انتشار این مقاله


آیا رسیدهای خرید و کاغذهای بانکی خودپردازها سرطان زا هستند؟

شاید بهترین توصیه آن باشد که در هنگام کار با خودپرداز، گزینه‌ی “رسید نمی‌خواهم” را بزنیم و اصلاً برای یک تراکنش بانکی رسید نگیریم.

اگر نگران قرار گرفتن در معرض ترکیب سرطان زای بیسفنول A هستید (که فکر نکنم باشید!)، شاید به برخی از بطری‌های آب و ظروف غذا فکر کرده‌اید. ولی هیچ گاه حدسش را هم نمی‌زدید که بیسفنول کجا ظاهر شود: رسیدهای خرید

سطوح بالا و عجیب بیسفنول A در دو پنجم از رسیدهای کاغذی که سال ۲۰۱۰ توسط گروه محیط کاری، یک سازمان غیرانتفاعی در واشنگتن، تست شده، پیدا شد. در برخی موارد، مقدار بیسفنول آ (BPA) روی یک رسید ۱,۰۰۰ برابر سطوح آن در یکی قوطی غذا بود.

این رسیدها از خودپرداز بانک‌ها، مغازه ها، رستوران‌های فست فود، پمپ بنزین‌ها و از این دست مکان‌ها جمع‌آوری شده‌اند. “تست‌های پاک‌کنندگی” نشان داده که بیسفنول روی کاغذهای رسید به پوست هر کسی که آن‌ها را لمس کند می‌چسبد.

این ماده‌ی شیمیایی به پوست جذب می‌شود و اگر به دهان بخورد، وارد مجرای گوارشی خواهد شد.

آزمایش روی جانوران قرار گرفتن در معرض بیسفنول A را با طیفی از مشکلات سلامتی، از جمله سرطان، چاقی، دیابت و بلوغ زودرس مرتبط شناخته است. با این حال روی مطالعات انجام گرفته بحث و نظر وجود دارد و بر اساس اطلاعات وب‌ام‌دی ارتباط کامل آن‌ها با سلامتی انسان کاملاً شناخته نشده است:

BPA (بیس فنول A) یکی از پرمصرف‌ترین مواد شیمیایی جهان است. بیش از ۲.۲ تن بیسفنول A هر ساله برای ساخت لوله‌های PVC، اپوکسی رزین‌های قوطی غذا، بسته‌بندی مواد غذایی و نوشیدنی استفاده می‌شود. این ماده را می‌توان در بدن بیش از ۹۰ درصد آمریکایی‌ها شناسایی کرد.

این سازمان توصیه‌هایی را برای به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض بیسفنول A روی رسیدها منتشر کرده، که شامل شستن دست‌ها پس از تماس با این رسیدها و قرار دادن آن‌ها در خارج از دسترس کودکان می‌شود.

با این حال، شاید بهترین توصیه آن باشد که در هنگام کار با خودپرداز، گزینه‌ی “رسید نمی‌خواهم” را بزنیم و اصلاً برای یک تراکنش بانکی رسید نگیریم. اصلاً در این اقتصاد، گه کسی نیاز دارد تا هی تراکنش‌هایش را به رخش بکشیم؟!

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید