انتشار این مقاله


خون در خلط: علل، تشخیص و درمان

چه چیزی باعث خون در خلط می شود؟ خون موجود در خلط یا موکوس وقتی شخصی سرفه یا تف میکند هموپتیزی نامیده میشود. اگرچه خون می‌تواند نگران کننده باشد اما معمولا دلیلی برای نگرانی نیست به ویژه در جوان ها و به طور دقیق در مردم سالم. خون موجود در خلط  یک اتفاق عادی در […]

چه چیزی باعث خون در خلط می شود؟

خون موجود در خلط یا موکوس وقتی شخصی سرفه یا تف میکند هموپتیزی نامیده میشود. اگرچه خون می‌تواند نگران کننده باشد اما معمولا دلیلی برای نگرانی نیست به ویژه در جوان ها و به طور دقیق در مردم سالم.

خون موجود در خلط  یک اتفاق عادی در وضعیت های خفیف تنفسی است شامل عفونت های فوقانی تنفسی، برونشیت و آسم. این میتواند هشداری برای سرفه کردن مقدار قابل توجهی خون در خلط باشد یا دیده شدن مکرر خون در مخاط. در موارد شدید میتواند در نتیجه وضعیت ریه یا معده باشد.

در این مقاله ما درباره دلالیل و راه های درمانی خون در خلط بحث میکنیم.

این از کجا منشا می‌گیرد؟

طیفی از عوامل میتواند منجر به پیدایش خون در خلط شود. همچنین خون میتواند از قسمت های مختلف بدن منشا بگیرد. خون معمولا از طریق ریه ها و به طور کمتری از طریق معده یا دستگاه گوارشی می آید. اگر خون از دستگاه گوارش مبدا بگیرد هماتمز گویند.

اگر از ریه ها مبدا بگیرد هموپتیزی گویند. اگر خون قرمز روشن، کف دار و مخلوط شده با موکوس باشد احتمالا از ریه ها مبدا گرفته و میتواند در نتیجه سرفه مداوم یا عفونت ریه باشد.

مبدا خون از دستگاه گوارش: اگر خون تیره بوده و با بقایای غذا بیایید احتمالا از معده یا جایی دیگر از دستگاه گوارش مبدا گرفته. این ممکن است نشانه یک حالت جدی تر باشد.

دلایل و نشانه ها

۱. برونشیت: برونشیت مزمن عموما در پشت ظاهر شدن خون است. وضعیت شامل تداوم و تکرار التهاب راه های هوایی همراه با سرفه و تولید خلط است.

۲. برونشکتازی: این حالت بزرگ شدگی همیشگی قسمت هایی از راه های هوایی ریه ها را توصیف میکند و عموما با عفونت، کوتاهی نفس و خس خس اتفاق میفتد.

۳. سرفه طولانی مدت یا شدید: این میتواند باعث آزردن راه هوایی فوقانی و پارگی عروق خونی شود.

۴. خون دماغ شدید: عوامل بسیاری می‌توانند باعث خون دماغ شوند.

۵. مصرف مواد مخدر: مواد مخدری از جمله کوکائین که از طریق استنشاق از سوراخ های بینی وارد میشوند میتوانند راه تنفسی فوقانی را تحت آزار قرار دهند.

۶. ضد انعقادها: این داروها از لخته شدن خون جلوگیری میکنند و به طور مثال شامل وارفارین، ریواروکسابان، دابیگاتران و آپیکسابان هستند،

۷. بیماری‌های مزمن انسدادی ریوی: این بیماری یک انسداد دائمی جریان هوا از ریه ها است و معمولا باعث سختی تنفس، سرفه، تولید خلط و خس‌خس است.

۸. ذات الریه: این و دیگر عفونت‌های ریه می‌توانند باعث خلط خونی شوند. ذات الریه معمولا به علت عفونت باکتریایی با التهاب بافت ریه تشخیص داده می‌شود. افراد مبتلا ذات الریه به داشتن سینه درد هنگام تنفس یا سرفه، خستگی، تب، تعریق و لرز تمایل دارند. بزرگسالان مسن تر گیجی را هم میتوانند تجربه کنند.

۹. آمبولی ریوی: این عارضه به لخته شدن خون در یک شریان ریوی مربوط می‌شود و معمولا باعث سینه درد و تنگی نفس ناگهانی می‌گردد.

۱۰. ادم ریوی: این حالت مایع موجود در ریه ها را توصیف میکند. ادم ریوی شایع ترین حالت در مردم با مشکلات و شرایط قلبی است. و باعث خلط صورتی و کف دار، تنگی نفس شدید و گاهی درد سینه می شود.

۱۱. شخصی احتمال ابتلا به سرطان ریه اش بیشتر است که سنش بیش از ۴۰ باشد و تنباکو استعمال نماید. این میتواند منجر به سرفه های مکرر، تنگی نفس، درد سینه و گاهی اوقات استخوان درد و سردرد شود.

۱۲. سرطان گردن: این معمولا از گلو، حنجره و نای شروع میشود که می‌تواند موجب تورم و زخم بهبودنیابنده، گلو درد دائمی و زخم های سفید و قرمز دهان شود.

۱۳. سیستیک فیبروزیس: این وضعیت ژنتیکی به شدت ریه ها را تخریب میکند. این معمولا باعث سختی تنفس وسرفه طولانی مدت همراه با موکوس ضخیم می شود.

۱۴. گرانولوماتوزیس و پلی‌آنژئیت: این حالت التهاب عروق خونی در سینوس‌ها، ریه‌ها و کلیه‌ها را توصیف میکند و معمولا باعث آبریزش بینی، خون دماغ، تنگی نفس، خس خس، و تب می شود.

۱۵.سل: یک باکتری باعث این عفونت شدید ریه می شود که منجر به تب، تعریق، درد سینه، درد هنگام تنفس یا سرفه و سرفه مداوم می شود.

۱۶. تنگی دریچه های قلب: تنگی دریچه میترال قلب می‌تواند باعث تنگی نفس به ویژه هنگام تقلا و دراز کشیدن شود. علآئم دیگر شامل  پاها  یا ساق‌های متورم و تپش یا خستگی قلب به ویژه با فعالیت فیزیکی است.

۱۷. آسیب دیدگی جدی: ضربه به سینه میتواند باعث ظاهر شدن خون در خلط شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

زمانی که سرفه کردن مقدار زیادی خون به همراه داشته باشد یا در فواصل مکرر خون وجود داشته باشد پزشک را ملاقات کرده یا در پی کمک اورژانسی بروید. اگر خون تیره بوده و با تکه هایی از غذا ظاهر شود سریعاً به بیمارستان مراجعه کنید. این میتواند نشان دهنده یک مشکل شدید نشأت گرفته از راه گوارشی باشد.

همچنین اگر هر یک از علائم زیر خون در خلط را همراهی کند به پزشک مراجعه کنید:

  • از دست دادن اشتها
  • کاهش وزن بی دلیل و غیرقابل توضیح
  • خون در ادرار یا مدفوع
  • سینه درد، سرگیجه، تب  یا سرگیجه منجر به غش
  • تنگی نفس پیشرونده و بدتر شونده

تشخیص

برای مشخص کردن این که آیا یک وضعیت پشکی منجر به ظهور خون در خلط میشود، پزشک معمولا شرحال گرفته و یک آزمایش جسمی انجام میدهد. در طی آزمایش پزشک ممکن است از بیمار درخواست سرفه بکند و ممکن است بینی و دهان را به عنوان محل‌های خون ریزی بررسی نماید.

همچنین پزشک ممکن است از خلط و خون نمونه‌هایی برای تست کردن بردارد.

در برخی موارد آزمایش های اضافی نیز ضروری است. این ها ممکن است شامل عکس رادیوگرافی سینه، سی تی اسکن یا برونکوسکوپی باشد که شامل یک دوربین در انتهای لوله است که در راه هوایی مندرج می شود.

درمان

درمان هایی که به توقف خون ریزی کمک کرده و دلیل اصلی را درمان میکنند.

راه های درمانی ممکن شامل:

۱. استروئیدها: استروئید ها زمانی که یک موقعیت التهابی باعث خونریزی شود کمک کننده هستند.

۲. آنتی بیوتیک‌ها: آنتی‌بیوتیک ها در موارد ذات الریه و سل استفاده می شوند.

۳. برونکوسکوپی: این کار مشاهده نزدیک را از منابع محتمل خون ریزی فراهم میکند. وسیله ای به نام اندوسکوپ از طریق بینی یا دهان در راه های هوایی قرار داده میشود و ابزار هایی میتوانند به انتها متصل شوند. بعضی از آن‌ها برای توقف خون ریزی طراحی شده اند در حالی که بعضی دیگر برای مثال میتوانند لخته خون را حذف کنند.

۴. آمبولیزاسیون: اگر یک رگ خونی اصلی مسئول خون موجود در خلط باشد پزشک ممکن است روشی به نام آمبولیزاسیون را توصیه کند. یک کاتتر که از داخل رگ عبور کرده، منبع خون ریزی شناخته شده و یک سیم پیچ فلزی، شیمیایی، یا قطعه ای از اسفنج ژلاتینی برای مهر و موم کردن آن استفاده میشود.

۵. انتقال محصولات خونی: اگر مشکلات انعقادی یا کمبود شدید پلاکت ها مسئول ظاهرشدن خون در خلط باشد، انتقال عناصر موجود در خون از جمله پلاسما، فاکتور های انعقادی یا پلاکت ها ممکن است نیاز باشد.

۶. شیمی درمانی یا رادیوتراپی: این ها ممکن است برای درمان سرطان ریه استفاده شوند.

۷. جراحی: این ممکن است برای حذف قسمت آسیب دیده یا سرطانی ریه  مورد استفاده قرار بگیرد. جراحی معمولا به عنوان اخرین راه در نظر گرفته میشود و تنها گزینه ای است زمانی که خون ریزی شدید یا مداوم میباشد.

دورنمای کلی

خون در خلط به ویژه به مقدار اندک معمولا دلیلی برای نگرانی نیست. هر چند در افراد با سابقه مشکلات تنفسی و کسانی که سیگار میکشند، این مسئله نیازمند ارزیابی بیشتر است.

عفونت های تنفسی، عوارض دیگر ریوی و مشکلات غیر معمول در راه گوارشی میتوانند منجر به ظاهر شدن خون شوند. بعضی دلایل خفیف بوده و خود به خود حل میشوند. در موارد دیگر مداخله پزشکی ضروری است.

اگر سرفه کردن همراه مقدار زیاد خون یا در فواصل مکرر باشد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

علی صالح قدیمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید