انتشار این مقاله


آیا رژیم کم کربوهیدرات در دوران شیردهی مناسب است؟

رژیم کتو، با اینکه برای کاهش وزن بسیار موثر است، اما برای زنان شیرده توصیه نمی‎شود.

رژیم کم کربوهیدرات یا همان keto diet، یکی از رژیم های پرطرفدار لاغری است که تاثیر زیادی در کاهش وزن دارد و به همین دلیل، بسیاری از زنان بعد از زایمان برای از دست دادن اضافه وزن خود، به آن پناه می‎برند. ولی آیا این رژیم راه مناسبی است؟

چربی زیاد و کربوهیدرات کم، رژیمی است که سال‎ها برای درمان بیماری‎هایی مثل صرع استفاده می‎شده و اکنون به خاطر تاثیر چشمگیرش در کاهش توده‎های چربی، معروف شده است. این رژیم، منبع انرژی بدن، یعنی کربوهیدرات را محدود کرده و بدن، از چربی به عنوان سوخت استفاده می‎کند. این حالت، بدن را به حالت کتوزیس درمی‎آورد. افرادی که تابع رژیم کتو هستند، مصرف بالایی از گوشت، سبزیجات، لبنیات پرچرب مثل خامه، کره، آجیل و روغن نارگیل دارند و از علات، میوه، حبوبات، سیب زمینی و شکر پرهیز می‎کنند.


مقاله ی مرتبط: در رژیم کتوژنیک چه غذاهایی باید خورده شود؟


از فواید این رژیم می‎توان اشاره کرد که، از آن‎جایی که این مواد غذایی سیر کننده هستند، فرد کالری کمتری در طول روز دریافت خواهد کرد. مصرف مواد غذایی بسته‎بندی شده و فرآوری‎شده ممنوع است و در نتیجه، به طور اتوماتیک، مصرف شکر و شیرینی‎های مصنوعی کاهش می‎یابد. تا به امروز، هیچ گزارشی مبنی بر کاهش تولید شیر مادر و کیفیت شیردهی در اثر این رژیم، صورت نگرفته است، ولی هم‎چنان برای مادران شیرده توصیه نمی‎شود. پزشک تغذیه، الیزابت وارد، ک خودش مادر سه فرزند است، در این باره میگوید:

من هیچ‎گاه چنین رژیم غذایی را برای مادران شیرده تایید نمیکنم. رژیم کتو، بعضی از مواد غذایی حیاتی مثل میوه و غلات را محدود میکند. عدم مصرف مقادیر کافی غلات، نشاسته، سیب زمینی و حبوبات برای سلامت روده و باکتری های آن مضر است، زیرا باکتری‎های روده می‎توانند فیبر موجود در این مواد غذایی را آزاد کنند. همچنین مصرف چربی زیاد، خصوصا چربی اشباع شده، در طولانی مدت بر سلامت قلب اثر منفی دارد.

به دلیل این که این رژیم، اشتهای افراد را به خاطر مصرف غذاهای سیرکننده‎ای مثل گوشت و لبنیات پرچرب، کم می‎کند، ممکن است کالری دریافتی زنان شیرده را کم کرده و در نتیجه تولید شیر را کاهش دهد. مشکل دیگری که این رژیم غذایی ایجاد میکند، دهیدراسیون و کم آبی است. مادران شیرده، روزانه حداقل به سیزده لیوان مایعات نیاز دارند تا ترکیب شیری که تولید می‎شود، مطلوب باشد. وقتی کتوزیس اتفاق می‎افتد، کبد ترکیباتی نظیر کتون تولید می‎کند که در سلول انرژی تولید کرده و از طریق ادرار دفع می‎شود. به گفته‎ی دکتر وارد، کتوزیس باعث کم‎آبی می‎گردد. با این حال، میوه‎ها که منبع طبیعی تامین آب بدن هستند، در رژیم کتو محدودیت دارند. افرادی که به تازگی با این رژیم آشنا شده‎اند، بهتر است به یاد داشته باشند که به دلیل کمبود کربوهیدرات بدن، خستگی و کاهش حافظه در سه الی چهار روز اول به سراغ‎شان می‎آید. مغز به مقدار زیادی گلوکز نیاز دارد که عمدتا از کربوهیدرات تامین می‎شود. تا زمانی که بدن به تامین گلوکز از چربی عادت کند، علائم منگی و کاهش حافظه اتفاق می‎افتد که کار نگهداری از نوزاد را دوچندان می‎کند.


مقاله‌ی مرتبط: رابطه‌ی رژیم غذایی سرشار از چربی در بارداری با مشکلات سلامت‌ روان نوزاد


هیچ مطالعه‌ی معتبری در خصوص مزایا و معایب کتوزیس در رژیم غذایی بارداری و شیردهی انجام نشده است، ولی ارزش امتحان کردن را هم ندارد. تا زمانی که سلامت مادر و نوزاد مطرح است، باید محتاطانه عمل کرد.

 

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید