انتشار این مقاله


سیاره بلوبری: اگر زمین از بلوبری ساخته می‌شد چه اتفاقی می‌افتاد؟

سؤال مسخره‌ای به نظر می‌رسد. ولی یکی پاسخ داده است.

هم‌زمان با فرا رسیدن فصل بلوبری، یکی از کاربران Physics Stack Exchange سؤال عجیبی را در یک پست مطرح کرد:

اگر فرض کنیم که تمام زمین به طور ناگهانی با حجم یکسانی از بلوبری‌های متراکم، ولی غیرفشرده، جایگزین شود، از دید فردی که بر سطح این سیاره قرار دارد، چه رویدادهایی ممکن است مشاهده گردد؟

این پرسش بلافاصله حذف گردید، اما اندرس سندبرگ (Anders Sandberg)، پژوهشگر انستیتوی آینده بشریت در آکسفورد، ایده را جدی گرفته و خصوصیات چنین سیاره‌ای را با جزئیات در مقاله‌ای شرح داد.

مطابق با این مقاله، جایگزین شدن عناصر سازنده زمین با بلوبری به “شکل‌گیری دنیایی منجر می‌شود که در آن، اتمسفری داغ و بخارآلود بر فراز اقیانوسی از مربای بلوبری قرار می‌گیرد که خود روی گرانیتای گرم بلوبری جریان دارد”.

حال ببینیم بلوبری چه مراحلی را طی می‌کند تا به یک سیاره تبدیل شود! بیایید فرض کنیم این سیاره از بلوبری‌های درشتی که پوست نازک دارند تشکیل یافته است. نکتۀ مهم آن است که زمین بلوبری، تراکم پایین‌تر و گرانش ضعیف‌تری نسبت به زمین واقعی خواهد داشت. از آن‌جایی که بلوبری نمی‌تواند در مقابل فشارهای شدید تاب بیاورد، گرانش آن را له نموده و گازی را که پیش‌تر بین بلوبری‌های همسایه قرار داشت، به اتمسفر رها می‌سازد. این امر موجب کاهش طول شعاع سیاره می‌شود.

گاز آزاد شده به هوا باعث متراکم‌تر گشتن اتمسفر می‌شود؛ که در ادامه به نور کم‌تری اجازۀ عبور می‌دهد. به عبارت دیگر، سیاره بلوبری در وضعیتی نزدیک به تاریکی مطلق به حیات خود ادامه خواهد داد. حباب‌های هوا باز هم از لابه‌لای بلوبری‌ها خارج شده و به سطح سیاره راه می‌یابند که موجب می‌شود زمین به اقیانوسی جوشان از مربای بلوبری تبدیل گردد که به جای آب‌فشان، گازفشان‌هایی دارد که می‌تواند چندتایی بلوبری به مدار سیاره پرتاب کند.


مقاله مرتبط: برای اولین بار: دانشمند پیدایش یک سیاره را از گاز و غبار به چشم دیدند


در همین حین، فشار حاکم بر اعماق اقیانوس، باعث تبدیل شدن بلوبری مربایی شکل به خمیره‌ای آمیخته با یخ می‌شود. این بلوبری‌ها در نهایت، زمین را به سیاره‌ای غیرقابل سکونت (حداقل برای انسان) بدل می‌سازند. سیاره‌هایی که از میوه‌های دیگر ساخته می‌شوند نیز وضعیتی مشابه خواهند داشت. البته هم‌چنان سؤالاتی در رابطه با سیاره بلوبری بی‌پاسخ مانده‌اند: خصوصیات شیمیایی خمیره بلوبری چه تأثیری می‌تواند بر سیاره داشته باشد؟ واکنش‌های صورت گرفته در این خمیره به شکل‌گیری چه مولکول‌هایی منجر می‌شود؟ آیا امکان پدیدار شدن اقیانوس‌هایی رقیق‌تر که بتوان در آن شنا نمود، وجود دارد؟

هر چند پرسش اولیه بسیار پرت به نظر می‌رسد، ولی واقعاً جذاب است. بسیاری از سؤالات خوب فیزیک شامل آن پرسش‌هایی می‌شود که سوژه‌ای را در زندگی روزمره پیدا کرده و آن را تا بی‌نهایت به جلو می‌رانند.

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (1)
دیدگاهتان را بنویسید