انتشار این مقاله


نوریو تانیگوچی: اولین کاربرد واژه نانوتکنولوژی

نخستین کاربرد واژه نانوتکنولوژی در سال ۱۹۷۴ توسط دانشمندی ژاپنی به نام نوریو تانیگوچی بوده است.

همانطور که در بخش‌های قبل نیز اشاره شد، واژه‌ نانوتکنولوژی در معنای عام آن به توانایی ساخت اشیا از بالا به پایین، و با دقتی در حد اتم گفته می‌شود؛ و این مفهوم برای اولین بار در سال ۱۹۵۹ به عنوان یک تئوری توسط فیزیکدان برنده‌ی جایزه‌ی نوبل، ریچارد فاینمن (Richard Feynman)، در سخنرانی وی در انجمن فیزیک اینگونه بیان شد:

من قصد دارم تا میلیاردها کارخانه‌ی کوچک و یک‌دست بسازم که بی‌وقفه در حال فعالیت باشند… و تا جایی که می‌دانم قوانین فیزیک امکان ساخت مواد از اتم‌های تشکیل‌دهنده‌شان را غیرممکن نمی‌داند. این کار تلاشی برای زیر پا گذاشتن قوانین طبیعت نیست. بلکه رخدادی است که از نظر علمی قابل انجام است اما به خاطر جثه‌ی بزرگ انسان‌ها تاکنون عملی نشده است.

با این وجود، علی‌رغم معرفی این تئوری توسط فاینمن، اطلاق واژه‌ نانوتکنولوژی برای آن جز تا سال ۱۹۷۴ صورت نگرفت. این سال مصادف با زمانی است که نوریو تانیگوچی (Norio Taniguchi) از دانشگاه علوم توکیو از این لغت برای بیان میزان دقت لازم در ساخت مواد در مقیاس نانو استفاده کرده است. معنی اصلی «نانو-تکنولوژی» تکنولوژی تولید موردنیاز برای دستیابی به دقت بسیار بالا و ابعاد بسیار ریز در حدود ۱۰ به توان -۹ متر است.

زیربنای کاربرد واژه نانوتکنولوژی توسط نوریو تانیگوچی

نوریو تانیگوچی تحقیقات خود را در زمنیه‌ی  مکانیسم‌های سایشی برای ماشینکاری مواد سخت با دقت بالا در دانشگاه توکیو آغاز کرد؛ و در زمینه‌ی کاربرد تکنیک‌های مبتنی بر پرتو انرژی برای دستکاری مواد با دقت بالا، از پیشگامان شناخته می‌شود. این تکنیک‌ها شامل مواردی همچون تخلیه الکتریکی، مایکروویو، پرتو الکترون، لیزر فوتونی، و پرتوهای یونی هستند.

نوریو تانیگوچی درکسلر ریچارد فاینمن
سه شخصیت مهم در عرصه نانوتکنولوژی- از راست به چپ: تانیگوچی- درکسلر- فاینمن

او در بین سال‌های ۱۹۴۰ تا ۱۹۷۰ به مطالعه‌ی چگونگی توسعه‌ی تکنیک‌های ماشینکاری پرداخت  و تواناست به درستی پیش‌بینی کند که در حدود سال های ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۰، پیشرفت این تکنیک‌ها تا حدی خواهد بود که امکان دسترسی به دقتی در ابعاد کمتر از ۱۰۰ نانومتر ممکن خواهد بود؛ و لذا برای اولین بار از عنوان «نانوتکنولوژی» برای آن استفاده کرد.


مقاله مرتبط: فضای بسیاری در پایین دست وجود دارد: آغاز علم نانوتکنولوژی


نوریو تانیگوچی با طرز فکر و نوشته‌هایش، باعث  انگیزش و توسعه‌ی علمی‌ شد که بی‌شک از تکنولوژی‌های اصلی و پایه‌ی قرن ۲۱ محسوب می‌شود.

منابع

-N. Taniguchi, “On the Basic Concept of ‘Nano-Technology’,” Proc. Intl. Conf. Prod. Eng. Tokyo, Part II, Japan Society of Precision Engineering, 1974.

– Whatmore, R. W. (1 August 2006). “Nanotechnology–what is it? Should we be worried?”. Occupational Medicine. 56 (5): 295–۲۹۹. doi:10.1093/occmed/kql050

سما رهنمایان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید