انتشار این مقاله


برای اولین بار: ایمپلنت بی‌سیم ساطع‌کننده نور در بدن که سرطان را از بین می‌برد

دستگاه جدید ساطع‌کننده نور که قابل ایمپلنت در بدن می‌باشد، می‌تواند برای درمان سرطان به کار برده شود.

دستگاه جدید ساطع‌کننده نور که قابل ایمپلنت در بدن می‌باشد، می‌تواند برای درمان سرطان به کار برده شود.

فوتودینامیک‌تراپی که اخیرا برای درمان برخی سرطان‌ها استفاده می‌شود، مستلزم این است که بیماران از داروهایی استفاده ‌کنند که سلول‌ها را نسبت به نور آسیب‌پذیر می‌کند. سپس، پزشکان حدود ۱۰ الی ۴۵ دقیقه به تومور نور می‌تابانند. اگر تومور داخل بدن باشد، از لوله‌ای انعطاف‌پذیر به نام اندوسکوپ استفاده می‌کنند.

یکی از مشکلات این است که اگر تومور در ارگانی مانند مری یا ریه که در حال حرکت است، قرار گرفته باشد، تابش نور نامنظم می‌شود که باعث دشواری کنترل دوز خواهد شد. اگر دوز خیلی کم باشد، درمان اثر نخواهد کرد و اگر خیلی بالا باشد، می‌تواند با گرم کردن بیش از حد به بافت‌های سالم آسیب برساند.

برای غلبه بر این مشکل، برخی از محققان سعی کردند که روشی را برای انتقال نور با شدت کم‌تری برای مدت طولانی‌تر از طریق ایمپلنت فیبرهای نوری به داخل بدن توسعه دهند. اما نگه داشتن منبع نور در محل مناسب چالش برانگیز است: شکاف‌های جراحی نمی‌توانند برای ارگان‌های حساس مانند مغز و کبد ویا ارگان‌هایی مانند پوست و روده که حرکت می‌کنند، مورد استفاده قرار گیرند.

اکنون Toshinori Fujie در دانشگاه Waseda ژاپن و همکارانش، دستگاهی را ساخته‌اند که بین دو ورقه نازک و چسبناکی قرار می‌گیرد که آن را به بدن متصل می‌کنند. این ورقه‌ها با پلیمری چسبناک از جنس پروتئین‌های موجود در پاهای ماسل (صدف دو کپه‌ای) پوشیده شده‌اند.


بیشتر بخوانید:


کوچک شدن تومورها

این دستگاه از تراشه‌ LED تشکیل شده است که بدون سیم از طریق NFC شارژ می‌شود -تکنولوژی به کار برده شده در پایانه‌های پرداخت بدون تماس- بنابراین، نیازی به ایمپلنت باتری در بدن وجود ندارد.

هنگامی که تیم دستگاه را در زیر پوست موش‌هایی که قبلا به آن‌ها تومور داده شده بود، قرار دادند، توسط نانوورقه‌های چسبناک در جای خود نگه داده شدند. این امر محققان را قادر ساخت تا به مدت ۱۰ روز به تومور نور بتابانند. از نوری با شدت هزار برابر کم‌تر از مقداری که به‌طور معمول در فوتودینامیک‌تراپی به کار برده می‌شود، استفاده کردند.

به موش‌ها داروی فوتوفرین (photofrin) که سلول‌ها را نسبت به نور حساس می‌کند، داده شد و سپس تحت تراپی نور قرمز یا سبز قرار گرفتند. رشد تومورها در موش‌هایی که تحت درمان با نور قرمز بودند، در مقایسه با موش‌هایی که نورتراپی دریافت نمی‌کردند، به میزان قابل توجهی کاهش یافت. حتی نور سبز اثر قوی‌تری در کوچک کردن تومورها داشت.

Fujie می‌گوید این دستگاه می‌تواند به‌ویژه برای درمان سرطان ارگان‌های حساس مانند مغز و پانکراس که جراحی یا رادیوتراپی (پرتودرمانی) خطرناک است، مفید باشد.

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید