انتشار این مقاله


دشمن سرطان چیست؟ مایکروسافت پاسخ می دهد!

غول‌های تکنولوژی و تحقیقات گرد هم آمدند تا سرطان را شکست دهند! مطالعاتی با سرعت چند برابری دشمن سرطان را مشخص خواهند کرد.

دشمن سرطان چیست؟ مایکروسافت پاسخ می دهد!


مقاله مرتبط: هر آنچه که باید درباره‌ی انواع سرطان‌ها بدانید


 ۱: پروژه به اشتراک گذاری

سه سال پیش ژینگوی ژانگ، صاحب کرسی استادی دپارتمان زیست شناسی محاسباتی در مرکز تحقیقاتی کودکان بیمارستان St.Jude در ممفیس، تلاش کرد تا ۱۵۴۷ نمونه را از دیتابیس دولت دانلود و بر روی آن آزمایش کند. کار دانلود یک سال و نیم طول کشید. تیم ژانگ هر وقت فکر می‌کردند که مجموعه کاملی از اطلاعات را دارند، یک بررسی آماری انجام می‌دادند تا جلوی هر گونه خطای انتقال را بگیرد. هفت بار این بررسی نتیجه منفی دربرداشت. آن‌ها هفت بار شروع به کار کردند تا متوجه آن بخش از دست رفته از مجموعه شوند و مجبور بودند تمام آن را از اول شروع کنند. ژانگ گفت:

دانلود اطلاعات روند بسیار دردناکی است و به طور بالقوه می‌تواند کاری کند که محقق از علم دست بکشد.

بعد از آن ژانگ به این فکر افتاد که اگر این مجموعه اطلاعات به طور مجانی و بدون فوت وقت در دسترس زیست‌ شناسان محاسباتی که می‌خواهند بر روی آن‌ها کار کنند قرار گیرد چقدر مطالعات مرتبط با سرطان سریع‌تر حرکت خواهند کرد. بنابراین در ماه آپریل او و شرکت مایکروسافت همکاری کردند تا St. Jude Cloud را ایجاد کنند. یک پردازنده داده مبتنی بر وب که طی ۴۸ ساعت دسترسی به بزرگ‌ترین مجموعه آمار سرطان کودکان در جهان (کل ژنوم بیش از ۵۰۰۰ بیمار St.Jude) که به طور عمومی در دسترس است را ممکن می‌کند. این اشتراک گذاری که با منطق آکادمیک ضدیت دارد بسیار سخاوتمندانه است. ژانگ گفت:

مردم فکر می‌کنند که این تعهدی را دربردارد و تصور نمی‌کنند که ما چنین کاری انجام دهیم.

۲: فراگیری ماشین برای پزشکان

St.Jude تنها تشکیلاتی نیست که به عنوان راه حل وقفه در تحقیقات سرطان به همکاری و مشارکت پرداخته است. در ژانویه ۲۰۱۸ شرکت مایکروسافت نیز یک همکاری به ارزش ۱۱ میلیون دلار با خیریه Stand Up to Cancer  کرد تا برنامه‌ای تحقیقاتی به نام Conevergence 2.0 به منظور حل مشکلی که برعکس مشکل ژانگ بود به انجام برسد: محققانی که مجموعه‌ای از اطلاعات یا ایده داشتند که ارزش مطالعه داشت اما تخصص برنامه‌ریزی کامپیوتری را نداشتند یا در این حوزه ضعیف بودند.

آرنی لوین، استاد بازنشسته این انستیتو برای مطالعات پیشرفته و معاون کمیته مشاوره علمی Stand Up to Cancer، گفت:

به سختی مرکز سرطانی در جهان پیدا می‌شد که افرادی داشته باشد که مشابه افرادی باشند که در شرکت‌های فیسبوک، گوگل، آمازون و مایکروسافت در حال انجام الگوریتم‌های یادگیری عمقی‌اند. این دو گروه هم پوشانی ندارند. پس کاری که ما کردیم این بود که بین این دو پیوند ایجاد کردیم.

Conevergence 2.0، هفت گروه تحقیقاتی و پزشک را با متخصص فراگیری ماشین از جاهایی مثل مایکروسافت و MIT تطابق داد.


مقاله مرتبط: سرطان علیه سرطان؛ از خود سرطان می‌توان برای مقابله با آن بهره جست


 ۳: قابلیت به اشتراک گذاری نمونه‌های تومور

در همین حین یک کمپانی به نام Paige Al قراردادی با مرکز سرطان Memorial Sloan Kettering در نیویورک بست تا الگوریتم‌های فراگیری ماشینی برای مجموعه عظیمی شامل ۲۵ میلیون اسلاید دیجیتالی تومور بسازد. این نرم‌افزار در نهایت به پزشکان سرتاسر کشور کمک خواهد کرد تا مانند یک پاتولوژیست درجه یک MSK یا حتی با دقت بیشتر، از بیوپسی‌های تهیه شده سرطان را تشخیص دهند و اطلاعاتی پیرامون گزینه‌های درمان و میزان بهبودی بالقوه در اختیار داشته باشد.

فرشته باقری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید