انتشار این مقاله


غذا کلیدی برای بهبود خواب نوزاد

غذا بر روی خواب کودک تاثیر به‌سزایی دارد.

تنها چیزی که اشتیاق تازه پدر و مادرها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، خواب کودکشان است. حال براساس تحقیقات استفاده از غذاهای جامد از سنین کمتر برای کودک موجب  افزایش شانس خوابیدن کودک می‌شود. بریتانیایی‌ها اطلاعات ضد و نقیضی در رابطه با تغذیه کودک ارائه کرده‌اند که توسط کارشناسانی در آمریکا دوباره بررسی می‌شوند.

دکتر Michael Grosso متخصص اطفال بیمارستانی در نیویورک در تائید برخی از بررسی‌ها می‌گوید:

نوزادانی که در طول شب از خواب برمی‌خیزند، بیشتر به این دلیل است که هیچ فعالیتی در بدن آن‌ها برروی غذا صورت نمی‌گیرد.

Meghan Reed متخصص تغذیه‌ی کودکان در بیمارستانی در نیویورک با این عقیده مخالف بود. وی می‌گفت:

در طی تحقیق به نظر می‌رسید که مدت زمان کوتاهی که در آن نوزاد به خوبی می‌خوابید، هیچ ارتباطی به استفاده زود هنگام از غذاهای جامد ندارد و نمی‌تواند جلوی اثرات سوء و منفی احتمالی را در آینده بگیرد.

در حال حاضر آکادمی اطفال در آمریکا (AAP) استفاده از شیر مادر برای تغذیه نوزاد را تا ۶ماه جایز می‌داند. AAP یادآوری می‌کند که استفاده از غذاهای جامد قبل از سن ۴ ماهگی باعث افزایش چربی و اضافه وزن نوزاد در حین بزرگ شدن می‌شود.

به‌طور خلاصه کارشناسان معتقدند که خواب کودک تحت تاثیر تغذیه‌اش نیست.

اگرچه تعداد بسیاری از والدین با این نظر مخالف هستند. برای کمک به حل این موضوع محققان دانشکده‌ی King در لندن ۱۲۰۰ نوزاد بریتانیایی را در سه ماهه نخست شیردهی مورد بررسی قرار دادند.

در طی این تحقیق نوزادان به دو گروه تقسیم بندی شدند:

  • بعد از سه ماهه اول همچنان منحصرا از شیر مادر استفاده می‌کردند.
  • بعد از سه ماهه اول از شیر مادر و غذاهای جامد همزمان استفاده می‌کردند.

بر اساس گزارشی که در ۹ جولای در JAMA Pediatrics منتشر شد؛ نوزادانی که از غذاهای جامد استفاده می‌کردند، بیشتر می‌خوابیدند، کمتر بیدار شده و مشکلات خواب کمتری در مقایسه با سایر کودکان داشتند.


بیشتر بخوانید:


این تفاوت‌ها در ۶ ماه به حداکثر رسید. گروهی که غذای جامد مصرف می‌کردند هر شب ۱۷ دقیقه بیشتر و هفته‌ای حدودا ۲ ساعت بیشتر نسبت به گروه دیگر می‌خوابیدند. بیداری شبانه در این کودکان از دوبار در شب به ۱.۷۴ بار تغییر پیدا کرد.

Gideon Lack اظهار می‌کند:

نتایج این تحقیق حمایت گسترده‌ی والدین را به دنبال دارد. استفاده زودهنگام از موادغذایی جامد باعث بهبود خواب می‌شود.

در حالی‌که بر اساس شواهدات رسمی غدای جامد احتمالا باعث خواب نوزاد در شب نمی‌شوند، نتایج بدست آمده در این زمینه بایستی مجددا آزمایش شوند.

Grosso agreed متخصص اطفال در آمریکا می‌گوید:

به نظر می‌رسد که این موضوع برای دهه‌ها قابلیت مباحثه را دارد. متخصصان اطفال در دوطرف اقیانوس اطلس والدین را برای استفاده دیرتر از موادغذایی جامد تشویق می‌کنند. این امر بر اساس نظر متخصصان حساسیت‌های غذایی را به تعویق می‌اندازد.

شکم پر باعث می‌شود که کودکان نیز همچون بزرگسالان شبانه راحت بخوابند.

وی گفت به همین ترتیب، در رابطه با خواب نوزاد، تحقیقات جدید ممکن است از موادغذایی جامد -به منظور یک کمک کننده برای خواب نوزاد- حمایت کند.

Reed همچنان در این مورد نظر قطعی خود را ابراز نکرد. وی هنوز بر این عقیده‌ی خود استوار بود که:

اگر نوزاد تا قبل از سن ۶ ماهگی احساس گرسنگی کرد به جای استفاده از موادغذایی جامد از حجم بیشتری از شیر مادر به منظور سیرشدن استفاده کرد.

Reed اشاره کرد که این مطالعه گروه عظیمی از کودکان را فراموش کرده‌است: آن‌هایی که مرتبا شیر داده می‌شوند. وی تاکیید کرد که با وجود این‌که شیر مادر به شدت توصیه می‌شود، اما این مطالعه میلیون‌ها کودک در آمریکا را که از شیر خشک استفاده می‌کنند بررسی نکرده‌است.

و Reed به این نکته بسیار توصیه کرد که:

این مطالعه می‌تواند بسیار منحصر به فرد باشد از این جهت که حساسیت والدین و توجهشان در مورد مسئله‌ی خواب متفاوت است.

چنور مرتضی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید