انتشار این مقاله


سیگنا‌ل های فضایی رازآلود

دانشمندان سیگنال‌های رادیویی رازآلود، پرانرژی و عمیقی را که از اعماق فضا می‌آیند ثبت کرده‌اند. محل انفجار و اینکه این امواج چگونه سر از زمین درآورده‌اند هنوز مشخص نیست. این امواج توسط Canadian Hydrogen Intensity Mapping Experiment و یک تلسکوپ قدرتمند در بریتیش کلمبیا ثبت شده است. این اولین سیگنالی بود که بین فرکانس ۴۰۰ […]

دانشمندان سیگنال‌های رادیویی رازآلود، پرانرژی و عمیقی را که از اعماق فضا می‌آیند ثبت کرده‌اند. محل انفجار و اینکه این امواج چگونه سر از زمین درآورده‌اند هنوز مشخص نیست.

این امواج توسط Canadian Hydrogen Intensity Mapping Experiment و یک تلسکوپ قدرتمند در بریتیش کلمبیا ثبت شده است. این اولین سیگنالی بود که بین فرکانس ۴۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز شنیده می‌شد و بسیار عمیق‌تر و کم‌فرکانس‌تر از آن‌هایی بود که قبلاً ثبت شده بودند.


مقاله مرتبط: دانشمندان در حال ردیابی یکی از مرموزترین سیگنال‌های فضایی!


دانشمندان طی ده سال گذشته بیش از ۳۰ انفجار رادیویی را ثبت کرده‌اند که همچنان یکی از کشف‌های اسرار آمیز جهان هستند و می‌توانند نشانه‌ی فعالیت‌های شدید در قاصله‌ی چند بیلیون سال نوری باشند.

سیگنال تازه کشف شده FRB 180725A نام دارد و به دلیل اینکه در زمان واقعی دیده شده، نادر است. پیشبینی زمان وقوع آن دشوار است زیرا به نظر می‌رسد که الگوهای کمی به آن مربوط باشد. دانشمندان اخیراً نخستین منبع تکرار شونده‌ی FRB ها را کشف کردند، به این ترتیب می‌توانند منتظر سیگنال‌های بعدی بمانند.

دانشمندان مدت زیادی را در جستجوی منبع انفجار پر قدرت سپری می‌کنند اما مدت زمان این امواج بسیار کوتاه است. هنوز هم هیچ کس به طور قطعی نمی‌داند که این سیگنال‌ها از کجا می‌آیند. البته گمانه‌زنی‌هایی در این مورد وجود دارد؛ امواج ناشی از ستاره‌‌ای ناشناخته و بزرگ، جریان‌های ناگهانی از سیاهچاله‌ها یا حتی منبعی مصنوعی مانند حیات بیگانه.

محققان سال گذشته نشان دادند با دنبال کردن این امواج به کهکشان کوتوله‌ای در فاصله‌ی ۳ بیلیون سال نوری از زمین می‌رسیم. پیش از آن، دانشمندان تصور می‌کردند که منشأ این امواج از درون کهکشان خودمان است.

فاطمه مسیب‌پور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید