انتشار این مقاله


ریسک مصرف نشاسته برای سلامتی دندان‌ها

آیا شما هم معتقدید که مصرف هرگونه قند و نشاسته برای دندان ضرر دارد؟ پس بهتر است این مقاله را بخوانید.

آیا شما هم معتقدید که مصرف هرگونه قند و نشاسته برای دندان ضرر دارد؟

بررسی تحقیقات بهداشت دهان و دندان سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد که برای سلامتی دهان ما باید به کربوهیدرات غلات کامل تکیه و از فرآوری شده‌ها دوری کنیم، به ویژه اگر شیرین باشد.

غذا شامل انواع مختلف کربوهیدرات نشاسته‌ای با درجه های مختلف فرآوری است. اگر چه محققان هیچ ارتباطی بین مقدار کل نشاسته خورده شده و پوسیدگی دندان نشان ندادند، آنها دریافتند که فرم های بیشتر فرآوری شده نشاسته باعث افزایش پوسیدگی‌ها می‌شود. به این دلیل که آمیلاز موجود در بزاق، می‌تواند آنها را به قندهای کوچک تجزیه کند.

یافته های بیشتر،  براساس مطالعات بسیار محدود و اطلاعات ضعیف، کاهش خطر ابتلا به سرطان دهان در اثر مصرف غلات کامل را نشان می‌دهند و نیز ممکن است غلات در برابر بیماری های لثه محافظت کنند.

یافته های حاصل از بررسی ۳۳ مقاله دانشگاهی درمورد نشاسته و بهداشت دهان و دندان امروز در مجله تحقیقات دندانپزشکی منتشر شده است.

Paula Moynihan، پروفسور تغذیه و بهداشت دهان در دانشگاه نیوکاسل انگلستان، که این تحقیقات را رهبری می‌کند ، گفت: ” شواهد نشان می‌دهد که رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات غلات کامل، با احتمال کمتری به سلامت دهانی شما نسبت به یکی از نشاسته‌های فرآوری شده، آسیب خواهد رساند.”

در این بررسی، ۳۳ مقاله شامل مطالعات در مورد مواد غذایی حاوی آنچه که به عنوان نشاسته به سرعت قابل هضم (به عنوان مثال نان سفید، کراکر، بیسکویت، کیک، برنج) و نشاسته های قابل هضم به صورت آهسته(از جمله غلات کامل، حبوبات) و ارتباط آنها با پوسیدگی دندان،  سرطان دهان و سابقه بیماری لثه‌ای(پریودنتال) گنجانده شد.

به روز رسانی دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی در مورد مصرف کربوهیدرات

سازمان بهداشت جهانی در حال حاضر در حال به روز رسانی دستورالعمل مصرف کربوهیدرات از جمله ارزیابی کیفیت رژیم غذایی و کیفیت نشاسته می‌باشد.

سازمان بهداشت جهانی در حال حاضر کاهش مصرف قند آزاد را به کم‌تر از ۱۰ درصد کل انرژی(کالری) دریافتی توصیه می‌کند و کاهش بیشتر را به کم‌تر از ۵ درصد برای سلامتی بیشتر توصیه می‌کند.

قند آزاد ، قندهایی هستند که توسط تولید کننده، آشپز یا مصرف‌کننده اضافه می‌شوند، به اضافه آن‌هایی که به طور طبیعی در عسل، شربت ، آب‌میوه و کنسانتره قرار دارند.

پروفسور موینیان اضافه کرد: “برخلاف یک فکر نادرست برای حذف کربوهیدرات‌ها از رژیم غذایی، یک رژیم غنی از کربوهیدرات برای سلامتی دهان و دندان بسیار مناسب است، تا زمانی که قندهای آزاد کم باشد و بر پایه انواع کربوهیدرات های غلات کامل مانند ماکارونی، کاسکو و نان کیک می باشد. کلید افتراق آنها برای خریداران، نگاه کردن به برچسب و گشتن به دنبال واژه های wholemeal و wholegrain می‌باشد. “

تحقیقات بیشتر انجام شده توسط سازمان WHO در مورد تاثیرات کیفیت کربوهیدرات بر سایر فاکنورهای سلامتی، از جمله بیماری های قلبی عروقی، سرطان و دیابت نوع ۲، برای اطلاع رسانی در دستورالعمل آینده مورد استفاده قرار می گیرد.

امین موسوی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید