انتشار این مقاله


درمان زوال عقل با امواج سلامتی بخش صوت

امواج فراصوت اعمال شده به مغز می‌تواند در درمان بیماران مبتلا به زوال عقل یاری رسان باشد.

امواج فراصوت اعمال شده به کل مغز، اختلال شناختی در موشها با شرایطی که زوال عقل عروقی و بیماری آلزایمر را شبیه سازی می‌کنند، بهبود می‌بخشد.

مطالعه هدایت شده توسط دانشمندان دانشگاه Tohoku ژاپن نشان می‌دهد این نوع از درمان در انسانها نیز می‌تواند سودمند واقع شود.

تیم تحقیق که تحت هدایت Hiroaki Shimokawa، متخصص کاردیولوژی، قرار داشتند، دریافتند اعمال امواج فراصوت بصورت ضربان دار و با شدت کم (LIPUS) به کل مغز موش، تشکیل عروق خونی و بازسازی سلولهای عصبی را بدون عوارض جانبی مشهود، ارتقا می‌بخشد.


treating dementia with sound

امواج فراصوت اعمال شده به مغز می‌تواند در درمان بیماران مبتلا به زوال عقل یاری رسان باشد.

Shimokawa می‌گوید: “روش درمانی LIPUS، یک فیزیوتراپی غیر تهاجمی است که می‌تواند بر بیماران سالمند با ریسک بالا نیز بدون نیاز به جراحی یا بی‌حسی و بصورت مکرر، اعمال شود.

زوال عقل نزدیک به ۵۰ میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده و نزدیک به ۱۰ میلیون مورد جدید هر سال رخ می‌دهد. ولی اکنون هیچ روش درمانی برای زوال عقل عروقی یا بیماری آلزایمر (شایع‌ترین عوامل زوال عقل) در دسترس نیست. همچنین، سلولهای پوشاننده عروق خونی مغز بصورت در هم فشرده قرار دارند که سد خونی- مغزی را تشکیل می‌دهند. این سد خونی-مغزی، از عبور مولکولهای بزرگ به درون بافت مغز جلوگیری می‌کند. این مورد، انواع داروها و درمانهای سلولی را که می‌تواند برای درمان زوال عقل در دسترس باشد، محدود می‌کند.

Shimokawa و تیم وی، قبلا مطالعاتی انجام داده‌اند که نشان می‌دهد LIPUS، تشکیل عروق خونی در خوک‌های مبتلا به ایسکمی میوکاردی (شرایطی که تحت آن، خون رسانی به قلب کمتر می‌شود) را ارتقا می‌دهد. دیگر مطالعات گزارش داده‌اند که LIPUS، تولید پروتئینهای دخیل در بقا و رشد سلولهای عصبی را در کنار القای بازسازی عصبی، افزایش می‌دهد. متمرکز ساختن درمان LIPUS به ناحیه‌ای از مغز تحت عنوان هیپوکامپ (که در حافظه دخیل است)، بهبود زوال عقل در موشها را نشان داده‌است ولی جزئیات چگونگی این رخداد، به بررسی‌های دقیق نیاز دارد.

تیم دانشگاه Tohoku قصد داشت تا به پاسخ این مورد که در درمان مدلهای موشی زوال عقل، اعمال LIPUS بر کل


مقاله مرتبط: داروی کاهش زوال عقل ممکن است در سه سال آینده در دسترس باشد و یک واکسن که برای یک دهه از بیماری پیشگیری کند


مغز کارآمدتر است یا اعمال LIPUS بصورت متمرکز، دست یابد و پس از دست یابی به پاسخ این پرسش، چه رخدادهای در سطح مولکولی برای وصول به این هدف، به وقوع می‌پیوندند.

آنها دریافتند اعمال LIPUS به کل مغز، ۳ مرتبه در روز و هر مرتبه ۲۰ دقیقه، نقص شناختی در موشهای با شرایط مشابه زوال عقل عروقی و بیماری آلزایمر را بصورت قابل توجهی بهبود بخشید. موشهای مبتلا به زوال عقل عروقی، این درمان را پس از عمل جراحی که تغذیه خونی مغز را محدود می‌کرد، در روزهای اول، سوم و پنجم دریافت کردند. موشهایی که شرایط مشابه بیماری آلزایمر در انسان را شبیه سازی می‌کردند، LIPUS را ۱۱ مرتبه در طول دوره سه ماهه دریافت کردند.

در سطح مولکولی، ژنهای مرتبط با سلولهای پوشاننده عروق خونی، فعال شدند. همچنین بیان یک آنزیم که در تشکیل عروق خونی و یک پروتئین که در بقا و رشد سلولهای عصبی دخیل هستند، افزایش یافت.

محققان به این نتیجه رسیدند مطالعه آنها، که اخیرا در نشریه Brain Stimulation منتشر شده‌است، اولین شواهد تجربی را فراهم می‌آورد که نشان می‌دهد اعمال LIPUS به کل مغز، بصورت قابل توجهی اختلالات شناختی را بدون عوارض جانبی شدید و با بهبود عملکرد سلولهای مشخصی که در پاتولوژی زوال عقل دخیل هستند، بهبود می‌بخشد.

بررسی‌های اولیه بالینی بمنظور ارزیابی کارآمدی و ایمن بودن درمان LIPUS، هم اکنون در حال انجام است.

رضا مجیدآذر


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید