انتشار این مقاله


باورهای غلط درباره‌ی مسمومیت غذایی

مقابله با مسمومیت غذایی کاری بسیار سخت است، اما باورهای غلط درباره این بیماری می‌تواند آنرا از بد به بدتر تبدیل کند. بر طبق داده‌های حاصل از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، حدودا ۴۸ میلیون نفر بیمار میشوند.۱۲۸ هزار نفر بستری میشوند و ۳هزار نفر هر ساله در اثر مسمومیت جان خود را […]

مقابله با مسمومیت غذایی کاری بسیار سخت است، اما باورهای غلط درباره این بیماری می‌تواند آنرا از بد به بدتر تبدیل کند.

بر طبق داده‌های حاصل از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، حدودا ۴۸ میلیون نفر بیمار میشوند.۱۲۸ هزار نفر بستری میشوند و ۳هزار نفر هر ساله در اثر مسمومیت جان خود را از دست میدهند.

Maryam Mahmood دانشیار پزشکی و بیماری‌های عفونی در درمانگاه Mayo میگوید:

اگر غذا به خوبی شسته یا پخته نشود، بعضی میکروب‌های خاص که روی یا درون مواد غذایی زندگی میکنند میتوانند باعث بیماری شوند.

این میکروب‌ها میتوانند از یک ماده غذایی به دیگری منتقل شوند اگر از یک چاقو یا وسیله برش استفاده شود.و حتی افرادی که مریض‌اند میتوانند میکروب‌ها را منتقل کنند اگر قبل از استفاده از غذا دست‌هایشان را نشسته باشند.

برای اینکه متوجه شوید به مسمویت غذایی مبتلا هستید یا نه، لازم است بدانید چه چیزهایی باعث ابتلا به این بیماری میشود.در زیر به تعدادی باور غلط اشاره شده است تا بلافاصله فراموش کنید و حس بهتری داشته باشید.

باور غلط ۱: آخرین غذایی که خورده‌اید باعث بیماری شما شده است

بسیاری از افراد بعد از آنکه مریض شدند اولین چیزی که به ذهنشان میرسد این است که آخرین غذایی که خورده‌ام چه بوده است، اما آن غذا الزاما دلیل بیماری نیست.

Constantine George رئیس مرکز پزشکی Epitomedical در لاس وگاس میگوید:

بیماری مسمومیت غذایی زمانی رخ میدهد که سم در روده تولید میشود، که میتواند روزها و حتی هفته‌ها طول بکشد تا علائم آن بروز کنند.

باور غلط ۲: گیاه‌خواران به مسمومیت غذایی مبتلا نمیشوند

Nikket Sonpalمدیر برنامه پزشکی در بیمارستان بروکلین در نیویورک گفت:

تحقیق بر روی بیش از ۳۵۰۰ مورد مربوط به بیماری مسمومیت غذایی نشان داد که مواد اولیه مسئول تعداد زیادی از مسمومیت‌های غذایی است.

این بدین معناست که وقتی شما در توالت هستید و دارید به هات داگ یا غذای چرب دیگری که خورده‌اید لعنت میفرستید، گوجه یا کاهوی موجود در غذا علت اصلی مسمومیت شما باشد.

همیشه قبل از مصرف سبزیجات آنها را با دقت بشویید.

باور غلط ۳: شما با دیدن زنگ غذا میتوانید حدس بزنید آماده شده است یا نه!

همیشه به چشم‌هایتان اعتماد نکنید.

Feist میگوید:

بهترین روش برای تشخیص اینکه غذا پخته است یا نه استفاده از دماسنج غذایی است.

باور غلط ۴: غذاهایی که در یخچال یا فریزر نگهداری شده‌اند نمیتوانند باعث مریضی شوند.

فکر میکنید یخچالتان میتواند این مسئله را حل کند؟پس دوباره فکر کنید.یخچال و فریزر فقط روند تولید پاتوژن را به تاخیر می‌اندازند ولی آنرا بطور کامل متوقف نمیکنند.

Kristin Koskinen  یک متخصص تغذیه در ایالت واشنگتن میگوید:

منجمد شدن آنرا بیشتر به تاخیر می‌اندازد به همین دلیل است که ما مواد غذایی را در فریزر نگهداری میکنیم و غذاهایی که بمدت طولانی در یخچال مانده‌اند میتوانند باعث مسمومیت غذایی شوند.

شما باید مواد غذایی پس‌مانده در یخچال را حداکثر طی سه یا چهار روز بخورید، زیرا باکتری‌ها در یخچال هم میتوانند رشد کنند.پیشنهاد میشود غذاهای پس‌مانده را گرم کنید و مطمئن شوید که دمای داخلی آنها به ۱۶۵درجه فارنهایت برسد.

باور غلط ۵: مشکلی نیست که گوشت منجمد را با استفاده از گاز ذوب کنید.

اگر این کار را انجام میداده‌اید بهتر است همین حالا آنرا متوقف کنید.

برای اطمینان از سلامت یک غذا، غذاهای داغ باید در دمای بالای ۱۴۰ درجه و غذاهای سرد در دمای زیر ۴۰ درجه فارنهایت نگهداری شوند، هر دمایی بین این دو دما برای نگهداری و ذخیره موادغذایی خطرناک محسوب میشود.

در هنگام خارج کردن غذا از حالت انجماد، دمای داخلی ماده غذایی نباید در منطقه خطر قرار گیرد در غیر اینصورت باکتری‌های خطرناک به سرعت روی غذا رشد میکنند.

وقتی غذا را دردمای اتاق قرار میدهید، دمای سطح خارجی آن به ۴۰ درجه فارنهایت میرسد و قسمت داخلی آن منجمد میماند.بهتر است برای خارج کردن از حالت انجماد آنرا داخل یخچال یا آب سرد قرار دهید و آب آنرا هر ۳۰ دقیقه عوض کنید تا از انجماد خارج شود.همچنین میتوانید از مایکرو ویو برای اینکار استفاده کنید.هر غذایی که در مایکرو ویو قرار میگیرد بعد از خروج از حالت انجماد باید بلافاصله پخته شود.

باور غلط ۶: گوشت باید قبل پختن شسته شود.

هنگام تمیز کردن مواد غذایی مراقب باشید، شستن گوشت، مرغ و مواد غذایی در واقع میتواند احتمال ابتلا به مسمومیت غذایی را افزایش دهد چون آب اطراف آنها که حاوی باکتری است ممکن است دارای باکتری‌هایی باشد  و روی سینک و کابینت پخش شود.

باور غلط ۷: پیتزای شب قبل که روی کابینت مانده یک وعده غذایی است.

ببخشید که باید رک باشیم، اما هر غذایی که ببیشتر از دو ساعت در دمای اتاق بماند باید دور ریخته شود.

باید باقیمانده‌های مواد غذایی را بعد از دو ساعت در یخچال قرار دهید تا احتمال رشد باکتری کاهش یابد.

باور غلط ۸: غذاهای مانده تا وقتی بوی بدی ندهند میتوانند خورده شوند

آن باکتری که باعث مسمومیت غذایی میشود بر ظاهر، بو و مزه غذا اثر نمیگذارد.

بر روی غذاهای مانده تاریخ بزنید تا بدانید چه وقت باید غذاها را دور بریزید(طبق گفته‌های Feist حداکثر سه تا چهار روز) و اگر از زمان دقیق آن مطمئن نیستید آنرا دور بریزید.

چگونه از بیماری‌های مربوط به غذاها اجتناب کنیم یا آنها را کمتر کنیم؟

علائم مربوط به مسمومیت غذایی میتواند بسته به شرایط متفاوت باشد اما بطور معمول شامل درد در ناحیه شکمی، پیچش شکم، اسهال، تب، حالت تهوع و استفراغ  است.

علائمی که کمتر پیش می‌آیند شامل درد و گرفتگی ماهیچه، ضعف و حتی ادرار خونی است.

بیشتر مسمومیت‌های غذایی بدون هیچ درمان خاصی خود به خود بهبود می‌یابند.

اگرچه اگر شما تبی بالای ۱۰۱.۵ درجه فارنهایت، اسهالی که بیش از سه روز طول بکشد، ادرار خونی، خشکی دهان و احساس سرگیجه داشته باشید بهتر است به دکتر مراجعه کنید.

طی یک تحقیق مشخص شد بهتر است بدنتان خیلی خشک نباشد. شما میتوانید خودتان را زیر دوش خیس کنید یا نوشیدنی‌هایی با الکترولیت بالا مثل آب نارگیل یا حتی شیر مصرف کنید.

در آخر بدانید که کمی پیشگیری میتواند کمک بزرگی بکند، استفاده از غذاهای سالم  بهترین راه پیشگیری از مسمومیت غذایی است.

برای پیشگری از مسمومیت غذایی بهتر است گوشت و غذاهای دریایی را خوب بپزید، همچنین باید قبل و بعد آماده کردن غذا، استفاده از دستشویی، عوض کردن پوشاک بچه یا در دست گرفتن حیوانات خانگی دست‌هایتان را بشویید.

سایر راهکارهای مفید شامل استفاده کردن از شیر و غذای پاستوریزه، شستن کامل میوه و سبزی قبل از مصرف آنها، قرار دادن غذاها در یخچال ، تمیز کردن دست‌ها و محیطهایی که مواد غذایی خام با آنها ارتباط دارند.همچنین بهتر است از ظرف‌های متفاوت برای گوشت خام، مرغ و غذاهای دریایی استفاده کنیم تا با سایر مواد غذایی ارتباط نداشته باشند.

البته اشخاص خاصی احتمال بیشتری دارند که به این بیماری مبتلا شوند، این گروه شامل افراد خیلی جوان، خیلی پیر، زنان حامله یا افرادی که سیستم ایمنی حساسی دارند.

پریا پارسا


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید