انتشار این مقاله


الماس آبی رنگ Hope در زیر اقیانوس ها تشکیل شده است

الماس های نوع IIb بسیار کمیاب هستند. چرا؟

الماس آبی رنگ جزء ارزشمندترین پدیده های طبیعی در جهان است. معروف ترین الماس آبی رنگ (که به عنوان الماس نوع IIb هم شناخته می شوند) ، الماس Hope است. مطالعه جدیدی که روی ویژگی های منحصر به فرد این الماس ها انجام شده است، نشان می دهد که رنگ آبی خاص این الماس ها از یک منبع تقریبا نادر به وجود آمده است : پوسته داخلی زمین.

الماس های نوع IIb از پیوند محکم اتم های کربن ایجاد می شوند. ظاهر آبی متمایل به خاکستری این الماس به خاطر وجود ذرات بور به دام افتاده بین پیوند های کربن است. این الماس های بیلیون ها سال قبل، در دوره پیدایش زمین، ایجاد شده اند.


حتماً بخوانید: سنگ کره از کوادریلیون‌ها تن الماس ساخته شده است!


دانشمندان تقریبا از نحوه قرارگیری بور بین اتم های کربن مطمئن بودند؛ اما مطالعه جدیدی که توسط موسسه گوهرشناسی امریکا صورت گرفته ، چیز دیگری درباره ایجاد درون سنگ ها می گوید. درون سنگ ها ذرات ریزی هستند که هنگام بلوری شدن درون الماس به دام می افتند. بر اساس یافته های محققان این موسسه ، این درون سنگ ها در فشار بسیار بالا و عمق غیرمعمول یافت می شدند. محل اجتماع این درون سنگ ها بین منطقه گذار زمین و پوسته داخلی بوده است؛ بدین معنی که محل تشکیل الماس های آبی در عمق ۲۵۰ تا ۱۸۰۰ متری زیر سطح زمین بوده که ۴ برابر عمیق تر از محل تشکیل بسیاری از الماس ها است.

در این عمق، مواد معدنی مقاوم به آب که از سطح زمین رسیده اند ، بر اثر دما و فشار بسیار زیاد تجزیه شده و مایعی غنی از بورون ایجاد میکنند که باعث به وجود آمدن الماس هایی می شوند که امروزه میلیون ها ارزش دارند. این مطالعات در مجله Nature منتشر شده است .

الماس ها بسیار کمیاب هستند. اما مطالعات نشان می دهند که کادریلیون ها الماس زیر زمین وجود دارد. پس مسئله چیست؟ مثل الماس آبی رنگ ، هنگام تشکیل شدن در زمین دفن شده اند و دور از دسترس انسان هستند.

فاطمه عالی نژاد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید