انتشار این مقاله


درمان خانگی کرمک در کودکان و بزرگسالان

بسیاری از افراد برای رهایی از دست کرمک، درمان خانگی کرمک طبیعی را ترجیح دهند.

کرمک کرم کوچک و لاغری است که باعث عفونت کولون و روده‌ی انسان می‌شود. در هر سنی افراد ممکن است به عفونت ناشی از کرمک دچار شوند، اما بیشتر بر کودکان و افرادی که کرمک در قسمت‌های کنج و دنج روده وجود دارد، اثر می‌گذارد.

عفونت کرمک، یکی از عفونت‌های رایجی انگلی در ایالات متحده است. شیوع و اثرگذاری این انگل از شخصی به شخص دیگر در طول بلع یا استنشاق تخم کرمک ریسک بالایی دارد. عفونت انگلی زمانی اتفاق می‌افتد که کرمک ماده در پوست اطراف مقعد تخم‌گذاری می‌کند. این اتفاقات باعث خارش شدید، خصوصا در شب‌هنگام می‌شود. وقتی فرد عفونی ناحیه‌ی مقعدی را می‌خاراند، تخم‌ها ممکن است توسط ناخن یا زیر ناخن برداشته شده و در هنگام خوابیدن یا لباس پوشیدن آلودگی ایجاد کند. افرادی که با اشخاص آلوده زندگی می‌کنند، ممکن است بواسطه‌ی تخم‌های فرد آلوده عفونی شوند.

ممکن است که فردی که به کرمک آلوده باشد هیچ نشانه‌ای نداشته باشد، در این حالت ضروری است که تمامی افراد هم‌خانه نیز درمان شوند.


بیشتر بخوانید:


درمان خانگی کرمک

بسیاری از افراد برای رهایی از دست کرمک، درمان خانگی کرمک طبیعی را ترجیح دهند.

در حالیکه درمان خانگی کرمک متداولی وجود دارد، اما شواهدی کمی وجود دارد که کارآمدی آن‌ها تائید کند. افرادی که معتقدند عفونت کرمکی دارند، در ابتدا بایستی چاره‌های پزشکی را دریافت کنند. سپس آن‌ها می‌توانند از درمان خانگی کرمک به عنوان درمان تکمیلی استفاده کنند.

افسنتین

مطالعات اخیر توصیه می‌کند که گیاه افسنتین برای بسیاری از عفونت‌های انگلی اثرگذار است. افراد به صورت چای یا تنتور می‌توانند از این گیاه استفاده کنند. قبل از استفاده از این ماده با پزشک خود مشورت کنید و مصرف آن‌را تا حداکثر ۴ هفته ادامه دهید.

افراد از قرن‌ها پیش برای درمان کرمک از افسنتین استفاده می‌کنند. از این گیاه برای درمان در دامپزشکی نیز استفاده می‌کنند.

اگرچه شواهد زیادی وجود ندارد که اثبات کند افسنتین برای عفونت انگلی انسانی کاربرد دارد.

سیر

سیر به عنوان یک ضدباکتری، ضدویروس و ضدقارچ اثر می‌گذارد. بسیاری از افراد به عنوان درمان تکمیلی عفونت کرمک، کرم قلابدار و کرم حلقوی از سیر استفاده می‌کنند.

برای استفاده از سیر، مردم می‌توانند از میخک نارس یا سیر قاچ شده در غذاهای متفاوت استفاده کنند. بهتر است از سیر ریز شده همراه وازلین برای تهیه‌ی پماد استفاده کنند و آن‌را مستقیما به پوست ناحیه‌ی مقعد بمالند. اگرچه به هنگام هموروئید، خراش پوستی یا التهاب نباید از پماد استفاده کرد.

هویج

هویج نارس فیبر زیادی دارد به طوری که سیستم گوارشی را سالم نگه می‌دارد و حرکات دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد.

محققان می‌دانند که اگرچه هویج به طور مستقیم علیه کرمک عمل نمی‌کند اما کمک می‌کند که روده کرمک را به خارج دفع کند.

ممکن است افراد به هویج حساسیت داشته باشند به همین منظور استفاده از هویج خام به عنوان درمان خانگی کرمک بسیار مطمئن است. بهتر است برای رفع باکتری و آفت هویج قبل از مصرف شسته شود.

دانه کدو تنبل

دانه‌ی کدو تنبل حاوی ترکیبی است که کدویی(cucurbitacin) نام دارد. مطالعات اخیر توصیه می‌کند که این ترکیب باعث می‌شود که دانه‌ی کدو تنبل علیه پارازیرت‌های داخلی موثر باشد. در واقع فارماکوپه‌ی آمریکا در سال‌های ۱۸۶۳_۱۹۳۶ دانه‌ی کدو تنبل را به‌عنوان داروی کاربردی انگل معرفی می‌کند.

دانه‌ی کدو تنبل یا مخلوط آن با آب و تبدیل شدن به خمیر خوراکی طریقه‌ی مصرف آن است. اگرچه شواهد جدیدی وجود ندارد که دانه‌ی کدوتنبل را به منظور رهایی از کرمک توصیه کند.

روغن نارگیل

روغن نارگیل مزایای زیادی برای سلامتی و خانه‌داری دارد. از روعن نارگیل نیز به‌عنوان درمان خانگی کرمک می‌توان استفاده کرد. همانگونه که بسیاری از افراد می‌دانند استفاده از روغن اطراف ناحیه‌ی مقعدی مانعه از تخم‌گذاری کرمک ماده در آن قسمت می‌شود.

برخی افراد هر صبح یک قاشق چای خوری روغن نارگیل را می‌بلعند. در طول مدت طولانی افراد به روغن نارگیل حساسیت نشان نداده‌اند. به همین دلیل امتحان آن عاری از ضرر است. اگرچه شواهد علمی وجود ندارد که اثبات کند روغن نارگیل درمان موثری برای کرمک است.

دانه‌ی پاپایه

بر اساس مطالعات انجام گرفته بر روی موش‌ها در سال ۲۰۱۲ اثبات شده که این دانه به عنوان درمان موثر برای عفونت کرمی موثر است. اگرچه هیچ مطالعه‌ای در انسان برای اثر بخشی این مورد انجام نگرفته است. برای استفاده از این دارو، فرد بایستی دانه‌ی پاپایه به تنهایی یا به همراه عسل(به منظور مزه دادن) بخورد.

درمان پزشکی

داروی استاندارد پزشکی برای عفونت کرمک وجود دارد، اما افراد مبتلا باید تمام رد و آثار کرم را از خانه و منزل خود پاک کرده و بهداشت را به طور کامل رعایت کرد.

همانگونه که کرمک به راحتی از یک فرد به دیگری منتقل می‌شود، پزشکان توصیه می‌کنند که هر کس در خانواده بایستی درمان شود که از عفونت مجدد جلوگیری شود.

نسخه‌های بسیار رایج و تاثیر گذار و داروهای بدون نسخه برای درمان کرمک شامل:

  • مبندازول(ورموکس)
  • آلبندازول(آلبنز)
  • پیرانتل پاموآت(داروی کرمک Rees )

منبع اصلی دارو شامل یک دوز اصلی و سپس دوز دوم دوهفته بعد. بسیار ضروری است که خانه را تمیز نگه دارید و بهداشت درست را در حین درمان رعایت کنید. بهداشت صحیح و استراتژی تمیز نگه‌داشتن منزل باید به صورت زیر باشد:

  • شستن تمام رخت‌خواب، لباس خواب و حوله‌ها با آب داغ
  • جارو کردن فرش و طی کشیدن به صورت منظم
  • شستشوی منظم دست، خصوصا بعد از دستشویی، تعویض کهنه‌ی بچه و قبل از غذا خوردن
  • تمیز کردن تمام سطح آشپزخانه و حمام بر اساس برنامه‌ی روزانه
  • تمیز و کوتاه نگه‌داشتن ناخن و نجویدن آن
  • استحمام روزانه
  • تعویض روزانه لباس زیر
  • عدم استفاده مشترک از حوله و لباسشوی مشترک
  • از تکان دادن اشیایی که حامل تخم کرمک هستند خودداری کنید. وسایلی چون پارچه‌ی کتان، لباس و حوله

بیشتر بخوانید: داروهای ضد انگلی با سرطان پروستات مبارزه می‌کنند


چشم‌ انداز

عفونت کرمکی اغلب پیچیده نمی‌شود، اما ممکن است در خواب و کیفیت زندگی فرد اختلال ایجاد می‌کند.

بسیاری از افراد ممکن است از درمان خانگی کرمک استفاده کنند. چنانچه علائم پیچیده بود، بایستی به پزشک مراجعه کنید و داروی متناسب با عفونت را دریافت و استفاده کنید.

عفونت کرمکی سریعا بواسطه‌ی درمان و رعایت بهداشت چاره می‌شود.

بسیار ضروری است که هر کس برای درمان و جلوگیری از عفونت مجدد با تخم کرمک اقدام کند

چنور مرتضی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید