انتشار این مقاله


چروک پیشانی می‌تواند خطر مرگ را افزایش دهد و دانشمندان نمی‌دانند چرا

طبق تحقیقات جدید، چروک پیشانی می‌تواند اخطاری برای بیماری‌های قلبی باشد.

بر اساس اعتقاد ما به سرنوشت، چین و چروک پیشگویی‌کننده‌ی مرگ و پایان زندگی می‌باشند. البته مطمئنا نشانه‌ای از پیری و افزایش سن می‌باشد! با این حال، در حالی که چین و چروک پیشانی حتی بین جوانان نیز معمول است، آن‌هایی که خطوط پیشانی عمیق‌تر و بیشتری دارند، شاید باید نگران چیزی شوم‌تر باشند: پیری اجتناب ناپذیر!

طبق تحقیقات جدید، چروک پیشانی می‌تواند اخطاری برای بیماری‌های قلبی باشد.

البته دانشمندان هنوز درباره‌ی علت آن مطمئن نیستند. Yolande Esquirol فیزیکدان و بیوشیمی‌دان دانشگاه فرانسه می‌گوید:

شما نمی‌توانید عوامل خطرناک مانند کلسترول و فشارخون بالا را ببینید یا احساس کنید. اما ما پی بردیم که چروک پیشانی می‌تواند به عنوان یک نشانه عمل کند. زیرا به راحتی قابل مشاهده‌اند. تنها با نگاه کردن به چهره‌ی فرد می‌توان وجود خطر ابتلا به بیماری را تشخیص داد. سپس توصیه‌های لازم برای کاهش این خطر را به او گوشزد کرد.

مسخره به نظر می‌آید،ولی اگر این ارتباط تأیید شود، چین و چروک پیشانی هم می‌تواند به صف طویل برآورد‌های عجیب بیماری‌های قبلی اضافه شود: به چیزهایی مانند نرمه‌ی گوش چین‌دار، دندان شل، طاسی طرح مردانه، ناخن چماقی، آب مروارید در چشم‌ها و تورم در دست و قوزک پا

مشخص است که همه‌ی چین و چروک‌ها نشان‌دهنده‌ی خطر ابتلا به این بیماری نیستند؛ به عنوان مثال تحقیقات بعدی نشان داد که چین و چروک کنار چشم، نشان‌دهنده‌ی خطر ابتلا به این بیماری نمی‌باشند، بلکه نتیجه‌ی افزایش سن و حرکات صورت است. به یاد داشته باشید که این نشانه‌های فیزیکی هرگز نمی‌تواند جایگزین آزمایش‌های پزشکی شوند. این نشانه‌های ساده، راهی ساده و کم‌هزینه برای تشخیص پزشکان هستند، تا با این روش، پزشکان بدانند بیماران آن‌ها در زندگی آینده‌ی خود به چه نوع بیماری‌های قلبی ممکن است مبتلا شوند. Esquirol توضیح می‌دهد:

اگر شما بیماری با استعداد ابتلا به بیماری‌های قلبی دارید، باید عوامل دیگر مانند؛ فشار خون، میزان چربی و گلوکز خون را بررسی کنید.

ارتباط چروک پیشانی با بیماری قلبی

این تحقیق، در گروهی متشکل از۳۲۰۰ بزرگسال، چروک افقی پیشانی افراد را بررسی کرد، این افراد سالم بودند و در ابتدای تحقیق درسنین ۳۲،۴۲،۵۲،۶۲ قرار داشتند. محققان به تعداد و عمق چروک پیشانی این افراد از ۳ نمره دادند. سپس تا دو دهه این افراد را پیگیری کردند. از۲۳۳ فردی که در این دوره به دلایل متفاوتی فوت کردند: ۱۵.۲% نمره‌ی ۲ یا ۳ برای چروک پیشانی، ۶.۶% نمره‌ی ۱، ۲.۱% نمره‌ی صفر (بدون چروک پیشانی) گرفته بودند.


بیشتر بخوانید:


یافته‌ها نشان داد که نمره‌ی چروک پیشانی ارتباط مستقیمی با مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی دارد. از نمره‌ی صفر تا ۱، افزایش کمی در خطر ابتلا به بیماری قلبی دیده می‌شود. افرادی که نمره ی ۲ یا ۳ گرفته بودند ۱۰ برابر بیشتر از افراد با نمره‌ی صفر، در اثر بیماری‌های قلبی فوت کرده بودند. محققان حتی بعد از بررسی سایر عوامل پیشگویی‌کننده‌ی بیماری‌های قلبی مثل؛ سن، جنس، فشار کاری و درسی، اعتیاد، فشار خون… این حقیقت را تأیید کردند. Esquirol این‌گونه نتیجه‌گیری می‌کند:

هرچه نمره‌ی چروک پیشانی شما بیشتر باشد، خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی بیشتر خواهد بود.

دلیل یا دلایل این ارتباط، هنوز ناشناخته است. نویسنده‌ی این مقاله فکر می‌کند که چروک پیشانی ممکن است مارکری برای آترواسکلروزیس باشد. آترواسکلروزیس نقش اصلی را در ایجاد حملات قلبی ایفا می‌کند، که با انسداد عروق ایجاد می‌شود. هرچه عروق سفت‌تر و باریک‌تر می‌شوند، جریاخونی که اکسیژن و مواد مغذی را به بافت‌ها می‌رساند، محدودتر می‌شود. درست مانند آترواسکلروزیس، چروک پیشانی نیز با تغییرات پلاک‌های کلاژن و کاهش اکسیژن در دسترس در ارتباط‌اند و عروق پیشانی به دلیل باریک بودن، آسیب پذیرترند. براساس یافته‌ها، حتی تغییرات جزئی در پلاک‌ها، باعث تغییر عملکرد آن‌ها می‌شود. Esquirol پیش‌بینی کرده است که:

این اولین بار است که ارتباط بین چروک پیشانی و بیماری‌های قلبی در مقاله‌ای منتشر می‌شود. بنابراین برای تایید، نیاز به تحقیقات بیشتری است. اما می‌توان در موارد کلینیکی آن‌ها را به کار برد.

صبا قلی پور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید