انتشار این مقاله


۶ راه طبیعی برای سفید کردن دندان‌ها

معمولا با افزایش سن دندان‌ها شروع به زرد شدن میکنند، اما چند راهکار وجود دارد که میتواند این روند را کند یا حتی برعکس کند. در حالی که بسته‌های سفیدکننده دندان‌ها در بیشتر داروخانه‌ها موجود هستند، روش‌های طبیعی فراوانی وجود دارد که به رفع لکه‌های دندان و محافظت مینای دندان کمک میکنند. چرا دندان‌ها زرد […]

معمولا با افزایش سن دندان‌ها شروع به زرد شدن میکنند، اما چند راهکار وجود دارد که میتواند این روند را کند یا حتی برعکس کند.

در حالی که بسته‌های سفیدکننده دندان‌ها در بیشتر داروخانه‌ها موجود هستند، روش‌های طبیعی فراوانی وجود دارد که به رفع لکه‌های دندان و محافظت مینای دندان کمک میکنند.

چرا دندان‌ها زرد میشوند؟

دندان‌ها به دو  دلیل زرد میشوند که البته با افزایش سن این روند تسریع میشود:

نازک شدن مینای دندان

لایه خارجی دندان شامل مینای دندان میشود، که تقریبا سفید رنگ است و از لایه‌های درونی‌تر دندان محافظت میکند.

در زیر مینای دندان لایه‌ای بنام عاج وجود دارد که تقریبا زرد- قهوه‌ای است.وقتی که لایه مینا نازک میشود یا از بین میرود، دندانها شرو به تیره شدن میکنند.

غذاهای اسیدی، بیماری لثه و افزایش عمر میتواند باعث از بین رفتن مینای دندان شود.همچنین بعضی افراد ذاتا مینای نازک‌تری دارند.

لکه‌ها

غذاها و نوشیدنی‌های خاص، همچون قهوه، میتواند باعث ایجاد لکه روی دندان‌ها شود. بعضی غذاهایی که باعث لکه میشوند، همچنین باعث نازک شدن مینای دندان میشود، که خود عاملی برای زرد شدن است.

سایر منابع ایجاد لکه شامل سیگار کشیدن و محصولات تنباکو و انواع آنتی‌بیوتیک‌ها هستند.

چگونه بطور طبیعی دندا‌ها را سفید کنیم؟

راهکارهای زیر ممکن است به سفید کردن دندان‌ها کمک کنند:

۱.تغییر در رژیم غذایی

قطع مصرف غذاهایی که باعث ایجاد لکه روی دندان میشوند میتواند از ایجاد لکه‌های بیشتر جلوگیری کند.غذاها و نوشیدنی‌هایی همچون شراب و چای، که حاوی تانن هستند، میتوانند باعث ایجاد لکه شوند.قهوه و نوشابه سیاه و آبمیوه‌ها نیز میتوانند باعث ایجاد لکه شوند.

غذاهای اسیدی با از بین بردن مینای دندان میتوانند باعث زرد شدن دندان شوند، اشخاصی که نگران رنگ دندان‌هایشان هستن باید از مصرف زیاد مرکبات، قهوه و نوشابه پرهیز کنند.در مقابل آنان باید همیشه بعد مصرف این مواد دندان‌هایشان را مسواک کنند.

دندان‌پزشکان پیشنهاد میکنند که بعد از خوردن هر چیزی ۳۰ دقیقه صبر کنیم بعد مسواک بزنیم.اسیدها میتوانند باعث ضعیف شدن مینای دندان شوند ، پس شستن بلافاصله دندان میتواند باعث آسیب شود.

ترک سیگار و مصرف فرآورده‌های تنباکو  میتواند خطر ایجاد لکه‌های نیکوتین را کاهش دهد.آن همچنین از خراب شدن دندان و بیماری لثه‌ها جلوگیری میکند، که هردو میتوانند باعث آسیب مینای دندان و بیماری‌های دهانی شوند.

۲.امتحان دهان‌شویه با روغن

دهان‌شویه با روغن روشی‌ست که در آن از روغن برای از بین بردن چرک، باکتری و باقی‌مانده مواد استفاده میشود، البته این نمیتواند جایگزینی برای نخ کشیدن و مسواک زدن باشد، اما تعدادی از محققان معتقدند که شستشوی دهان با روغن‌های خاصی میتواند به سفید شدن دندان‌ها کمک کند.

انجمن دندان‌پزشکی آمریکا(ADA)  استفاده از روغن را یک روش بدون فایده میداند، در این مورد بیان میکند

هیچ تحقیق قابل اعتمادی در این مورد وجود ندارد که نشان دهد استفاده از روغن میتواند باعث کاهش حفرات، سفید شدن دندان یا بهبود شرایط سلامت دهانی شود.

برای استفاده از این روش، یک دقیقه بعد از شستن دندان روغن را در دهانتان بریزید و سپس آنرا تف کنید.

روغن‌هایی که برای شستن دهان مناسب‌اند شامل موارد زیراند:

  • روغن نارگیل
  • روغن آفتاب‌گردان
  • روغن کنجد

مطالب مرتبط:


۳.مسواک کردن با جوش شیرین

جوش شیرین به راحتی میتواند لکه‌های سطح دندان را از بین ببرد.بعضی‌ها معتقدند جوش شیرین خیلی قوی است و احتمال دارد مینای دندان را از بین ببرد، اما در یکی از تحقیقات سال ۲۰۱۷ ثابت شد که استفاده از این روش کاملا امن و بی‌خطر است.

جوش شیرین همچنین میتواند برای مقابله با باکتری‌ها استفاده شود، که احتمالا میتواند پلاک و فساد دندان را کاهش دهد.

۴.استفاده از هیدروژن پراکسید

هیدروژن پراکسید یک سفیدکننده ضعیف است که برای سفیدکردن دندان‌های لکه‌دار مورد استفاده قرار میگیرد.برای یک سفیدکنندگی کارآمد، میتوانید شستشوی دندان با ترکیبی از جوش شیرین و هیدروژن پراکسید را برای یک تا دو دقیقه و دو بار در روز امتحان کنید.البته همیشه آنرا انجام ندهید.

هیدروژن پراکسید میتواند حساسیت دندان را افزایش دهد، پس استفاده از آن بطور مداوم و برای افرادی که ذاتا دندان‌های ضعیفی دارند مناسب نیست.

۵.استفاده از میوه‌ها

پاپایین و بروملین آنزیم‌هایی هستند که به ترتیب در پاپایا و آناناس وجود دارند، هردو میتوانند باعث سفید شدن دندان‎ها شوند.

یک تحقیق در سال ۲۰۱۲ نشان داد که راه‌حل‌هایی که دارای این مواد غذایی هستند، میتوانند بعنوان سفیدکننده استفاده شوند.

البته نویسندگان این تحقیق خاطرنشان میکنند که تحقیق بیشتر لازم است تا مشخص شود واقعا این روش‌ها کارآمدند یا نه!

۶.رعایت بهداشت دهانی

رعایت بهداشت دهانی بهترین کاری‌ست که یک شخص میتواند انجام دهد تا زردی دندان را کاهش دهد.

شستشوی مرتب دندان و نخ کشیدن از مینای دندان محافظت میکند، از پوسیدگی لثه جلوگیری میکند، و لکه‌ها را از بین میبرد.

بهداشت دهانی شامل موارد زیر است:

  • شستشوی دندان حداقل دو بار در روز.البته باید دقت شود که اطراف لثه‌ها و پشت دندان به خوبی شسته شود.
  • استفاده از خمیردندان فلوراید،فلوراید میتواند با پوسیدگی مقابله و حتی آنرا برعکس کند.با اینحال خیلی‌ها مخالف استفاده از فلوراید هستند، البته دندان‌پزشکان معتقدند که فلوراید بی‌خطر است و برای دندان‌ها مفید میباشد.
  • نخ کشیدن برای از بین بردن پلاکهای بین دندان‌ها

روشهایی که کارآمد نیستند

روشهای طبیعی سفید کردن دندان‌ها که میتوانند به دندان‌ها آسیب برسانند شامل موارد زیر میباشند:

  • لیمو
  • پرتقال
  • سرکه شراب سیب
  • زغال چوب تخلیص شده

برداشت کلی

اشخاص کمی دندان‌هایشان بطور ذاتی سفید است، همانگونه که با افزایش سن دندان‌ها زرد مشوند.اگرچه رعایت بهداشت دهانی و چک‌آپ های مرتب پیش دندان‌پزشک میتواند به براق ماندن دندان‌ها کمک کند.

زرد بودن دندان نمیتواند دلیل بر بیماری دندان باشد، اما دندان‌پزشک میتواند نازک شدن مینای دندان یا فساد دندان‌ها را تشخیص دهد.

روش‌های طبیعی میتواند به اشخاص کمک کند در خانه دندان‌هایشان را سفید کنند.البته میتوان از دندان‌پزشک‌ها پکیج‌های حرفه‌ای را دریافت کرد.

پریا پارسا


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید