انتشار این مقاله


چگونه از شر جوش‌های خونی خلاص شویم؟

در این مقاله، در مورد انواع مختلف جوش و گزینه‌های درمانیِ در دسترس، مطالب بیشتری خواهیم آموخت. با ما همراه باشید.

جوش های خونی روی بدن زمانی گسترش پیدا می‌کنند که فرد جوش‌های خود را دستکاری، فشرده و یا می‌ترکاند. خوشبختانه، روش‌های متعددی برای درمان آکنه و سایر انواع جوش وجود دارد که مانع از تبدیل شدن آن‌ها به جوش‌های پر از خون می‌شود. حدود ۸۰ درصد از افراد ۱۱ تا ۳۰ ساله، در برخی مواقع جوش یا آکنه را تجربه می‌کنند.

در این مقاله، در مورد انواع مختلف جوش و گزینه‌های درمانیِ در دسترس، مطالب بیشتری خواهیم آموخت. با ما همراه باشید.

علل ایجاد جوش چرکی و خونی

جوش‌های پر از خون پس از آنکه فرد جوش‌ها را فشرده کرده و یا بترکاند پدیدار می‌گردد.

با فشار دادن جوش، مایع زرد رنگی به نام چرک از آن خارج می‌شود. ضایعه‌ی ایجاد شده در اثر فشردگی ممکن است ناشی از پارگی عروق خونی زیرین باشد که عامل ایجاد جوش های خونی روی بدن است.

جوش‌های معمولی زمانی پدیدار می‌گردند که منافذ پوست با باکتری‌ها، عرق یا چرک پوشانیده شود. آکنه‌ی شدیدتر می‌تواند به دلیل تغییرات هورمونی در نوجوانان و زنان بالغ باشد.


مقاله‌ی مرتبط: جوش‌های بزرگسالی و راه رهایی از آن‌ها


درمان جوش های خونی روی بدن

در اغلب اوقات، جوش‌های پر از خون، به تنهایی و به خودی خود درمان می‌شوند. اگر کسی این جوش‌ها را قبل از بهبودی فشار دهد، ممکن است باکتری‌ها را به سایر قسمت‌های صورت و بدن گسترش دهد. ضروری است که محدوده‌ی اطراف جوش‌ها تمیز بوده و دو بار در روز با استفاده از تمیزکننده‌ی ملایم یا آب و صابون شسته شود.

جوش‌های خونی که مجددا پدیدار می‌گردند و یا باقی می‌مانند نیاز به درمان با موارد زیر را دارند:

درمان‌های سرپایی

درمان‌های بسیاری برای انواع مختلف جوش و آکنه، از جمله جوش‌های پر از خون وجود دارد:

رتینوئیدهای موضعی: این نوع داروها که بر اساس ویتامین A هستند، باعث کاهش تولید چربی در پوست شده و به جلوگیری از بسته شدن منافذ کمک می‌کنند. انواع قوی‌تری از این نوع نیز با نسخه قابل دسترسی هستند.

اسید سالیسیلیک: این دارو پوست را از سلول‌های مرده پاکسازی می‌کند. همچنین این دارو برای جوش‌های بدون التهاب مانند جوش‌های سر سیاه و سرسفید مناسب است.

داروهای تجویزی

آنتی بیوتیک‌ها: آنتی بیوتیک معمولا روزانه به عنوان یک قرص مصرف می‌شود، آنتی بیوتیک‌ها باکتری‌هایی که باعث بروز آکنه می‌شوند از بین می‌برد. مردم می‌توانند پماد آنتی بیوتیک موضعی و مایع آن را به طور مستقیم بر روی پوست اعمال کنند.

قرص‌های کنترل بارداری: در زنان و نوجوانان، نوسان هورمون‌ها می‌تواند به بروز آکنه کمک کند. برخی از زنان و دختران ممکن است قرص‌های پیشگیری از بارداری را برای تنظیم هورمون‌ها و پاک کردن پوست خود از آکنه مصرف کنند.


مقاله‌ی مرتبط: آکنه‌ی هورمونی؛ علت‌ها، انواع و روش‌های درمان


ایزوترتینوئین: رتینوئیدی خوراکی است که مردم معمولا برای حدود ۴ تا ۵ ماه مصرف می‌کنند. این دارو به طور موثر و گاهی دائمی آکنه را در بسیاری از افراد درمان می‌کند. با این حال، می‌تواند عوارض جانبی جدی را ایجاد کند و معمولا فقط به افراد مبتلا به آکنه‌ی شدید کیستیک داده می‌شود.

روش‌های پزشکی

به ندرت، پزشک ممکن است روش‌های پزشکی را برای افرادی که دارای جوش‌های پر از خون و سایر انواع جوش و آکنه هستند، توصیه کند. چنین رویه‌هایی عبارتند از:

آبکشی و استخراج؛ چنینی روشی شامل تخلیه مایعات و ساییدگی‌های دیگر از یک کیست برای کاهش خطر ابتلا به عفونت و کاهش درد و التهاب است. پزشک ممکن است داروها را به کیست تزریق کند تا سرعت بهبودی افزایش یابد.

لیزر درمانی؛ تمرکز نور لیزر بر روی پوست ممکن است باکتری‌های عامل آکنه در پوست کاهش داده و یا از بین ببرد.

میکرودرم ابریژن؛ این درمان شامل حذف لایه‌ی بالای پوست برای از بین بردن جوش‌های سرسیاه و سرسفید است.

درمان‌های خانگی جوش خونی

داروهای گیاهی یا درمان‌های پزشکی برای موارد خفیف جوش‌های پر از خون مورد نیاز است. بسیاری از درمان‌های خانگی می‌تواند علائم را کاهش داده و بهبودی را سرعت بخشد. بسیاری از افراد از داروهای خانگی زیر برای درمان جوش‌های خونی استفاده می‌کنند:

استفاده از محصولات بهداشتی برای صورت؛ بسیاری از محصولات پوستی ممکن است پوست حساس و آکنه‌دار را تحریک کند و باید از مصرف آن‌ها اجتناب کرد. این مورد می‌تواند محصولات آرایشی که مبتنی بر روغن هستند را در برگیرد.

همیشه به دنبال پاک کننده‌ها، مرطوب کننده‌ها و کرم‌های ضد آفتابی باشید که مناسب برای پوستتان باشد. بدین معنی که منافذ پوست را مسدود نکند.

تکنیک‌های بهداشت عمومی؛ پوست را دو بار در روز با آب گرم و پاک کننده یا صابون ملایم شستشو دهید. بین شستشو، اطمینان حاصل کنید که پوست تمیز شده و موها را نیز از صورت کنار بزنید.

افراد همچنین باید از لمس کردن صورت جلوگیری کنند، تلفن‌های همراه و موارد دیگری را که با صورت در تماس می‌‌باشند تمیز کرده و ملافه‌ها و حوله‌ها را زود به زود عوض کنند.

یخ؛ مقداری یخ را در یک حوله‌ی تمیز قرار دهید و آن را روی جوش‌های پر از خون تا حداکثر ۱۵ دقیقه قرار دهید. هدف از این درمان کاهش درد و تورم است. فرد می‌تواند این کار را چند بار در روز تکرار کند.

پماد روی؛ درمان‌های موضعی روی، مانند اکسید روی، درمان‌های خانگی معروفی برای مداوای جوش‌های خونی هستند. روی بخصوص هنگامی که در ترکیب سایر درمان‌ها استفاده می‌شود، ممکن است مفیدتر واقع شود.

روغن درخت چای؛ روغن درخت چای می‌تواند به درمان آکنه‌های خفیف تا متوسط ​​و جوش‌های خونی کمک کند.

یک مطالعه نشان داد که ۵ درصد روغن چای معادل ۵ درصد بنزوئیل پراکسید در مواجهه با آکنه‌های خفیف موثر است. اگر چه روغن درخت چای کندتر از پراکسید بنزوئیل عمل می‌کند اما واکنش‌های جانبی کمتری ایجاد می‌کند.

انواع جوش

انواع مختلف جوش وجود دارد که می‌تواند به عنوان آکنه‌ی غیر التهابی یا آکنه‌ی التهابی طبقه بندی شود. دستکاری یا فشردن هر یک از این نوع جوش‌ها می‌تواند منجر به ایجاد جوش‌های خونی شود.

آکنه‌ی غیر التهابی

آکنه‌ی غیر التهابی معمولا به درمان‌های خانگی و درمان سرپایی پاسخ می‌دهد که شامل:

جوش‌های سرسیاه: این جوش‌ها که به عنوان کومدون‌های باز شناخته می‌شوند در نتیجه‌ی تجمع منافذ با سبوم (روغن طبیعی پوست) و سلول‌های مرده‌ی پوست ایجاد می‌شوند.

جوش‌های سرسفید: این جوش‌ها به عنوان کومدون‌های بسته شناخته شده و زمانی که منافذ پوستی بسته شوند ایجاد می‌شوند. درمان آ‌ن‌ها دشوارتر از درمان جوش‌های سرسیاه است.


مقاله‌ی مرتبط: جوش‌های سرسفید بینی؛ علل، پیشگیری، درمان


آکنه‌ی التهابی

وجود جوش‌های قرمز رنگ و التهاب، نشان دهنده‌ی آکنه‌ی التهابی می‌باشد. این جوش‌ها چنین طبقه بندی میشوند:

پاپول‌ها: پاپول‌ها به دلیل فروپاشی دیواره‌های منافذ ناشی از التهاب ایجاد می‌شوند. علائم شامل رطوبت و صورتی شدن رنگ پوست است.

پوسچول: شبیه پاپول‌ها هستند اما پر از چرک‌اند و تمایل دارند سرهای سفید یا زرد رنگی داشته باشند.

ندول: هنگامی که منافذ مسدود شده در زیر پوست بزرگ‌تر می‌شوند تبدیل به ندول می‌شود و از گره‌هایی تشکیل شده‌اند. این جوش‌ها معمولا با داروهای خانگی درمان نمی‌شوند.

کیست‌ها: کیست‌ها در اثر منافذ مسدود شده‌ای ایجاد می‌شوند که عمیق‌تر از ندول در زیر پوست تشکیل شود. آن‌ها به صورت توده‌های قرمز یا سفید رنگی ظاهر می‌شوند و می‌توانند کاملا دردناک باشند. کیست‌ها نوع شدید آکنه هستند و اغلب به بروز زخم منجر می‌شوند. معمولا برای درمان کیست‌ها، مداخله‌ی پزشکی ضروری می‌باشد.

پیشگیری جوش چرکی و خونی

راهکارهای زیر می‌تواند به جلوگیری از ایجاد جوش‌های خونی و دیگر انواع آکنه کمک کند:

  • هرگز جوش‌ها را دستکاری یا فشرده نکنید. این کار می‌تواند باعث بروز عفونت و گسترش جوش‌های خونی شود.
  • در طول روز از دست زدن به جوش‌ها خود خودداری کنید.
  • صورت خود را تمیز و خشک نگه دارید.
  • صورت خود را دو بار در روز بشویید تا سلول‌های مرده‌ی پوست، باکتری‌ها و سایر ناخالصی‌ها را از روی پوست پاک کنید. از آب گرم و صابون یا پاک کننده‌ی ملایم استفاده کنید.
  • هرگز از پارچه‌های خشن بر روی صورت استفاده نکنید زیرا این کار می‌تواند پوست را حساس کرده و آن را تحریک کند.
  • ملافه‌ها، حوله‌ها و موارد دیگری را که با پوست در تماس هستند بطور منظم تعویض کنید.
  • محصولات بهداشتی و آرایشی استانداردی را برای استفاده بر روی صورت خود بکار گیرید. به دنبال آن‌هایی باشید که عاری از مواد معطر و خوشبوکننده‌ها باشد. به طور مداوم آرایش نکنید.
  • موهای بلند را از صورت خود کنار زنید. موهای چرب یا حاوی روغن، عطر و سایر محصولات می‌توانند پوست را تحریک کرده و منافذ پوستی را ببندند.
  • یک رژیم غذایی سالمی که غنی از میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل است داشته باشید. مصرف شکر، غذاهای چرب، غذاهای فرآوری شده و الکل را محدود کنید. موادی که ممکن است برای شما قابل مصرف نباشد و همچنین لبنیات، می‌توانند در برخی از افراد در بروز آکنه کمک کننده باشند.
  • استرس و اضطراب را با انجام تمریناتی در زمینه‌ی مدیتیشن و تنفس عمیق و آرامش عضلانی پیشرفته کاهش دهید.

راهکار

آکنه یک بیماری پوستی شایعی می‌باشد. جوش‌های خونی در نتیجه‌ی دستکاری آکنه و انواع دیگر جوش‌ها ایجاد می‌شوند. دستکاری کردن جوش‌ها می‌تواند باعث ایجاد اسکار (جای زخم) شود لذا باید از انجام این کار اجتناب شود. اگر آکنه‌ی شدید، مداوم یا همراه با نشانه‌های عفونت (تب، چرک، قرمزی در اطراف جوش) داشتید حتما به یک پزشک مراجعه کنید.

خوشبختانه، درمان‌های زیادی برای جوش‌های خونی وجود دارد که شامل داروهای خانگی، داروهای تجویزی و روش‌های کاربردی پزشکی می‌باشند.

پونه تیزفهم


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید