انتشار این مقاله


کُند، اما کاربردی؛ دستکش‌هایی برای تبدیل زبان اشاره به متن

محققان دانشگاه سن‌دیگو (San Diego) کالیفرنیا (UCSD) موفق به تولید دستکشی شده‌اند که حروف را در زبان اشاره ترسیم و حرکات را به متن تبدیل می‌کند و به‌آرامی حروف را می‌خواند.

محققان دانشگاه سن‌دیگو (San Diego) کالیفرنیا (UCSD) موفق به تولید دستکشی شده‌اند که حروف را در زبان اشاره ترسیم و حرکات را به متن تبدیل می‌کند و به‌آرامی حروف را می‌خواند.

این موفقیت، هفتۀ جاری در ویدیویی از UCSD معرفی شد. در حال حاضر این دستکش، که به لطف قطعات الکترونیکی منعطف – که به‌طور گسترده در دسترس هستند – کم‌تر از ۱۰۰ دلار برای ساخت آن هزینه شده، می‌تواند الفبای زبان انگلیسی آمریکایی را به‌طور کامل به متن ترجمه کند. این دستکش چرمی ورزشی (که بسیار شبیه به چیزی است که در بیس‌بال استفاده می‌شود) از سنسورهای منعطف برای تشخیص حرکت انگشتان شخص استفاده می‌کند و کلیدی ۹ رقمی و دو کاراکتری (۰ و ۱) ایجاد می‌کند مرتبط با حروف است. این دستکش هم‌چنین دارای شتاب‌سنج و سنسور فشار برای کمک به تشخیص و تمییز حرکات مشابه است.

در حالی که ترجمۀ زبان اشاره، کاربردی عملی برای این دستکش محسوب می‌شود، مهندسان UCSD در ذهن خود گام‌های بیشتری برای حرکت روبه جلو دارند.

Timothy O’Connor، دانش‌جوی Ph.D دانشگاه سن‌دیگو و نویسندۀ اول این تحقیق، در مورد کار پژوهشگران می‌گوید:

تشخیص حرکت تنها نمود یکی از قابلیت‌های این دستکش است. هدف نهایی ما این است که این دستکش هوشمند، در آینده به مردم اجازۀ استفاده از دست خود در واقعیت مجازی را داشته‌باشند؛ چراکه این ابزار، بسیار بهتر از انواع دسته‌ها و کنترلرهای موجود، حس را منتقل می‌کند. از این تکنولوژی می‌توان در بازی‌ها و سرگرمی‌ها، و از همه مهم‌تر، آموزش مجازی پزشکی استفاده کرد.

ردیابی حرکات دست می‌تواند به کاربران امکان کنترل بهتر اشیا در واقعیت مجازی را فراهم کند. محققان در حال کار بر روی نسخۀ جدیدی از دستکش با حس لامسه هستند؛ کاربر دست روباتیک یا مجازی را کنترل می‌کند و در مقابل نیز احساسات لمسی به دست کاربر هدایت می‌شوند.

محمد‌سالار حسینی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید