انتشار این مقاله


بدن انسان چگونه چربی می سوزاند؟

سلول چربی طبیعی عمدتا برای ذخیره انرژی است. بدن تعداد سلول‌های چربی و اندازه سلول‌های چربی را افزایش می‌دهد تا انرژی اضافی غذاهای با کالری بالا را ذخیره کند.

بسیاری از ما ممکن است با در نظر گرفتن “سوزاندن مقداری چربی‌”، در لباس‌های شنا در ساحل یا در استخر احساس راحتی کنیم. با این حال، این دقیقاً چه معنی دارد؟
سلول چربی طبیعی عمدتا برای ذخیره انرژی است. بدن تعداد سلول‌های چربی و اندازه سلول‌های چربی را افزایش می‌دهد تا انرژی اضافی غذاهای با کالری بالا را ذخیره کند. حتی تا جایی ممکن است پیش رود که سلول‌های چربی را در عضلات، کبد و دیگر اعضای بدن خود قرار دهیم تا فضایی را برای ذخیره کردن این انرژی اضافی حاصل از رژیم‌های غذایی غنی از کالری(- به ویژه هنگامی که با شیوه زندگی کم فعالیت همراه است) فراهم کنیم.


مقاله مرتبط: مصرف چربی تنها دلیل افزایش وزن است


از لحاظ تاریخی، ذخیره سازی چربی برای انسان‌ها خوب بوده است. انرژی به عنوان بسته‌های کوچک‌ی از مولکول‌ها به نام اسیدهای چرب ذخیره می‌شود که زمانی که مواد غذایی وجود نداشت یا زمانی که یک شکارچی ما را تعقیب می‌کرد ، به عنوان منبع سوختی از طریق ماهیچه‌ها و سایر اعضای بدن آزاد می‌شد. ذخیره سازی چربی در واقع این مزیت بقا را در این شرایط به وجود می‌آورد. کسانی که تمایل به ذخیره چربی داشتند، قادر به زنده ماندن در دوره‌های طولانی بدون غذا بودند و برای مقابله با محیط‌های خطرناک انزژی اضافه داشتند.
اما آخرین باری که از یک شکارچی فرار کردید کی بوده؟ در زمان‌های امروزی، با وجود وفور مواد غذایی و شرایط زندگی امن، بسیاری از مردم ذخیره‌ی اضافی از چربی جمع آوری کرده‌اند. در واقع، بیش از یک سوم جمعیت بالغ در ایالات متحده چاق هستند.
مشکل عمده این چربی اضافی این است که سلول‌های چربی، به نام آدیپوسیت‌ها، عملکرد نورمالی ندارند. آن‌ها انرژی را با میزان بالا و غیرمعمولی ذخیره می‌کنند و این انرژی را با سرعت غیر طبیعی و کمی آزاد می‌کنند. علاوه بر این، این سلول‌های چربی اضافی و بزرگ، به مقدار غیر طبیعی هورمون‌های مختلفی تولید می‌کنند. این هورمون‌ها باعث افزایش التهاب، کاهش سوخت و ساز بدن و کمک به بیماری می‌شوند. این فرآیند پاتولوژیک پیچیده چربی بیش از حد و اختلال عملکرد، آدیپوزوپاتی نامیده می‌شود و درمان چاقی را بسیار دشوار می‌کند.


مقاله مرتبط: مطالعات نشان می‌دهد سرما می‌تواند چربی خوب را در سطح سلولی فعال کند


هنگامی که یک فرد رژیم ورزشی جدیدی را شروع می‌کند و آن را حفظ می‌کند و مصرف کالری را محدود می‌کند، بدن برای “سوزاندن چربی” دو کار انجام می‌دهد. اول، از انرژی ذخیره شده در سلول‌های چربی برای سوخت گیری فعالیت‌های جدید استفاده می‌کند. ثانيا، ذخيره بسيار زياد را متوقف می‌کند.
مغز به سلول‌های چربی پیام یم‌فرستد تا بسته‌های انرژی یا مولکول‌های اسید چرب را به جریان خون بفرستد. عضلات، ریه‌ها و قلب این اسیدهای چرب را برمی‌دارند، آن‌ها می‌شکنند و از انرژی ذخیره شده در پیوندها برای اجرای فعالیت‌های خود استفاده می‌کنند. ضایعاتی که باقی می‌مانند، به عنوان بخشی از تنفس، دی اکسید کربن خروجی ، یا ادرار دفع می‌شوند. این اتفاق سلول چربی خالی و بی فایده‌ای را به جا می‌گذارد. سلول‌ها عموما طول عمر کوتاهی دارند بنابراین وقتی می‌میرند، بدن بقایای خالی آن‌ها را جذب می‌کند و دیگر آن‌ها را جایگزین نمی‌کند. با گذشت زمان، بدن به طور مستقیم انرژی (به عنوان مثال کالری) را از مواد غذایی استخراج کرده و به ارگان‌هایی که به جای ذخیره آن در قدم اول به آن نیاز دارند، می‌فرستند.


مقاله مرتبط: زمانیکه وزن کم می‌کنید چه اتفاقی برای سلول‌های چربیتان می‎افتد؟


در نتیجه، بدن با کاهش تعداد و اندازه سلول‌های چربی دوباره فعالیت خود را تنظیم می‌کند که این کار نیز بعدها متابولیسم پایه را بهبود می‌بخشد، التهاب را کاهش می‌دهد، بیماری را درمان می‌کند و زندگی را طولانی می‌کند. اگر ما در طول زمان این وضعیت را حفظ کنیم، بدن سلول‌های چربی اضافی را دوباره جذب می‌کند و آن‌ها را به عنوان ضایعات دفع می‌کند و باعث می‌شود ما در سطوح مختلف لاغرتر و سالم‌تر باشیم.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید