انتشار این مقاله


استراتژی جدید برای واکسیناسیون مادران باردار علیه مالاریا وعده حفاظت از نوزادان را می‌دهد

تقویت پاسخ ایمنی مادر به مالاریا، از طریق واکسیناسیون، موجب حفاظت بهتر نوزاد خواهد شد.

یک مادر و نوزاد در مالاوی دارای آنتی‌بادی های مشابه پلاسمودیوم فالسیپاروم انگل مالاریا هستند. این نشان می دهد که تقویت پاسخ ایمنی مادر به مالاریا، از طریق واکسیناسیون، موجب حفاظت بهتر نوزاد خواهد شد. این تحقیق در ۲۳ اوت در ایمونولوژی بالینی و واکسن منتشر شده است.

آنتی بادی های زنان باردار از خون وی در جفت، به جنین منتقل می شود، بنابراین در هنگام تولد، برخی از آن ها در برابر عفونت محافظت می شوند. دکتر مریام کام لوفر، MD، MPH، مدیر بخش تحقیقات مالاریا، موسسه سلامت جهانی، دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند، گفت:

در کشورهای جنوب صحرای آفریقا، حمایت از عفونت مالاریا بسیار مهم است.

انگل مالاریا هنگامی که به گلبول‌های قرمز میزبان حمله می کنند به آن ها آسیب می رساند. هر انگل پلاسمودیوم فالسیپاروم دارای تعداد انگشت شماری از آنتی ژن های سطحی مختلف است که آن را بر روی سطوح سلول های خونی مورد حمله قرار می دهد. اما در مجموع، تعداد زیادی از آنتی ژن های مختلف مالاریا وجود دارد. سیستم ایمنی فرد باید دارای آنتی بادی هایی باشد که طیف وسیعی از آنتی ژن ها را شناسایی کند تا بتواند به تمام گلبول‌های قرمز حاوی انگل متصل شود و از این طریق عفونت را از بین ببرد.

در این مطالعه، محققان از ۳۳ مادر در هنگام زایمان و خون بند ناف نوزادان سرم آماده کرده و آن ها را مورد آزمایش قرار دادند. آنها نخستین استفاده از یک میکرو آرایه با کارایی بالا را داشتند که شامل مجموعه ای گسترده ای از آنتی ژن های مالاریا بود. این کار آنها را قادر به آزمایش سروورسیناتیت نوزادان به یک گروه بزرگ و گوناگون از آنتی ژن های بالقوه واکسن که در پلاسمودیوم فالسیپاروم در آفریقا وجود دارد کرد.

سطح آنتی بادی مادر در برابر آنتی ژن های کاندید واکسن قوی ترین پیش بینی کننده های سطح آنتی بادی نوزادان است.

محققان بیشتر نشان دادند که سرولوژیک نوزادان به هر آنتی ژن داده شده تقریبا با سرئوراکتیو مادران در ارتباط بود. این مورد صرف نظر از این که جفت در طول بارداری آلوده شده است یا نه، به یک سوال ماندگار که به شدت بر روی اینکه چگونه یک استراتژی واکسن مادر ممکن است کار کند، پاسخ داد.

لواف گفت:

واکسیناسیون مادران در دوران بارداری ممکن است یک راهبرد بسیار موثر برای محافظت نوزادان از مالاریا باشد. این موضوع حیاتی است زیرا کودکان جوان در معرض خطر ابتلا به بیماری های عفونی مانند مالاریا قرار دارند و همچنین جلوگیری از عفونت در دوران شیردهی ممکن است به رشد سالم و رشد شناختی در نوزادان و کودکان خردسال کمک کند.

اما تا کنون، واکسن مالاریا در مادران در تقویت ایمنی در نوزادان بی اثر بوده است، اگر چه این استراتژی برای واکسن های دیگر مانند تانوس کار کرده است. لواف توضیح داد: “هنگامی که اکثر محققان پاسخ ایمنی به مالاریا را بررسی می کنند، آنها از رایج ترین انگل های مالاریا استفاده می کنند، کسانی که برای رشد در آزمایشگاه سازگار شده اند. با این حال، اینها لزوما با انگل های طبیعت دیده نمی شوند.” او خاطرنشان کرد که یک کارآزمایی بالینی واکسن که از یک سویه آزمایشگاهی استفاده می‌کرد، در برابر سویه‌های طبیعی مالاریا محافظت نمی کرد، اگر چه در برابر موارد آزمایشگاهی موثر بود. او گفت، تیم تحقیقاتی خود را برای توسعه و استفاده از ابزارهایی که بتواند آنتی ژن های سطحی متنوعی را که در خارج از آزمایشگاه وجود دارد، آماده می‌کند.

فاطمه کرم نژاد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید