انتشار این مقاله


اکنون اثبات علمی داریم: مردان سریع‌تر از زنان وزن کم می‌کنند

دانشمندان می‌گویند روش ساخت بدن مردان و حتی محل ذخیره‌سازی چربی به ان‌ها کمک می‌کند راحت‌تر وزن کم کنند.

دانشمندان می‌گویند روش ساخت بدن مردان و حتی محل ذخیره‌سازی چربی به ان‌ها کمک می‌کند راحت‌تر وزن کم کنند. مردان سریع‌تر از زنان وزن کم می‌کنند.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد حتی مزایای وزن کم کردن برای اقایان بیشتر از زنان است. یک مطالعه‌ای منتشر شده در ژورنال دیابت، اضافه وزن، متابولیسم جزئیات کاهش وزن ۲۲۰۰ بزرگسال دارای اضافه وزن در اروپا،استرالیا و نیوزلند را بررسی کرد.

هر کدام از افراد پیش‌دیابتی بودند؛ اختلالی که در آن به تدریج سطح قند خون افزایش می‌یابد. افرادی با این اختلال در معرض خطر دیابت نوع ۲ هستند. در دوران این تحقیق ۸ هفته‌ای این افراد رژیم غذایی ۸۰۰ کالری که بیشتر شامل سوپ، غلات گرم و سبزیجات کم کالری بود دنبال کردند.

در اخر مردان ۱۶ درصد بیشتر از زنان وزن کم کرده‌بودند -حدود ۲۶ پوند در مردان و ۲۲ پوند خانم‌ها. علاوه بر این، ۳۵ درصد اقایان و خانم‌ها در اخر مطالعه دارای قند خون نرمال بودند و از دسته‌بندی افراد دارای پیش‌دیابتی خارج شدند.

با این‌حال، این تنها خبر خوب برای اقایان نبود.

گروه اقایان ضربان قلب پایین‌تر و چربی کمتری داشتند. و ریسک دیابت در ان‌ها کمتر از زنان بود. رژیم کم کالری تاثیرات دیگری بر زنان داشت که کاملا مثبت نبودند.

زنان کاهش بیشتری در (HDL) خود تجربه کردند. همچنین آن‌ها کاهش بیشتری در تراکم استخوان خود تجربه کردند که باعث ضعیف شدن استخوان می‌شود. کاهش وزن آن‌ها کاهش می‌یابد که نشان دهنده‌ی این است که متابولیسم ان‌ها کاهش می‌یابد که باعث می‌شود سرعت کاهش وزن ان‌ها کم شود. نوعی از چربی که مردان از دست می‌دهند هم، سالم تر است از نوعی که زنان از دست می‌دهند.

مردان معمولا چربی بدنشان را در بخش‌هایی میانی بدن خود ذخیره می‌کنند که به ان چربی احشایی می‌گویند.وقتی بدن شروع به سوزاندن چربی احشایی می‌کند درواقع متابولیسم بدن را دوچندان شارژ می‌کند که کمک می‌کند کالری بیشتری بسوزد.

ولی زنان چربی خود را در ناحیه کفل،باسن و ران ذخیره می‌کنند. که به ان چربی زیرپوستی می‌گویند. این چربی برای قاعدگی زنان و حاملگی اهمیت دارد، اما تاثیری در متابولیسم بدن ندارد. این برای زنان یک بدشانسی است؛ زیرا تحقیقات نشان می‌دهد زنان از ناحیه باسن چربی بیشتری نسبت به مردان از دست می‌دهند.

چرا چنین اتفاقی می‌افتد؟

علت این‌که مردان بیشتر از زنان وزن کم می‌کنند به تفاوت ساختاری بدن زنان و مردان ارتباط  دارد. از نظر فیزیولوژی، بدن مردان طوری طراحی شده تا سریعتر چربی بسوزانند. آن‌ها ماهیچه بیشتری دارند بنابراین متابولیسم سریعتری دارند. به این علت که مردان متابولیسم سریعتری دارند کالری بیشتری مصرف می‌کنند.

با این رژیم غذایی مردان و زنان مقدار مساوی کالری مصرف می‌کنند. با این حال کمبود کالری برای مردان بیشتر از زنان است. کاهش وزن بیشتر می‌تواند یکی از نتایج این مسئله باشد.

چرا کاهش وزن خوب است؟

کاهش وزن برای کسانی که اضافه وزن دارند و یا از دیابت رنج می‌برند مفید است. با وجود این‌که کاهش وزن باعث کاهش HDL می‌شود اما باعث کاهش LDL نیز می‌شود که این نکته مثبتی است.

می‌توان تنها با ورزش کردن همه اثرات منفی کاهش وزن را از بین برد. ورزش کردن کمک می‌کند بدن شما ماهیچه بیشتری بسازد، باعث افزایش HDLمی‌شود، و باعث افزایش قدرت استخوان‌ها می‌گردد.

یک محدودیت این مطالعه این بود که در ان به ارتباط بین سن، وضعیت یائسگی زنان با کاهش وزن آن‌ها پرداخته نشد. این اطلاعات مهم است؛ زیرا زنان پس از یائسگی چربی بیشتری در زیرپوست ذخیره می‌کنند و با افزایش سن عضلات آن‌ها کاهش می‌یابد.

آریانا آیینی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید