انتشار این مقاله


آیا ممکن است در زمان بارداری پریود شویم؟

در این مقاله، ما به قاعدگی، حاملگی و بررسی علل احتمالی خونریزی در دوران بارداری نگاه عمیق‌تری می‌اندازیم. با ما همراه باشید!

در طول خونریزی در یک دوره، رحم برآمدگی‌هایی را که در دوران بارداری ایجاد شده است، فرو می‌ریزد. در صورتیکه که خانمی خونریزی رحم را در دوران بارداری تجربه کند، به علت پریود نمی‌باشد.

در این مقاله، ما به قاعدگی، حاملگی و بررسی علل احتمالی خونریزی در دوران بارداری نگاه عمیق‌تری می‌اندازیم. با ما همراه باشید!

آیا ممکن است در دوران بارداری چرخه‌ی قاعدگی خود را دنبال کنید؟

هنگامی که یک زن باردار است، او به تخمک‌گذاری‌اش ادامه نمی‌دهد و دوره‌ای نخواهد داشت. قاعدگی فقط زمانی اتفاق می‌افتد که یک فرد باردار نیست.

گرچه ممکن است زنان در دوران بارداری، خونریزی داشته باشند اما این خونریزی به دلیل چرخه‌ی قاعدگی آن‌ها نیست. بعضی از زنان نیز هنگام شیردهی هیچ دوره‌ای ندارند. با این حال ممکن است بعد از زایمان دوباره شروع به تخمک‌گذاری کنند. با این وجود، پزشکان ممکن است برخی از انواع روش‌های کنترل بارداری را به مادران شیرده، در صورتیکه تمایلی به بارداری مجدد نداشته باشند توصیه کنند.

چرخه‌ی قاعدگی برای تسهیل حاملگی به وجود می‌آید. این دوره در اولین روز خونریزی آغاز و در اولین روز خونریزیِ دوره‌ی بعدی به پایان می‌رسد.


مقاله‌ی مرتبط: بهترین درمان‌های خانگی برای پیشگیری از بارداری


تخمک‌گذاری، زمانی صورت می‌پذیرد که تخمدان یک تخمک آزاد می‌کند. این اتفاق به طور متوسط در وسط یک چرخه اتفاق می‌افتد.

تخمک آزاد شده فقط قادر است در حدود ۱۲-۲۴ ساعت پس از تخمک‌گذاری زن زنده بماند. اگر سلول‌های اسپرم در محیط وجود داشته باشد قادرند تا تخمک را بارور کنند؛ تخمک نیز خود را به رحم رسانیده و حاملگی رخ می‌دهد. اگر لقاحی صورت نپذیرد، قاعدگی اتفاق می‌افتد و دیواره‌های رحم فرو می‌ریزد که این هم نشانه‌ای از شروع چرخه‌ی جدید است.

سایر علل خونریزی در دوران بارداری

اگرچه یک زن زمانی که باردار است، نباید خونریزی داشته باشد اما در مواردی ممکن است این تجربه را داشته باشد. با اینکه خونریزی لزوما نشانه‌ای از مشکل اساسی نیست اما لازم است که با مراجعه به پزشک و صحبت با او، علل بالقوه‌ی این خونریزی مشخص شود.

سه ماهه‌ی اول

خونریزی در طول سه ماهه‌ی اول شایع‌تر است. برخی از لکه‌های خفیف ممکن است به دلیل جانشینی و جابه‌جایی جفت در رحم دیده شود.

یک زن همچنین می‌تواند تغییراتی را در سلول‌های دهانه‌ی رحم، در دوران بارداری تجربه کند؛ به گونه‌ای که بعضی از خونریزی‌های ناگهانی را، به ویژه پس از رابطه جنسی، تجربه کند.

سایر علل خونریزی در سه ماهه‌ی اول:

  • حاملگی خارج رحمی، که یک وضعیت اضطراری است.
  • عفونت
  • سقط جنین یا از دست دادن بارداری
  • خونریزی زیر جفت در بارداری که هماتوم نامیده می‌شود؛ زمانی رخ می‌دهد که خونریزی بین دیواره‌ی رحم و جفت اتفاق بیافتد.
  • بیماری تروفوبلاستیک بارداری (GTD)، یک بیماری بسیار نادری می‌باشد که می‌تواند در بارداری، تومورهایی شامل بافت جنین غیرطبیعی ایجاد کند.

پس از ۲۰ هفته

علل خونریزی‌های بعد از حاملگی ممکن است موارد زیر باشد:

  • معاینه‌ی دهانه‌ی رحم: پزشک ممکن است از دهانه‌ی رحم برای بررسی هر نوع ناراحتی استفاده کند. این روش می‌تواند منجر به خونریزی جزئی شود.
  • جفت سر راهی (Placenta previa): این وضعیتی است که جفت در نزدیکی دهانه‌ی رحم که محل خروج جنین می‌باشد قرار می‌گیرد.
  • در هنگام زایمان: در طی زایمان، دهانه‌ی رحم بزرگ می‌شود تا به جابه‌جایی جنین کمکی کرده باشد. چنین حالتی می‌تواند ایجاد خونریزی کند.
  • مقاربت جنسی: با اینکه که اکثر زنان می‌توانند در طول دوران بارداری به داشتن رابطه‌ی جنسی ادامه دهند (مگر در مواردی که پزشک توصیه نکند) اما در چنین حالتی به علت افزایش حساسیت بافت‌های واژن و دهانه‌ی رحم، برخی از لکه‌ها و خونریزی‌ها ممکن است در این حالت دیده شود.
  • پارگی رحم: چنین شرایطی در هنگام زایمان ممکن است رخ دهد که یک وضعیتی اورژانس می‌باشد. با اینکه چنین شرایطی نادر است اما اگر خانم قبلا تجربه‌ی سزارین یا عمل جراحی روی رحم خود را داشته باشد احتمال وقوع این نوع پارگی افزایش می‌یابد.
  • کنده شدن جفت: شرایطی است که در آن جفت، قبل از تولد شروع به جدا شدن از رحم می‌کند. چنین حالتی نیز یک وضعیت اورژانسی محسوب می‌شود.

اگر زن در هر مرحله از بارداری دچار خونریزی شود و درباره‌ی این خونریزی دچار نگرانی شود، باید رنگ، مقدار و غلظت این خونریزی را جهت صحبت با پزشک به یاد داشته باشد.

چه زمانی به دکتر مراجعه شود؟

زنان به هنگام خونریزی در دوران بارداری، در صورتیکه نشانه‌های دیگری از جمله‌ی موارد زیر را داشته باشند باید به پزشکان اورژانس مراجعه کنند. این موارد عبارتند از:

  • درد و گرفتگی
  • سرگیجه یا غش کردن
  • داشتن خونریزی شدید یا لخته‌ی خون
  • درد شدید در معده و لگن

خانم‌ها همچنین باید در مورد هرگونه خونریزی که دارند، حتی خونریزی روشن با پزشک خود صحبت کنند.

خونریزی واژینال و درد لگن در اوایل بارداری ممکن است نشانه‌ای از حاملگی خارج رحمی باشد؛ به خصوص اگر این علائم قبل از سونوگرافی اولیه دیده شود. هر زنی که مشکوک به حاملگی خارج رحمی باشد، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کند.


مقاله‌ی مرتبط: حاملگی نابجا


اگر یک زن خونریزی داشته و دارای علائم زایمان زودرس باشد که قبل از ۳۷ هفته‌ی بارداری ممکن است اتفاق بیافتد، باید به پزشک مراجعه کند. این علائم ممکن است شامل دردِ مداوم در پایین کمر، گرفتگی شکم و انقباضات منظم باشد.

چشم انداز

خونریزی در دوران بارداری نشانه‌ای از قاعدگی زنان نمی‌باشد. گاهی اوقات خونریزی می‌تواند نتیجه‌ی تغییرات منظم بدن در طول دوران بارداری باشد.

خونریزی شدید ممکن است نشان دهنده‌ی وضعیت نگران کننده‌ای باشد که نیاز به درمان دارد. اگر یک زن در دوران بارداری خونریزی کند، باید با متخصص مراقبت بهداشتی‌اش تماس بگیرد.

پونه تیزفهم


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید