انتشار این مقاله


چگونه باکتری‌های دهان می‌توانند به ریه‌های شما آسیب برسانند

تحقیقات جدیدی که در مجله mSphere منتشر شد، اثرات بهداشت دهان ضعیف بر سلامت تنفسی افراد و ابتلا به پنومونی را در افراد سالخورده ژاپنی بررسی می‌کند.

تحقیقات جدیدی که در مجله mSphere منتشر شد، اثرات بهداشت دهان ضعیف بر سلامت تنفسی افراد و ابتلا به پنومونی را در افراد سالخورده ژاپنی بررسی می‌کند.

نتایج اخیر اهمیت میکروبیوتای زبان را برای سلامت تنفسی ماروشن می‌کند.

بیماری پنومونی به عفونت پارانشیم ریوی گفته میشود که به علت ویروس باکتری یا قارچ ایجاد میشود. پنومونی باکتریال شایعترین علت مرگ به دلیل بیماریهای عفونی است. علائم بیماری شامل: تب، سرفه، خلط، تنگی تفس، تاکی کاردی و تاکی پنه است.

پنومونی به دو دسته ناشی از اجتماع و پنومونی بیمارستانی تقسیم میشود شایع ترین میکروارگانیسم ایجاد کننده اجتماع استرپتوکوک پنومونیه(پنوموکوک) است. سایر علل شامل هموفیلوس انفلوانزا مایکوپلاسما پنومونیه لژیونلا استافیلوکوک اوزئوس و باسیل های گرم منفی هستند.

در پنومونی بیمارستانی شایع ترین باکتریها باکتریهای گرم منفی هستند.


مقاله مرتبط: ذات‌الریه: درمان با واکسن به جای آنتی‌بیوتیک


پیوند بین سلامت دهانی و پنومونی

به منظور بررسی تأثیر بهداشت دهان و دندان، دکتر یماشیتا و تیم، ترکیب میکروبی زبان را در ۵۰۶ سالمند ۷۰-۸۰ ساله جامعه مورد مطالعه قرار دادند. سالمندان ساکن Hisayama ژاپن بودند و در سال ۲۰۱۶ تست دندانپزشکی دریافت کردند.

محققان با استفاده از تکنیک پیشرفته توالی ژنوم به نام توالی ژنتیکی ۱۶S rRNA، ترکیب و تراکم میکروبیوم سالمندان را تعیین کردند.

باکتریهای اصلی شناسایی شده عبارت بودند از:

  • استرپتوکوکوس پاراسانگوئینیس
  • پره‌ووتلا هیمتیکولا
  • ویونلا آتیپیکا
  • استرپتوکوکوس سالیواریوس

محققان پیش از این، این میکروارگانیسم ها را با ریسک بیشتری از مرگ ناشی از پنومونی مرتبط دانسته‌اند.

این باکتریها عمدتا در سالمندان با پلاک دندانی بیشتر، پوسیدگی‌های بیشتر و دندان‌های‌کمتر یافت می‌شود. علاوه بر این، قارچ بیشتری یافت شد، همانند کسانی که پروتز استفاده می‌کنند. در افراد مسن، عدم تعادل در میکروبیوتای زبان نیز با یک خطر بالقوه مرگ و میر ناشی از پنومونی در مطالعات قبلی مرتبط بود.

دکتر یماشیتا این یافته‌ها را خلاصه کرده و می‌گوید:

دندان های کم، بهداشت دهان و دندان ضعیف و تجربه‌های بیشتر در پوسیدگی دندان (دیواره) باعث تغییر در ترکیب میکروبیوتای زبان می‌شوند، که ممکن است برای سلامت تنفس بزرگسالان سالخورده یا بلع چالش‌ها و مسائلی بیافریند. توجه دقیق به وضعیت میکروبیوتای زبان در بزرگسالان سالمند با شرایط دندانپزشکی فقیر، لزوم ویژه‌ای دارد. 

در ایالات متحده، بیش از ۵۴۰,۰۰۰ سالخورده در سال ۲۰۱۵ در بیمارستان بستری و در معرض پنومونی قرار گرفتند. در نتیجه، نزدیک به ۵۲,۰۰۰ نفر جان خود را از دست دادند.

امین موسوی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید