انتشار این مقاله


۱۳ دلیل برای اینکه باید روغن جوجوبا را برای پوست خود استفاده کنید

روغن جوجوبا ملایمت کافی برای استفاده به عنوان روغن حامل به منظور مخلوط با سایر روغن‌های ضروری دارد.

روغن جوجوبا چیست؟

گیاه جوجوبا یک گیاه خشن و چندساله است که در شمال آمریکا رشد می‌کند. نه تنها در شرایط آب‌وهوای سخت و بیابانی، که می‌تواند بسیاری از موجودات زنده را از بین ببرد، رشد می‌کند؛ بلکه نوعی دانه با بسیاری از خواص درمانی نیز تولید می‌کند.
دانه‌ی گیاه جوجوبا می‌تواند به روغن تبدیل شود. روغن جوجوبا ملایمت کافی برای استفاده به عنوان روغن حامل به منظور مخلوط با سایر روغن‌های ضروری دارد. حتی می‌توان از آن به تنهایی نیز استفاده کرد.

اغلب افراد روغن جوجوبا را به عنوان بخشی از مراقبت معمول پوست استفاده می‌کنند و دلایل خوبی نیز برای این استفاده وجود دارد. مشاهدات بسیاری استفاده از روغن خالص جوجوبا را به عنوان درمان آکنه، خشکی پوست و کنترل سایر مشکلات پوستی را تأیید می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فواید استفاده از روغن جوجوبا برای پوست با این مقاله همراه باشید.


مقالۀ مرتبط: شش محصول ضروری برای مراقبت از پوست


۱. مرطوب‌کننده

روغن جوجوبا ماده‌ای است که رطوبت را به خود جذب می‌کند. به این معنی که پوست شما را با ماده‌ای محافظ برای جلوگیری از از دست دادن رطوبت آن می‌پوشاند که می‌تواند در مقابل عفونت‌های باکتریایی، آکنه و تشکیل شوذه سر نیز محافظت کند.

۲. آنتی باکتریال

روغن جوجوبا حاوی خواص ضد میکروب و ضد قارچی است. با اینکه تست‌های آزمایشگاهی نشان داده‌اند که روغن جوجوبا تمام گونه‌های باکتری و قارچ را از بین نمی‌برد، اما می‌تواند برخی از باکتری و قارچ‌‌ها را که باعث سالمونلا، عفونت ای.کلای و کاندیدا می‌شود، از بین ببرد.

۳. آنتی اکسیدان

روغن جوجوبا حاوی شکل طبیعی از ویتامین E می‌باشد. این ویتامین برای پوست شما به عنوان آنتی اکسیدان عمل می‌کند. به این معنی که روغن جوجوبا می‌تواند به مقابله‌ی پوست با استرس اکسیداتیو ناشی از قرار گرفتن در معرض آلودگی‌های روزمره و دیگر سموم، کمک کند.

۴. غیر کومدون ساز

اگر چه روغن جوجوبا یک ماده‌‌ی گیاهی است، اما ترکیبات آن بسیار شبیه چربی طبیعی است که بدن تولید می‌کند که بر روی پوست تفاوتی ندارند.
این مورد احتمال گرفتگی منافذ پوست را کم می‌کند که به دنبال آن احتمال ایجاد آکنه‌های شدید نیز کاهش می‌یابد.

۵. هایپوآلرژنیک

روغن جوجوبا در سطح مولکولی نوعی موم است. با این که می‌تواند در پوست شما جذب شود، طبیعت مومی آن به آن اجازه می‌دهد که محافظی ملایم بر روی پوست ایجاد کند. برخلاف سایر روغن‌های گیاهی ضروری، روغن جوجوبا معمولاً التهاب‌زا نیست و واکنش‌های آلرژیک نیز نادر می‌باشد.

۶. کنترل تولید چربی

روغن جوجوبا به دلیل شباعتی که به چربی پوست طبیعی دارد تولید چربی پوست را تنظیم می‌کند. هنگامی که روغن جوجوبا رو بر روی پوست خود استفاده می‌کنید، پوست مرطوب می‌شود. این عمل پیام‌هایی به فولیکول‌های مو و عرق می‌رساند که پوست شما نیازی به چربی اضافی برای مرطوب شدن ندارد که به دنبال آن از چربی به نظر رسیدن پوست و بروز آکنه ناشی از پر شدگی منافذ جلوگیری می‌کند.


مقالۀ مرتبط: مراقبت از پوست‌های خشک


۷. افزایش سنتز کلاژن

آنتی اکسیدان موجود در روغن جوجوبا می‌تواند به تولید کلاژن بدن کمک کند. کلاژن پروتئینی است که در پوست و مفاصل و همچنین هر نقطه‌ای از بدن که از غضروف  ساخته شده است، وجود دارد.

سطح کلاژن با افزایش سن کاهش می‌یابد. این بخشی از دلایلی است که ساختار چهره‌یشما با افزایش سن تغییر می‌کند. حداقل یک تحقیق، آنتی اکسیدان را به منظور افزایش سنتز کلاژن به پوست اعمال می‌کند.

۸. افزایش سرعت التیام زخم

روغن جوجوبا ترکیبی مؤثر در سرعت بخشیدن به التیام زخم دارد. تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که روغن جوجوبا سلول‌های پوستی را مجبور می‌کند پس از اینکه از هم بر اثر برش جدا شدند، به هم بپیوندند.
این اثر می‌تواند دلیلی برای توانایی آن در درمان آکنه و زخم‌های آکنه باشد. این خواص درمان زخم می‌تواند به تجمع ویتامین E در روغن جوجوبا ربط داشته باشد.

۹. تسکین اگزما، پسوریازیس و سایر مشکلات خشکی پوست

روغن جوجویا دارای خواص ضد التهابی و درمانی است. کاربرد موضعی آن می‌تواند به کاهش خشکی، پوسته پوسته شدن، خارش و سایر علائم مرتبط کمک کند.
افرادی که مبتلا به مشکلات التهاب پوست مثل پسوریازیس و اگزما می‌باشند، می‌توانند از مزایای بخصوص روغن جوجوبا بهره‌مند شوند.

۱۰. تسکین آفتاب سوختگی

روغن جوجوبا یکی از عناصر محبوب در محصولات ضدآفتاب طبیعی می‌باشد. یکی از مطالعات نشان داد که زمانی که ویتامین E با سایر آنتی اکسیدان‌ها ترکیب شود، می‌تواند به محافظت پوست در برابر آسیب‌های آفتاب کمک کند. این در حالی ست که روغن جوجوبا هر دوی این ترکیبات را دارا می‌باشد.

آسیب ناشی از آفتاب می‌تواند باعث خشکی و پوسته پوسته شدن پوست گردد. روغن جوجوبا با تأمین ویتامین E رطوبت را به پوست برمی‌گرداند و درمان این نشانه‌های آفتاب‌سوختگی را بهتر می‌کند.

۱۱. درمان آکنه

حداقل یک کارآزمایی بالینی نشان داد که روغن جوجوبا می‌تواند آکنه را غیرفعال نگه دارد. روغن جوجوبا عوامل ضد التهابی تسکین‌دهنده، خواص درمانی، مرطوب‌کننده داشته و یک ضد میکروب طبیعی است.
این خواص نشان می‌دهد که روغن جوجوبا می‌تواند به پیشگیری از زخم کمک کرده و درمان آکنه‌ی خفیف را نیز بهبود بخشد.

۱۲. کاهش ظهور خطوط و چین و چروک

استرس اکسیداتیو می‌تواند با ظهور خطوط و چین و چروک مرتبط باشد. تحقیقی برای ارتباط مستقیم جوجوبا و درمان چین و چروک و خطوط وجود ندارد، اما نشان داده شده سایر محصولات گیاهی دارای خواص آنتی اکسیدانی می‌تواند به بهتر شدن قابلیت ارتجاعی پوست کمک کند.
به این معنی که قدرت آنتی اکسیدانی روغن جوجوبا می‌تواند نشانه‌های پیری را با استفاده آن بر روی پوست کاهش دهد.

۱۳. به حداقل رساندن ظهور اسکار‌ها

مدتی طولانی است که کارشناسان سلامت از ویتامین E برای کمک به از بین بردن اسکار کمک می‌گیرند. تحقیقات در این مورد و چگونگی آن هنوز ادامه دارد.
چنان چه تمایل به امتحان ویتامین E برای درمان اسکار دارید، ثابت شده است که روغن جوجوبا می‌تواند در فرآیند درمان مفید باشد. خواص طبیعی التیام زخم روغن جوجوبا با ویتامین E ترکیب شده و می‌تواند ظهور اسکار را به حداقل برساند.


مقالۀ مرتبط: ۸ فایده روغن آووکادو برای پوست


چگونگی استفاده

برخلاف برخی روغن‌های ضروری، روغن جوجوبا نیازی به رقیق شدن نداشته و می‌تواند به طور مستقیم بر روی پوست استفاده شود.

قبل از استفاده از روغن جوجوبا و یا هر گونه محصول آرایشی و بهداشتی برای اولین بار، باید تست پچ را برای اطمینان از اینکه آلرژی ندارید، انجام دهید. می‌توانید تست پچ را با انجام مراحل زیر انجام دهید:

  • سه یا چهار قطره از روغن جوجوبا را بر روی قسمت داخلی ساعد امتحان کنید.
  • آن قسمت را با بانداژ پوشانده و ۲۴ ساعت صبر نمایید.
  • بانداژ را جدا کرده و پوست زیر آن را بررسی نمایید. در صورتی که هیچ نشانه‌ای از کهیر، سرخی و یا سوزش وجود نداشت، می‌توانید از آن استفاده کنید.

راه استفاده از روغن جوجوبا بسته به نتیجه‌ی موردانتظار از آن دارد. می‌توان از آن به عنوان یک موم لب برای تسکین خشکی و ترک‌خوردگی لب و یا قبل از خواب بر روی صورت به عنوان یک سرم ضد پیری استفاده کنید. می‌توان روغن جوجوبا را با سایر ترکیبات ضد آکنه برای ماسک درمانی DIY در درمان آکنه مخلوط کرد.
روغن جوجوبا برخلاف سایر محصولات خطری برای چشم‌ها ایجاد نمی‌کند از همین رو از آن به عنوان تمیزکننده‌ی آرایش برای آرایش‌های برپایه‌ی چربی استفاده می‌شود.

عوارض جانبی و خطرات

از  آنجا که روغن جوجوبا خاصیت هایپوآلرژنیک دارد، به طور کلی استفاده موضعی آن بی‌خطر است. با این حال، در برخی از موارد نادر روغن جوجوبا باعث واکنش‌های آلرژیک شده و نشانه‌هایی شامل کهیر و خارش داشت.
برای پیشگیری از عوارض جانبی، قبل از استفاده حتما تست پچ را انجام دهید.


مقالۀ مرتبط: ۵ میوه برای پوست درخشان و سالم


محصولات محبوب روغن جوجوبا برای استفاده

برای استفاده‌ی بیشتر از روغن جوجوبا در مراقبت‌های معمول پوستی، باید به دنبال برندهایی بود که روغن جوجوبا را ارگانیک و سردفشرده‌سازی شده ارائه می‌دهد.

در روغن‌های سرفشرده‌سازی شده نسبت به روغن‌هایی که طی فرآیند گرم فشرده‌سازی تولید می‌شود، میزان بالایی از آنتی اکسیدان‌های گیاهی باقی می‌ماند. آنتی اکسیدان اضافی می‌تواند فواید مراقبت‌های پوستی روغن جوجوبا را افزایش دهد.

برخی از روغن جوجوباهای معروف عبارتند از:

  • روغن جوجوبای ارگانیک ArtNaturals
  • سرفشرده‌سازی شده‌ی طبیعی Leven Rose Pure برای پوست مو و ناخن
  • محلول تاییدشده روغن جوجوبای ارگانیک NOW
  • روغن جوجوبای ۱۰۰٪ خالص و طبیعی Cliganic

نکته‌ی پایانی

روغن جوجوبا خواص درمانی متفاوتی دارد که می‌تواند در درمان بیماری‌های پوستی مثل آکنه، اگزما و پسوریازیس مؤثر باشد.
می‌توان از فواید آن با استفاده از آن به عنوان تمیزکننده، مرطوب‌کننده یا درمان لک‌ها بهره برد. می‌توان از آن به صورت موضعی در هر نقطه‌ای از بدن مثل صورت، بدون نیاز به رقیق کردن استفاده کرد.
در صورت مشاهده‌ی واکنش‌های آلرژیک استفاده از آن را متوقف نمایید.

هانیه مظفری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید