که به صورت مستقیم استفاده می‌شوند. اداره غذا و داروی آمریکا (FDA) دی هیدروکسی استون را برای اعمال خارجی روی پوست تأیید کرده است. با این حال، FDA معتقد است که DHA نباید در ناحیه تحت پوشش غشاهای مخاطی، از جمله لبها، بینی یا ناحیه اطراف چشم‌ها، در معرض استنشاق قرار بگیرد، زیرا خطر انجام این کار ناشناخته است.

اگر از یک محصول برنزه بدون خورشید در خانه استفاده می‌کنید، به دقت دستورالعمل‌های برچسب را دنبال کنید و محصول را در چشمان، بینی یا دهان خود قرار ندهید. اگر بخواهید برنزه‌کننده خورشید (اسپری برنزه‌کننده) استفاده کنید، از چگونگی محافظت از چشمانتان، لب‌ها، بینی و گوش و استنشاق اسپری اطلاع حاصل کنید. گزینه‌هایی برای محافظت از خودتان در هنگام اعمال یا استفاده از اسپری برنزه کنندگی وجود دارد که شامل پوشیدن عینک‌های ایمنی، پوشاننده بینی یا فیلتر بینی و پوشاننده لب هستند.


مقاله مرتبط: ۲۲ راه عجیب که تابش خورشید بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد!


بهترین راه استفاده از لوسیون برنزه بدون آفتاب چیست؟

ابتدا پوست خود را پاک کنید. قبل از استفاده از یک محصول برنزه بدون آفتاب، پوست خود را با یک دستمال کاغذی تمیز کنید. این کار کمک خواهد کرد تا سلول‌های مرده پوست را حذف کنیم. اندکی زمان اضافی را برای پوست ضخیم مانند زانو، آرنج و مچ پا صرف کنید. پوست خود را خشک کنید.

در یک قسمت اعمال کنید. محصول را به صورت دایره‌وار بر روی پوست خود ماساژ دهید. برنزه‌کننده را در بخش‌هایی مانند دست‌ها، پاها و تنه خود اعمال کنید. پس از هر بخش، دستان خود را با صابون و آب بشوید تا از از دست دادن رنگشان جلوگیری شود. به آرامی محصول را از مچ پا به پای خود و از مچ دست خود به دستان خود گسترش دهید.

قسمت‌های مفاصل را پاک کنید. زانوها، آرنج‌ها و مچ پا تمایل به جذب بیشتری از محصولات برنزه بدون خورشید را دارند. برای کاهش اثر برنزه در این مناطق، به آرامی آن‌ها را با یک حوله مرطوب نگه دارید. زمانی را به خشک کردن اختصاص دهید. حداقل ۱۰ دقیقه قبل از اینکه لباس بپوشید صبر کنید. لباس‌های شل بپوشید و سعی کنید از عرق کردن اجتناب کنید.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید