انتشار این مقاله


سویه‌ای مقاوم به دارو و ترسناک از تیفوئید در پاکستان گسترش یافته است

سویه باکتری های ضد آنتی بیوتیک که باعث تب تیفوئید می شود جایگاه ثابتی در پاکستان بدست می آورد.

سویه باکتری های ضد آنتی بیوتیک که باعث تب تیفوئید می شود جایگاه ثابتی در پاکستان بدست می آورد. این مسئله بعضی محققان را به سمت هشدار دادن هدایت می کند که این مسئله می تواند به ۷۰ سال قبل برگردد که نجات یافتن از بیماری بیشتر از این که با درمان صورت گیرد، خوش‌شانسی محسوب می‌شد.

با توجه به موسسه ملی سلامت در اسلام آباد در ۶ ماه گذشته بیش از ۲۰۰۰ نفر از مردم پاکستان بطور گسترده با سالمونلا تیفی مقاوم به دارو (XDR) آلوده شده‌اند.

فقط یک نوع آنتی بیوتیک خوراکی به اسم آزیترومایسین می‌تواند علیه سویه XDR بکار رود و گزینه های دیگر مثل داروهای داخل وریدی گران قیمت برای جلوگیری از گسترش این باکتری در پاکستان و سایر ملت های با درآمد پایین کارا و عملی نیستند. متخصصان باکتری سالمونا از شیوع و جاری شدن سریع بیماری در کشورهای دیگر نگران هستند.

متخصص اطفال دکتر Zulfiqar Bhutta، از دانشگاه Aga khan در Karachi پاکستان می گوید: در واقع این یک موقعیت واقعاً هشدار دهنده است.

من نمی دانم قبل از اینکه دیر شود چه کار باید انجام داد. این (باکتری) در کوتاه مدت از مرزها عبور خواهد کرد.

گسترش سالمونا از طریق آب آلوده و غذا هر ساله باعث ۲۲ میلیون مورد از تب تیفوئید می‌شود.

عوارض اولیه شامل تب بالا، سردرد و درد معده است. تب تیفوئید که به آن توجه نشود می تواند منجر به خون ریزی روده ای و سوراخ شدگی روده شود و بیش از ۱۵٪ افراد آلوده فوت شوند. علی رغم در دسترس بودن آنتی‌بیوتیک‌های موثر حدود ۲۰۰,۰۰۰ نفر سالانه فوت می کنند.

اوایل امسال، متحققان هشدار دادند که پاکستان اولین شیوع XDR سویه سالمونلا را تجربه می کند، با توجه به ۳۳۹ مورد که بطور اصلی در شرق کاراچی، حیدرآباد بودند.

آنها در ۲۰ February در mbio گزارش کردند این نژاد نمی‌تواند به وسیله ۳ آنتی بیوتیک که بطور عامیانه برای درمان تب تیفوئید استفاده می شود متوقف شود یا ۲ نوع اضافی داروها که برای درمان مقاومت نژادها به آن آنتی بیوتیک ها استفاده می شود.

Mayron Levine، توسعه دهنده واکسن سالمونلا از دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند در بالتیمور کسی که در mbio شرکت نداشت می گوید: سویه XDR که اکنون سرعت قابل توجهی را در کراچی و دیگر موقعیت‌ها پیش گرفته بسیار خطرناک است. او متذکر می‌شود که این فقط وابسته به زمان است یعنی در آینده حتماً اتفاق خواهد افتاد قبل از اینکه سالمونلا به آزیترومایسین را نیز گسترش دهد. اگر این اتفاق بیفتد داروها تاثیر گذار باقی مانده (کارباپنم‌ها) نیازمند بستری در بیمارستان و تزریق داخل وریدی هستند و درمان برای هر بیمار میتواند هزاران دلار باشد.

پاکستان در قوریه کمپین واکسیناسیون را شروع کرد که اخیراً فرمول ارتقاء یافته آن برای اولین بار در کودکان استفاده می شود. موسسه خیریه Bill ond Melindo Gates در سیاتل واشنگتن روی کمپین سرمایه گذاری می کند که هدفش اداره کردن ۲۰۰۰۰۰ دوز از واکسن تازه است.

اوایل این ماه Gavi معاهده واکسن پایه ریزی شده بدون سود در ژنو سوئیس برای خرید ۱۰ میلیون دوز اضافی برای پاکستان توافق شد.

الیزابت کِلم نسل شناس بیار عفونی و مسری در موسسه Wellcome Sanger در Hinxton انگلستان واولین نویسنده mBio می‌گوید:

استفاده نامناسب از آنتی بیوتیک ها احتمالاً تنها دلیل غیرمستقیم اکتساب مقاومت گسترده دارویی سالمونلا است.

ترجیحاً او می گوید این سویه XDR را آشکار می کرد به علت نژاد جالب سالمونلا که به داروهای متعدد مقاوم شده بود احتمالاً به علت مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک ژن مقاومت اضافی را از پلازمید بدست آورد . احتمالاً از اشرشیا کلی که یک باکتری معمول در ضایعات انسانی و آبراه های آلوده است منتقل شد.

Anita Zaidi متخصص، اطفال کسی که برنامه واکسیناسیون موسسه خیریه Gates را رهبری می‌کند، و اهل پاکستان است می گوید که شهرداری و استانداری کشور در حل مشکلات بهسازی و بهداشتی با کمک هم مشکلات و سختی هایی دارند. او انتظار دارد شرایط بدتر شود چون ما داریم وارد فصل بارندگی می‌شویم در نتیجه آب آشامیدنی و فاضلاب حتی بیشتر با هم مخلوط می شوند.

Rumina Hasan، میکروبیولوژیست از دانشگاه Aga khan و کسی که از نویسنده های ارشد mbio study است می گوید که آزمایشگاه او اکنون سویه XDR را در یکی از سه نمونه خونی که در بیماران تب تیفوئید تست می شود، پیدا می کند.

مسافان به پاکستان – شامل مسافران ایالات متحده اکنون با سویه XDR به خانه برمی گردند .Eric Mintz رئیس آب جهانی و بهسازی و تیم بهداشت اپیدمیولوژی در مرکز کنترل و پیشگیری بیماری در آتلانتا آمریکا می گوید: این مسئله کمی ترس از گسترش این نژاد در کشورهای توسعه یافته ای مثل ایالات متحده را وانمود می کند .

اما در کشورهایی که دارای زیرساخت آب و فاضلاب ضعیف هستند مورد آلوده وارد شده می تواند منشاء شیوع بیماری باشد. Zaidi می گوید: این یک مشکل بسیار جدی است که اگر بتواند در یک کشور اتفاق بیفتد در دیگر کشورها نیز می تواند اتفاق بیفتد.

علی صالح قدیمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید