انتشار این مقاله


۵ نشانه‌ی هوش هیجانی بالا

خودآگاهی، خودکنترلی، مهارت‌های اجتماعی، همدلی و انگیزه؛ پنج عامل مؤثر در هوش هیجانی

هوش هیجانی با مؤفقیت در بسیاری از جنبه‌های زندگی مرتبط است. طبق مطالعات، افراد دارای هوش هیجانی بالا در کار و بسیاری از بخش‌های زندگی مؤفق‌ترند. بر اساس عقیده‌ی Daniel Goleman، هوش هیجانی ۵ علامت دارد:

  • خودآگاهی: دانستن نقاط قوت و ضعف خود
  • خودکنترلی: قابلیت کنترل احساسات اخلال‌گر و انطباق با موقعیت‌های جدید
  • مهارت اجتماعی: توان مدیریت روابط با دیگران به طور مؤثر
  • همدلی: توان درک و در نظر گرفتن احساسات دیگران حین تصمیم‌گیری
  • انگیزه: پیشرفت به سمت مؤفقیت

افرادی که از هوش هیجانی بالایی برخوردار هستند، نسبت به احساسات خود آگاهی داشته و در کنترل و بیان آن‌ها بهترند. آن‌ها بهتر می‌توانند احساسات دیگران را متوجه شوند و در کنترل احساسات در جهت دست‌یابی به اهداف دلخواه، قابلیت بسزایی دارند.


بیشتر بخوانید: 


این نتایج از یک متا آنالیز حاصل شده است؛ نوعی مطالعه که داده‌های سایر مطالعات را کنار هم قرار می‌دهد. نتایج نشان داد هوش هیجانی بهتر از شخصیت و IQ، عملکرد اجزایی فرد را در محیط کار پیش‌بینی می‌کند.

نویسندگان بیان داشته‌اند که سایر مطالعات، هوش هیجانی را پیش‌بینی‌کننده در موارد مهمی همچون عملکرد آکادمیک، عملکرد شغلی، مذاکره، رهبری، تقلای احساسی، اعتماد، مشاجرات خانوادگی و استرس و … تلقی کرده‌اند. نظریه‌ی Daniel Goleman، تنها یکی از نقطه نظرات موجود در مورد هوش هیجانی است. پروفسور Neal Ashkanasy که در مطالعه شرکت نداشته است، بیان کرد:

نویسندگان این مطالعه با آنالیز تحقیقات متعددی که طی دهه‌ی گذشته در این ارتباط صورت گرفته است، مفهومی کامل و مبتنی بر شواهد از هوش هیجانی ارائه کرده‌اند؛ این که کجا این مفهوم کاربرد داشته و کجا ندارد. بی‌شک، ابزار ارزشمندی برای محققان آکادمیک، مشاورین شغلی و مدیران خواهد بود.

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید