انتشار این مقاله


چرا با وجود قرص های پیشگیری از ایدز ، بیشتر افراد از آن استفاده نمی‌کنند؟

در رابطه با عملکرد قرص های پیشگیری از ایدز موجود در رژیم‌های غذایی و اثرات مفید آن برای افراد پرخطر هیچ شکی وجود ندارد. اما…

در رابطه با عملکرد قرص های پیشگیری از ایدز موجود در رژیم‌های غذایی و اثرات مفید آن برای افراد پرخطر هیچ شکی وجود ندارد. با وجود این که این دارو به راحتی در دسترس بیشتر افراد قرار دارد اما تنها ۲۰۰۰۰۰ نفر به منظور پیشگیری یا درمان اولیه از این دارو استفاده می‌کنند؛ که ۷۵% آن‌ها ساکن ایالات متحده هستند. این تناقض در بزرگترین گردهمایی سالانه ایدز در ایالات متحده مورد تمرکز و بررسی قرار گرفت. Linda-Gail Bekker محقق دانشگاه کیپ تاون در آفریقای جنوبی می‌گوید:

در این رابطه من بسیار ناامید هستم. هر هفته در حدود ۱۷۰۰ خانم جوان دچار عفونت می‌شوند و به همین خاطر ممکن است این قضیه بسیار اذیت کننده باشد.

PrEP که به منظور جلوگیری از عفونت، قرص‌های ضد رتروویروسی می‌سازد، با موانع مختلفی مواجه می‌شود. بسیاری از کشورها برای تهیه‌ی دارو برای افراد مبتلا به عفونت رتروویروسی با موانعی روبرو هستند و بسیاری از آن‌ها نمی‌توانند به منظور پیشگیری از PrEP قرصی را تهیه کنند. همانگونه که در کنفرانس بحث شد، بسیاری از افرادی در معرض عفونت با HIV هستند، در رابطه با PrEP یا ارجاع به آن چیزی نمی‌دانند. PrEP مشکلات تماسی از جمله ارتباط جنسی زودهنگام و رفتارهای پرخطر را یکی از ذلایل اصلی شیوع این عفونت می‌داند.


بیشتر بخوانید:


در رابطه با این موضوع PrEP همچنان کار می‌کند. اثر بخشی قرص های پیشگیری از ایدز در چندین کارآزمایی بالینی سال ۲۰۱۲ توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تأیید شد. سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۵ PrEP را برای همه‌ی افراد در معرض آلودگی -چیزی در حدود ۱۰ میلیون نفر- توصیه کرد. برای اطمینان از صحت عملکرد، در سال ۲۰۱۶ بر روی ۲ میلیون نفر افراد در خطر این دارو مورد بررسی قرار گرفت. در بسیاری از کشورها از جمله ایالات متحده‌ی آمریکا، جمعیت کلیدی برای این آزمایش مردان همجنسباز و sex workerها بودند. در کشورهای جنوب صحرای آفریقا، که بیشتر افراد به دلیل heterosexual آلوده می‌شوند در حالیکه هیچ رفتار پرخطری ندارند، جمعیت عظیمی را شامل می‌شوند که PrEP نیاز دارند.

دو سخنرانی در این گردهمایی بسیار قابل توجه بودند: در سانفرانسیسکو ۱۲۳۰۰ نفر به مدت ۳ سال (۲۰۱۶-۲۰۱۳) از PrEP استفاده کردند. محققان دریافتند که کاهش  ۴۳% در شمار افراد مبتلا به HIV روی داد. هر چند آن‌ها معتقدند که نباید از اثری که PrEP گذاشته چشم پوشی کرد.PrEP فعالیت خود را از ایالت New South Wales استرالیا در سال ۲۰۱۶ شروع کرد. اپیدمیولوژیست دانشگاه New South Wales در سیدنی، Andrew Grulich می‌گوید: حدود ۹۰۰۰ نفر از مردان همجنسباز PrEP را شروع کرده‌اند. در نیمه‌ی اول سال ۲۰۱۷ Grulich و تیمش کاهش ۳۵% در میزان عفونت را مشاهده کردند.

در کنیا که یکی از کشورهای جنوب صحرای آفریقا است، این عفونت شیوع بالایی دارد. در حال حاضر ۱۳۰۰۰ نفر از PrEP استفاده می‌کنند. این برنامه از سال گذشته در این کشور بهره‌برداری شد. در آفریقای جنوبی در حدود ۷.۲ میلیون نفر از افراد با HIV عفونی هستند و تنها ۵۰۰۰ نفر از افراد از PrEP استفاده می‌کنند. Bekker اذعان می‌دارد: با وجود هزینه‌ی چندصد دلاری که که برای تشخیص و درمان هرساله برای هر فرد صرف می‌شود، PrEP نیز به هزینه‌هایی نیاز دارد. اما او می‌گوید که اغلب دولت برای عدم تشخیص و درمان مناسب متهم واقع می‌شود چرا که افرادنیازمند به خوبی با PrEP آشنا نمی‌شوند.

استفاده کنندگان از PrEP در سطح جهان

در خارج از آمریکا، استرالیا و کنیا ، این استراتژی مورد تأیید سازمان غذا و دارو آمریکا در چندین کشور به شدت قابل پیشبینی است.

حتی ایالات متحده نیز در بکارگیری PrEP آهسته عمل کردند. و در طی ملاقات‌هایی مطالعاتی بررسی شد مبنی بر این که: چرا با وجود فوایدی که این در این مورد مشاهده می‌شود، درخواست‌ها برای آن کم است. بسیاری از افراد نمی‌دانند که در معرض عفونت هستند. بسیاری دیگر از افراد در رابطه با خطرات جانبی که بر استخوان و کلیه می‌گذارند، نگران هستند. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که از کاندوم استفاده کنند یا این‌که قرصی دریافت نکنند. در مطالعه‌ای که در چهار شهر جنوبی ایالات متحده انجام شد، دریافتند کهتنها ۴ زن از ۷۲ زنی که PrEP را درخواست کردند، در رابطه با شنیده بودند. مطالعه‌ی دیگری که در واشنگتن دی سی بر روی افراد transgender  و زنان لاتین (افرادی که بیشتر در معرض خطر بودند.) صورت گرفته بود، دریافتند که ۸۶% آنان در رابطه با PrEP  مطلع بودند. اما به دلیل نگرانی‌هایی که در رابطه با تداخل قرص های پیشگیری از ایدز با هورمون‌های دریافتی‌شان داشتند، تنها ۳۹% افراد از آن استفاده می‌کردند.


بیشتر بخوانید:


بسیاری از محققان و افراد آسیب دیده نگران هستند که PrEP  در صورت عدم استفاده از کاندوم یا ادامه‌ی رابطه‌ی جنسی با پارتنرهای بیشتر کارآمد نبوده و در این حالت نیز همچنان خطری وجود داشته باشد. اما هیچ مطالعه‌ای وجود ندارد که این نگرانی را تأیید کند.

François Venter محقق دانشگاه Witwatersrand در ژوهانسبورگ که PrEP  را برروی sex worker امتحان کرده‌است، می‌گوید:

دولت در رابطه با بکارگیری این دارو برای نوجوانان اندکی سختگیرانه عمل می‌کند، زیرا اثرگذاری در این سن در حداکثر حالت است.

موثرترین روش استفاده از آن باید در کلاس‌های آموزش جنسی در مدرسه آموزش داده شود.

اما به دلیل ویژگی محافظه کارانه‌ای که آفریقا دارد، نمی‌توان چنین چیزی را به زودی مشاهده رد. Venter می‌گوید:

درست است که دختران و افراد زیادی به دلیل عدم آگاهی آسیب می‌بینند اما نمی‌توان این موضوع را در مدارس آموزش داد.

این موضوع یک پدیده‌ی سیاسی و قابل برنامه‌ریزی است.

نهایتا بایستی با PrEP  همانند قرص ضد بارداری برخورد کرد. Venter می‌گوید:

شما بایستی قادر باشید این دارو را به آسانی و بدون نیاز به نسخه تهیه کنید.

Nelly Mugo یک OB-GYN از انیستیتوی تحقیقات و پزشکی کنیا در نایروبی تأکید می‌کند که در رابطه با PrEP  بایستی نگرانی داشته باشیم. او می‌گوید:

ما نباید به دلیل عدم  مصرف سریع ناامید شویم. شاید بایستی اندکی صبر کنیم تا افراد از سودمندی این دارو مطمئن شوند.

چنور مرتضی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید