انتشار این مقاله


معمای دوشنبه‌شب گاردین (۵): خرده‌ معماهای سوئدی

می‌تونید این چنتا معمای آسون رو حل کنید؟

سلام 🙂

امروز کاری به معماهای با شرح طولانی و حوصله‌سربر نداریم. با چهار تا سؤال ریاضی – هندسی در خدمت‌تون هستیم که برای حل کردن دو تای اول لازم نیست کار زیادی انجام بدین، اما دوتای دومی کمی میدانی‌تر هستن! این چهارتا معما رو فردریک کاتانی (Fredrik Cattani)، معماساز و شعبده‌باز سوئدی، طرح کرده، و شما یک روز وقت دارید حل‌شون کنید.

جیرینگ

معمای سکهتعدادی سکه در اختیار شما قرار داده می‌شه و شما سکه‌ها رو یکی‌یکی برمی‌دارید و می‌اندازید کف دست چپ‌تون. هر بار که دو تا سکه در کف دست‌تون به هم برخورد می‌کنن، یه صدای جیرینگ شنیده می‌شه. بعد از شنیده شدن ۴ تا صدا، چنتا سکه در دست چپ‌تون دارید؟

الی از جنس بیسکویت

معمای بیسکویتچهارتا بیسکویت طوری کنار هم چیده شدن که حرف L رو بسازن، به این صورت که سه تا بیسکویت در یک ردیف و دو تا بیسکویت در یک ردیف دیگه قرار داده شدن. آیا می‌شه با حرکت دادن فقط یک بسکویت، چیدمان رو طوری تغییر داد که دو تا ردیف با سه بیسکویت داشته باشیم؟

چنگال مربعی

معمای چنگالیه معمای کلاسیک داریم که از فرد می‌خواد با دو تا چنگال روی میز یه مریع درست کنه. جواب این معما هم اینه که این دو تا چنگال رو ببریم گوشه میز و عمود بر هم قرار بدیم، به طوری که چنگال‌ها هم بر خودشون عمود باشن و هم بر لبه‌های میز. خب، این آسون بود. اما آیا می‌تونید با همین دو تا چنگال، چهار تا مربع روی میز بسازید؟ اجازه‌ی خم کردن چنگال‌ها رو هم ندارید!

معما با اعمال شاقه

معمای مدادکف دستاتون رو به هم بچسبونید و مطابق شکل بالا یک مداد بین انگشت شست و اشاره‌تون قرار بدید. آیا می‌تونید دستاتون رو طوری بچرخونید که مطابق با تصویر پایینی، مداد بین کف دست و انگشت‌های شست‌تون قرار بگیره؟ نکته: در جریان چرخش دست، نمداد نباید از دست‌تون بیفته.

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید