انتشار این مقاله


کشف آنتی بیوتیک جدید: درمان مقاومت آنتی بیوتیکی ممکن است؟

دانشمندان راه جدیدی برای درمان مقاومت آنتی بیوتیکی یافته اند:ترکیب قارچی که آلبومایسین δ۲ نامیده می شود و می توانیم آن را در آزمایشگاه بسازیم.

کشفی امیدبخش

باکتری ها موجودات بسیار ریز و در عین حال عجیبی هستند. ما آنتی بیوتیک ها را ایزوله می کنیم تا بتوانیم آنها را از بین ببریم اما باکتری ها دربرابر این حمله مقاومت می کنند که مقاومت آنتی بیوتیکی نامیده می شود. مقاومت آنتی بیوتیکی روز به روز بدتر و بدتر می شود به طوری که سازمان ملل متحد در سپتامبر ۲۰۱۶ آن را یک بحران اعلام کرد.

گروهی از محققان چینی فکر می کنند که راه جدیدی برای درمان مقاومت آنتی بیوتیکی یافته اند: یک ترکیب قارچی که آلبومایسین δ۲ نامیده می شود و می توانیم آن را در آزمایشگاه بسازیم. آنها مطالعات خود را در ژورنال Nature Communications منتشر کردند.


بیشتر بخوانید:


بهتر از پنی سیلین

دانشمندان براساس مطالعات قبلی می دانستند که آلبومایسین خاصیت ضد میکروبی دارد. اما تا انجام این مطالعه نمی دانستند که آلبومایسین δ۲ یک آنتی باکتری بسیار قوی است. این ماده حتی از بسیاری از آنتی بیوتیک های معروف مثل پنیسیلین هم قوی تر است. این موضوع هنگام تست کردن این ماده بر روی استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین(مرسا) که آنتی بیوتیک های معمولی در درمان آن موثر نیستند، مشخص شد.

بسیاری از آنتی بیوتیک های معمول ، مواد طبیعی هستند و اغلب ساختارهای شیمیایی پیچیده ای دارند که تولید آنها در آزمایشگاه را بسیار مشکل کرده است. درنتیجه تولید آنها به صورت گسترده پروسه زمانبری است. با این وجود دانشمندان برای تولید آلبومایسین δ۲ در آزمایشگاه و به طور مصنوعی راهی یافته اند که آنها را قادر می سازد که این ماده را درابعاد گسترده تری مورد ارزیابی قرار دهند ؛ اگر تنها به نمونه های طبیعی اتکا می کردند چنین چیزی امکان پذیر نبود.

توسعه این دارو خیلی هم سریع نخواهد بود

باوجود اینکه سازمان ملل متحد مقاومت آنتی بیوتیکی را به عنوان یک بحران می شناسد ، تولید و توسعه داروی آنتی بیوتیک جدید خیلی هم آسان و سریع نیست! اگر این دارو به سرعت عرضه شود، آینده خوبی پیش روی انسان نخواهد بود. ممکن است عفونتی که به سادگی درمان می شد، زندگی افراد را به خطر بیندازد. اما اگر بتوانیم تولید آنتی بیوتیک های جدید را با مراقبت های پیشگیرانه بیشتر و عدم تجویز بیش از حد داروهای موجود همراه کنیم، مقابله با مقاومت آنتی بیوتیکی آسان تر خواهد شد. با ورود انسان ها به آینده ای با مقاومت آنتی بیوتیکی بیشتر، آلبومایسین δ۲ می تواند ابزار مهمی در این زمینه باشد.

فاطمه عالی نژاد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید