انتشار این مقاله


برترین وقایع علمی هفته (۵۹)

۳۱ آگوست تا ۷ سپتامبر ۲۰۱۸ پس از سال‌ها تلاش، فیزیکدانان واپاشی ذره هیگز را در عادی‌ترین شکل خود مشاهده کردند آزمایش‌های ATLAS و CMS در برخورد دهنده‌ی بزرگ هادرونی در سِرن، راهی ناشناخته را که ذره‌ی هیگز می‌تواند به واسطه‌ی آن دچار واپاشی شود، مشاهده کرد. با این راه، هیگز بوزون به ذره‌ای به […]


۳۱ آگوست تا ۷ سپتامبر ۲۰۱۸


پس از سال‌ها تلاش، فیزیکدانان واپاشی ذره هیگز را در عادی‌ترین شکل خود مشاهده کردند

آزمایش‌های ATLAS و CMS در برخورد دهنده‌ی بزرگ هادرونی در سِرن، راهی ناشناخته را که ذره‌ی هیگز می‌تواند به واسطه‌ی آن دچار واپاشی شود، مشاهده کرد. با این راه، هیگز بوزون به ذره‌ای به نام کوارک پائین و پاد ذره‌ی خود تجزیه می‌شود. این آزمایش‌ها در مرکز فیزیک ذره‌ای اروپا در ژنو سوئیس صورت گرفته؛ یعنی همان جایی که هیگز در سال ۲۰۱۲ کشف شد و مسئولیت جرم بقیه‌ی ذرات را بر عهده گرفت! محققان LHC پیش از این واپاشی هیگز را به انواع فرآورده‌ها مشاهده کرده بودند؛ از جمله واپاشی به دو فوتون. در ماه ژوئن، محققان از این موضوع که هیگز شاید با کوارک بالا هم تعامل داشته باشد، پرده برداشتند. واپاشی کوارک پائین که ۲۸ آگوست اعلام شد، توسط نظریه پیش‌بینی می‎شد، ولی پیدا کردن سیگنال مربوط به آن از بین سایر پروسه‌هایی که آن‌ها هم می‌توانند چنین فرآورده‌هایی داشته باشند، دشوار می‌نمود.

تراژدی‌ای که پیش‌بینی می‌شد: موزه‌ی ملی برزیل در آتش سوخت و مجموعه‌های فاخر علمی آن نیز خاکستر شد

یکشنبه‌ی هفته‌ی پیش، آتش‌سوزی در موزه‌ی ملی برزیل در ریو د ژانیرو، یکی از مهم‌ترین مجموعه‌های علمی این کشور را به باد داد. کسی در این حادثه آسیب ندیده ولی تخمین‌ها از این قرار است که نزدیک به ۲۰ میلیون آیتم از کلکسیون‌های علمی طعمه‌ی حریق شده است. داخل موزه عمدتاً از چوب ساخته شده بود و هیچ سیستم آب‌پاشی نداشت و به همین دلایل بسیاری از دانشمندان بودجه‌های ناچیز دولت را مقصر اصلی در این ماجرا می‌دانند.

پروبیوتیک برای همه خوب نیست، برای خیلی‌ها هم ضرر دارد!

بسیاری از مردم جهان به امید افزایش سلامت گوارشی خود به غذاها و مکمل‌هایشان پروبیوتیک اضافه می‌کنند. با این حال مطالعه‌ای جدید پیشنهاد می‌کند که شاید بعضی از افراد شاید به اندازه‌ی بقیه از این به اصطلاح باکتری‌های خوب نتوانند بهره‌ای ببرند. (فلور روده انسان حاوی انواع مختلفی از باکتری‌ها است. بسیاری از این باکتری‌ها برای گوارش بهینه‌ی غذا مفیدند. دسته‌ای از این باکتری‌ها که به باکتری‌های پروبیوتیک معروف هستند، علاوه بر کمک به گوارش، مولکول‌های پیچیده و ترکیباتی مانند ویتامین‌ها و آنتی‌بیوتیک‌های مختلف را تولید می‌کنند که برای بدن مفید می‌باشد).

دانشمندان سلول کاملاً جدیدی را در مغز انسان کشف کردند

در یک الحاق اسرارآمیز به خانواده‌ی سلول‌های مغزی، دانشمندان یک نوع نورون جدید کشف کردند که یک بخش متراکم مرکزی و زوائد انبوه دارد. این سلول در انسان وجود دارد ولی به نظر می‌رسد در موش حضور نداشته باشد. این “نورون‌های میوه گل رز” در بالاترین لایه‌های قشر هستند، که محل حضور انواع بسیار متفاوتی از نورون‌هاست و فعالیت سایر نورون‌ها را مهار می‌کنند. دانشمندان این نورون‌ها را در لایه‌هایی از بافت مغز انسان پیدا کردند که بخشی از تلاش بزرگ‌تر به منظور لیست کردن سلول‌های مغز انسان توسط مطالعه‌ی میکروسکوپی ترکیبی از آناتومی مغز و آنالیز ژنتیکی سلول‌های منفرد به دست آمده است. این سلول‌ها کوچک و فشرده، با یک شکل متراکم و پراکنده هستند. در نقاطی از زوائد (آکسون‌ها) که سیگنال‌ها به سایر سلول‌ها منتقل می‌شود، این سلول‌های ساختارهای بزرگ غیرمعمول و حبابی دارند که نام‌شان نیز از آن‌ها گرفته شده است.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید