انتشار این مقاله


نه به محدودیت علیه زنان

محقق دانشگاهی ۲۷۰ مقاله ویکی پدیا را در یک سال منتشر می‌کند تا دانشمندان زن مورد توجه قرار بگیرند محقق جس واید می‌گوید تلاش‌هایی که برای جذب دختران به علم می‌شود، مبتنی بر شواهد نیست و اثر گذار نمی‌باشد. جس واد یک دانشمند است و ماموریتی دارد. او می‌خواهد هر زنی که به چیزی شگفت […]

محقق دانشگاهی ۲۷۰ مقاله ویکی پدیا را در یک سال منتشر می‌کند تا دانشمندان زن مورد توجه قرار بگیرند

محقق جس واید می‌گوید تلاش‌هایی که برای جذب دختران به علم می‌شود، مبتنی بر شواهد نیست و اثر گذار نمی‌باشد.

جس واد یک دانشمند است و ماموریتی دارد. او می‌خواهد هر زنی که به چیزی شگفت انگیز  در علوم دست یافته‌است، برای بدست آوردن اهمیت و شایستگی‌اش، با یک ورودی در ویکی پدیا شروع کند.

واد، یک محقق مقطع کارشناسی ارشد در زمینه الکترونیک پلاستیک در آزمایشگاه Blacket Laboratory دپارتمان کالج لندن می‌گوید: “من در سال گذشته حدود ۲۷۰ مورد کار را انجام دادم.” هدف من انجام یک مورد در هر یک روز بود، اما گاهی اوقات هیجان زده می‌شدم و سه کار را انجام می‌دادم”.

این علم هنوز زنان کافی را جذب نمی‌کند و هنوز زمینه برای گسترش حمایت و و به حد نصاب رساندن تعداد زنان می‌تواند موجب جلوگیری از خستگی در دانشگاه شود. اما رویکرد جس واد تازه و منتقل شونده است.

او می‌گوید: “من به نوعی متوجه شدم که ما فقط می‌توانیم هر چیز را از داخل تغییر دهیم.” “ویکی پدیا یک راه عالی برای جذب افراد برای این ماموریت است، زیرا هرچه بیشتر در مورد این زنان عجیب و غریب می‌خوانید، بیشتر تحت تأثیر داستان‌های شخصی آن‌ها قرار می‌گیرید”.

 از زمان داروین تا کنون زنان در حال مبارزه هستند. ناگهان متوجه شدم می‌توانم این کار را انجام دهم: می‌توانم آن را تغییر دهم.
واد به یک مدرسه دخترانه رفت و با والدینی که هر دو پزشک بودند، علم پس زمینه زندگی دوران کودکی او بود. او موانع سر راه خود برای پیدا کردن مکانی برای مطالعه فیزیک را در مرکز امپریال را بخاطر نمی‌آورد. هنگامی که او شروع به کار کرد، دوره بسیار سختی بود و او بر روی انجام کارها متمرکز بود، او به سختی این نکته را یادآوری می‌کرد که زنان زیادی که این کار را بکنند در اطرافش وجود ندارد.

او هنگامی که دانشجوی phd بود، با دانستن اینکه قرار گرفتن در اقلیت موجب شکل گیری روزانه تجربه در او می‌شود، تحت تأثیر قرار گرفت. او می‌گوید: “منزوی شدن سخت است – این موضوع برای همه گروه‌های زیر مجموعه وجود دارد”. “سپس تمام چالش‌های PhD  که انزوا را تقویت می‌کند، وجود دارد. اگر واقعاً کسی را نداشته باشید که با او همراه شوید، کنار آمدن با این مسئله خیلی خیلی سخت است. “

جس واد شروع به سخنرانی در مدارس کرد و در امر تشویق توسعه مشارکت دختران در فراگیری علوم درگیر شد، اما به سرعت با انبوه کارهایی که لازم بود، تحت عنوان «زنان در علم» انجام شود، ناامید شد.

پیام‌های پیش بینی شده در بیشتر موارد از لحاظ بنیادی منفی بودند، برای مثال “۹ درصد کافی نیست” که شعار مبارزات انتخاباتی ۲۰۱۶ توسط موسسه مهندسی و فناوری بود.

“اگر زمانی که من به مدرسه می‌رفتم، می‌شنیدم که دختران تنها ۹درصد از چیزی را تشکیل می‌دهند، قطعا واکنش من ‘اوه نه’  بود”. بدتر از آن تلاش کمیسیون اروپایی برای ایجاد علم جنسیتی و زنانه است: این یک چیز دخترانه است! ویدئویی که در آن سه زن جوان در اطراف حیاط خلوت در حالی که رمزگشایی ترکیب شیمیایی رژ لب ها و لاک ناخن را انجام می‌دهند، دیده می‌شود.

” اینکه حتی برای یک چشم بر هم زدن آن‌ها فکر می‌کنند که چنین کاری می‌تواند، چیزی را تغییر دهد، من را عصبانی می‌کند.” واد  این را به من با دندان‌های فشرده از خشم می‌گوید.

به بسیاری از این طرح‌ها مقدار قابل توجهی از منابع مالی اختصاص داده می‌شود – واد برآورد می‌کند که ۴ تا۵ میلیون پوند در سال به زنان در زمینه‌های علوم کمک می‌شود، همچنین کمک‌های بزرگی از بانک‌ها و شرکت های مهندسی و همچنین دولت می‌شود. او می‌گوید: “این تنها چند دانشگاه نیست مذاکرات در مدارس نیست، بلکه سرمایه گذاری‌های کلان مالی است.” با این حال ارزیابی کمی در مورد ارزشمندی این پروژه‌ها و اینکه آیا پروژه‌ها به اهداف مورد نظر دست یافته اند انجام می‌شود – و شواهد تشویقی نمی‌باشد.

در انگلستان، درصد دانشجویان فیزیک در سطح ملی در دهه گذشته حدود ۲۱ درصد است و درصد دانشجویان کامپیوتر سطح A فقط ۱۰ درصد می‌باشد “. در بریتانیا، کمتر از ۹ درصد از مهندسان حرفه‌ای، زنان هستند – این رقم یکی از بدترین ارقام در سطح جهان است و در دهه گذشته افزایش نیافته است. مطالعات اخیر نشان می‌دهد ۲۵۸ سال طول می‌کشد تا این شکاف جنسیتی در فیزیک را بر اساس میزان فعلی پیشرفت خاتمه یابد.

 تنوع در مدارس شروع می‌شود – کودکان باید طیف وسیعی از حرفه‌ها را ببینند
او می‌گوید: “انرژی، شور و شوق و پول بسیار زیادی برای انجام این همه ابتکارات برای جذب دختران به علم وجود دارد.” “مطلقا هیچکدام از آنها مبتنی بر شواهد نیستند و هیچکدام از آنها موثر نمی‌باشند
. این خیلی غیر علمی است، این چیزی است که واقعا من را شگفت زده می‌‌کند.

واد شروع به بررسی کاری که اثر بخش‌تر بنظر می‌رسید کرد: صحبت کردن با والدین و معلمان، به جای تمرکز تنها بر روی دانش آموزان.

پس از دیدن دستاوردی که با آپلود تصاویر علمی در ویکی مدیا، سایتی که در آن اشتراک گذاری عکس به صورت رایگان است، تصمیم گرفت که همین کار را برای دانشمندان انجام دهد.

پروفسور کیم کوب، دانشمند اقلیم شناسی ایالات متحده، اولین موضوع او بود. او می‌گوید: “او فوق العاده جالب است، او تحقیقات بسیار خوبی در مورد مرجان‌ها انجام داده است و برای جمع آوری نمونه‌ها غواصی می‌کند.” اندکی پس از آن، واد با سوزان گلدبرگ مصاحبه کرد، سردبیر مجله نشنال جغرافیا(اولین زن مسئول این سمت)، که متوجه شد که برای او نیز صفحه‌ای در ویکی پدیا وجود ندارد. “من فکر کردم” این ظالمانه است، بنابراین من صفحه‌ای برای او ایجاد کردم”. از آن زمان تاکنون صدها صفحه دیگر درست کرده‌ام.

زمانی که ما از تقاطع بین دپارتمان فیزیک و ساختمان‌های ریاضی عبور می‌کنیم، واد قبل از اینکه به من سمت من برگردد با یک همکار ملاقات می‌کند و می‌گوید: “این اما مک‌کوی است، او اولین استاد زن ریاضی اینجاست. من صفحه مربوط به او را ساختم.”

منتقدان اجتناب ناپذیری برای این پروژه وجود دارد. هفته گذشته او در توییتر از یک دانشجوی دکترای دانشگاه آکسفورد، پیامی دریافت کرد که وی را متهم به استفاده از ویکیپدیا برای تبلیغ خود و دوست یابی می‌کرد. او نوشته بود:”ویکیپدیا برای این منظور ساخته نشده است!”. “در مورد آسیبی که به جامعه ویکی می‌زنید فکر کنید!”

تحقيقات نشان مي‌دهد زنان در کنفرانس‌هاي دانشگاهي سهم عادلانه‌ای ندارند.
او می‌گوید “می‌دانم که آن دانشجو اشتباه کرده است” اما هنوز اندکی تردید داشت. با این حال، او با افزایش پشتیبانی آنلاین مواجه شد. مسئله اصلی واد اینست که، هیچکدام از افرادی که او قبل از نوشتن صفحه آن‌ها را ملاقات کرده بود، در سطح دانشگاهی موفق نبودند. او می‌گوید: “استادان با این کار احساس قدرت می‌کنند.”

فعالیت واد فقط به اینترنت محدود نمی‌شود. واد پس از خواندن کتاب آنجلا ساینی (Inferior) در سال ۲۰۱۷، ، که به بررسی ادعاهای اختلافات جنسیتی و کلیشه‌های جنسیتی در مورد ادعاهای جنسیتی پرداخته، توزیع نسخه را آغاز کرد. او گفت: “من متوجه شدم که این نوع تعصب در مدت زمان طولانی و از طریق جامعه نفوذ کرده است.” “از زمان داروین، زنان در حال مبارزه هستند. من ناگهان متوجه شدم که می‌توانم این کار را انجام دهم: من می‌توانم آن را تغییر دهم و مطمئن شوم که دیگران نیز این را نیز بخوانند. “

او برآورد می‌کند که ۶۰ یا ۷۰ نسخه از کتاب را خریداری کرده و به دوستان، خانواده و همکارانش در کنفرانس‌های بین المللی داده است. او می‌گوید: “حدود یک هفته پیش، آنجلا گفت:” شما باید این کار را متوقف کنید و ۱۰ نسخه امضاء شده را برای من بفرستید “، او این را قبل از اینکه من اصرار به دریافت یک نسخه بکنم، می‌گوید.

او بدون وقفه زنان دیگری را برای دریافت جوایز کاندید می‌کند، از جمله، یک دانشمند فیزیک نجومی در دپارتمان، که هفته گذشته در انجمن سلطنتی جایزه‌ای به او اهدا شد و زمانی که من او را ملاقات کردم توسط یک  گروه دختر بدنبال کسب تجربه که مثل سایه اورا تعقیب می‌کردند، احاطه شده بود.

اما در نهایت او امیدوار است تا چه چیزی بدست آورد؟ او می‌گوید: “من می‌خواهم علم مکان بهتری برای همه کسانی که در آن کار می‌کنند، شود. چیزی که زمانی اتفاق می‌افتد که ما ارزش مشارکت این زنان بسیار جذاب را تشخیص دهیم.” “سپس دخترانی که می‌آیند – زیرا آن‌ها وارد این عرصه خواهند شد! – به یک محیط بسیار قدرت بخش‌تر وارد می‌شوند”.

زهرا اکبرزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید