انتشار این مقاله


خنک کننده موضعی قلب آسیب ناشی از حمله قلبی را محدود می کند

متخصصین قلب و عروق در بیمارستان کاتارینا در Eindhoven در سردکردن موضعی قلب در طول حمله قلبی، برای اولین بار در  جهان، موفق شده اند. با خنک کردن بخشی از قلب قبل و بعد از آنژیوپلاستی، متخصصان قلب معتقدند که آسیب حمله ی قلبی محدود می شود. در ۱۱ ژانویه، متخصص قلب Luuk Otterspoor دکترای […]

متخصصین قلب و عروق در بیمارستان کاتارینا در Eindhoven در سردکردن موضعی قلب در طول حمله قلبی، برای اولین بار در  جهان، موفق شده اند. با خنک کردن بخشی از قلب قبل و بعد از آنژیوپلاستی، متخصصان قلب معتقدند که آسیب حمله ی قلبی محدود می شود. در ۱۱ ژانویه، متخصص قلب Luuk Otterspoor دکترای خود را در دانشگاه صنعتی Eindhoven برای این مطالعه دریافت کرد.

این روش نوآورانه جدید با دانشمندان دانشگاه Eindhoven و شرکت LifeTec Group،  زیر نظر یک دانشگاه توسعه یافته، رهبری شده است.

یک برخورد ورزشی

می گوید: “ما در ۱۰ بیمار نشان دادیم که از لحاظ فنی امکان سرد کردن بخشی از قلب  در طول حمله قلبی وجود دارد،” لوک استرسپور، متخصص قلب و عروق، می گوید. “شما می توانید آن را با خنک کردن زانو بعد از یک برخورد ورزشی مقایسه کنید. به عنوان مثال، جایی که واکنش التهاب رخ می دهد و زانو متورم می شود. بنابراین برای جلوگیری از این تورم، ماهیچه ها بلافاصله خنک می شوند.

در حال حاضر همان را به عضله قلب اعمال می کنیم. با خنک کردن بخشی از قلب که توسط یک عروق کرونر متورم یا مسدود شده تحت تاثیر قرار گرفته است، پس از باز شدن، آسیب عضله قلب کمتر می شود. ما بر این باوریم که این کار می تواند تا حدودی ۲۰ تا ۳۰ درصد تاثیر حمله قلبی و آسیب به قلب را کاهش دهد. “

آسیب ناشی از آنژیوپلاستی

برای بیماران مبتلا به حمله قلبی حاد، خطر  از بین رفتن  برخی از بافت عضله قلب وجود دارد. بنابراین در طی یک روش آنژیوپلاستی، عروق کرونر محدودتا حداکثر ممکن باز می شوند. با این حال، هنگامی که خون دوباره شروع به جریان می کند،  همیشه سبب آسیب بیشتر به عضله قلب می شود. سلول های عضلانی قلب شکسته می شوند و این فشار باعث می شود که مویرگ ها بسته شوند. نتیجه آسیب برگشت ناپذیر است. Otterspoor می گوید:

“این آسیب متعارف  یا آسیب مجدد، همانطور که شناخته شده است، همانی است که ما می خواهیم با این روش جدید محدودش کنیم.  در بین مدل های حیوانی که خنک کننده در آن ها کار می کند، نشان داده شده است که این خنک کنندگی برای انسان ها ممکن است. “

متخصص قلب، قلب را به ۴ تا ۵ درجه خنک می کند و تزریق یک مایع را فقط بعد از بستن در شرایین عروق کرونر می کشد. بخشی از قلب آسیب دیده به مدت ده دقیقه خنک می شود، در این صورت عروق کرونر با یک بادکنک کوچک باز می شود، که در آن خون دوباره به قسمت آسیب دیده قلب جریان می یابد. 

Otterspoor:

“بعد از این ما دوباره قلب را برای ده دقیقه بیشتر سرد می کنیم و یک استنت در تنگی قرار می دهیم.”

ایمن و عملی

برای ده بیمار که تحت درمان جدید قرار گرفته اند، نشان داده شده است که روش های ایمن و همچنین به لحاظ فنی عملی و قابل اجرا هستند. در طی درمان جدید، عروق کرونر مسدود شده برای مدت ۱۰ دقیقه بسته می شود. “بیماران در نتیجه ۱۰ دقیقه بیشتر در معرض سکته قرار می گیرند، اما در بلندمدت با توجه به مزایای سلامتی آن ارزش دارد.” متخصصین قلب و عروق انتظار دارند که این روش جدید باعث افزایش احتمال مرگ و میر بیماران مبتلا به حمله قلبی شود و خطر ابتلا به این بیماری در طول بقیه عمر خود کمتر بروز کند. این عارضه ای است که احتمالا بیشتر اتفاق می افتد اگر بیمار قبلا یک حمله قلبی داشته باشد.

پیگیری در اروپا

مرکز قلب و عروق کاتارینا در حال حاضر یک مطالعه پیگیری عمده اروپایی را آغاز کرده است تا آزمایش اثربخشی این روش را بررسی کند و از مزایای سلامتی برای بیماران مبتلا به سرد شدن موضعی قلب استفاده کند. این مطالعه در شش مرکز بزرگ قلب اروپا انجام می شود. علاوه بر بیمارستان کاتارینا، دیگر مراکز قلب در آالست (بلژیک)، گلاسکو (بریتانیا)، کپنهاگ (دانمارک)، اوربرو (سوئد) و بوداپست (مجارستان) قرار دارند. ۱۰۰ بیمار این روش درمان جدید را در این مراکز در طول دوره آینده دریافت خواهند کرد. یک کارآزمایی کنترل شده تصادفی با ۱۰۰ بیمار دیگر که درمان قدیمی آنژیوپلاستی سنتی را دریافت می کنند، با این گروه را مقایسه می شود.

Otterspoor می گوید: “ما انتظار داریم که سه سال در مورد مزایای سلامت این رویکرد جدید، حقایق و ارقام سخت داشته باشیم.”

این مطالعه توسط پروفسور رهبری می شود. دکتر نیکو پیجلس. 

 

 

فاطمه کرم نژاد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید