انتشار این مقاله


قدیمی ترین کهکشان های جهان در همسایگی ما قرار دارند

مدل‌های تئوری پیش بینی می‌کنند که کهکشان‌های بسیار قدیمی‌ باید در کیهان از هم پاشیده باشند.

با نگاهی به همسایگان قدیمی راه شیری، معلوم میشود کهکشان‌های قدیمی که به دور ما می‌چرخند، از قدیمی‌ترین کهکشان‌های جهان‌مان هستند. این کهکشان‌های ماهواره‌ای شامل دب اکبر و عوا بوده و گمان می‌رود بیش از ۱۳ میلیارد سال عمر داشته باشند. احتمالاً نزدیکترین Segue-1 با فاصله ۷۵,۰۰۰ سال نوری است (به گفته Sownak Bose از مرکز Smithsonian نجوم هاروارد). بیشتر تلاش‌ها برای یافت کهکشان‌های قدیمی در جهت نگاه عمیق در جهان بوده است. زیرا سال‌های زیادی طول می‌کشد تا نور از قسمت‌های دور کیهان به ما برسد و این کار به مانند نگاه به گذشته است. اما به تازگی معلوم شده برخی از قدیمی‌ترین کهکشان‌ها در آستانه ما قرار دارند.

Bose می‌گوید:

این قسمت خوب آن است، زیرا آن‌ها نسبتاً به ما نزدیک‌اند و می‌تواند به واقع ببینیمشان. مدل‌های تئوری پیش‌بینی می‌کنند که کهکشان‌های بسیار قدیمی‌ باید در کیهان از هم پاشیده باشند.

جست‌وجویی به عنوان قسمتی از تحقیق درباره چگونگی رشد کهکشان‌ها از خیلی کوچک به خیلی بزرگ در حال انجام است. کهکشان‌های بزرگ در بازه حدود ۳۸۰,۰۰۰ سال بعد از بیگ‌بنگ در سایه تاریک کیهانی شکل گرفته‌اند که جهان تازه و داغ سرد شده بود و برای اولین بار شفاف شده بود.

در قسمتی از این تحقیق، تیم به مطالعه کهکشان‌های ماهواره‌ای که به دور راه شیری می‌چرخند پرداخت. آن‌ها دو گروه متفاوت یافتند: گروهی کاملا کم نور، که به نظر می‌رسد از اولین مواردی که شکل گرفته‌اند باشند، و گروهی درخشان‌تر که بعدترها بوجود آمدند. 

مشاهده این کهکشان‌های کم نور تنها از چند دهه‌ قبل به لطف نقشه‌های آسمان پیچیده، نقشه‌برداری Sloan دیجیتالی از آسمان و ارزیابی انرژی تاریک امکان پذیر شده است، که ۵۴ کهکشان ماهواره‌ای در اطراف راه شیری یافتند.

نگین فرونچی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید