انتشار این مقاله


راز موفقیت کارفرمایان برتر

افزایش بهره‌وری در سطح افرادی مانند ایلان ماسک و ریچارد برانسون در عین شگفت‌انگیز بودن ساده است.

چه یک کارآفرین باشید، چه صاحب کسب و کار و چه یک کارگر، برای رسیدن به اوج در حرفه‌ی خود باید بهره‌وری کافی داشته باشید و رسیدن به این نقطه، چالشی ثابت نیست. علاوه بر این، راز موفقیت دیگر راز نیست!

افزایش بهره‌وری در سطح افرادی مانند ایلان ماسک و ریچارد برانسون در عین شگفت‌انگیز بودن ساده است. در ادامه ۲۲ راهی را که برای هموار شدن این مسیر وجود دارد معرفی می‌کنیم:

۱. با اهداف خود ارتباط عاطفی برقرار کنید.

شفافیت مولفه‌ای ضروری برای مولد بودن است. در تصمیم‌گیری، بین الهام و مهارت که تأثیر زیادی روی رفتار انسان دارند، اثر الهام گرفتن قوی‌تر و پایدارتر است.

هنگامی که با اهداف خود ارتباط عاطفی داشته باشید، در جستجوی ابزارهایی برای رسیدن به آنها، بهتر عمل خواهید کرد.

۲. هر روز اهدافتان را بازبینی کنید

هر روز صبح قبل از شروع روز، وقتی را برای بررسی اهدافتان اختصاص دهید. توقف کنید، فکر کنید و از خودتان بپرسید:

“صرف نظر از سختی یا چالش برانگیز این روزها، آیا هنوز هم از لحاط عاطفی با آن ارتباط دارم؟”

اگر تغییر یا هیجان فیزیکی و یک بله‌ی واضح جواب آن بود بهره‌وری بیشتری خواهید داشت. اما اگر خود را مجبور به رسیدن به هدف خاصی کرده‌اید و از لحاظ احساسی و ذهنی با آن ارتباط برقرار نمی‌کنید، انتظار اتفاق فوق‌العاده نیز نداشته باشید.

۳. با تجسم کردن راه رسیدن به هدف‌ها را کوتاه‌تر کنید

توماس ادیسون مفهوم حباب نور را مجسم و در نهایت ایده‌ تصوراتش را به واقعیت تبدیل کرد. تحقیقات بسیاری نشان داده است که تصور کردن و تصویرسازی عملکرد فیزیکی را بهبود می‌بخشد.

MRI های عملکردی نشان می‌دهند که مغز ما تفاوت بین واقعیات و تصورات را نمی‌دانند. بنابراین استفاده از تکنیک‌های تجسم، کارایی و کیفیت کار را بدون نیاز به کار فیزیکی چندانی بهبود می‌بخشد.

به جای اینکه تنها برای ناهار امروز خیال‌پردازی کنید، ذهن خود را به سوی اهداف، دستاوردها و احساس گرفتن از تلاش‌هایتان هدایت کنید.

۴. در طول روز در اولویت‌های خود بازنگری کنید

در کتاب بسیار پرفروش The One Thing جمله‌ی زیر نوشته شده است:

چه کاری می‌توانم انجام دهم که با انجام آن هر چیز دیگری آسان یا غیر ضروری شود؟

 با انجام این کار فعالیت شما متمرکز خواهد شد و به سوی اهدافتان پرتاب خواهید شد. زمان کمتری صرف اتلاف انرژی برای چیزهایی که شما را از هدفتان دور می‌کند، خواهید کرد.

۵. به جای لیست کارهای لازم‌الاجر، لیست روزانه تهیه کنید

مشغول بودن لزوماً به معنی مولد بودن نیست. گاهی اوقات داشتن لیست طولانی از کارهایی که باید بکنید، انگیزه‌تان را کمتر می‌کند!

هر روزتان را با یک وظیفه‌ی کلیدی شروع کنید و مطمئن باشید که تکمیل آن (یا پیشرفت خوب در این زمینه) شما را به سوی رسیدن به اهدافتان هدایت می‌کند.

در صورتی که اولین وظیفه‌ی خود را زود به پایان رساندید سراغ وظیفه‌ی دوم و سوم بروید. با این حال، اگر هنوز وظیفه‌ی اول را تمام نکردید، روز بعد را با تکمیل آن شروع کنید و هرگز تا تکمیل یک کار به سراغ دیگری نروید.

۶. صبح زود از خواب برخیزید

همه ما زمان و توانایی لازم برای پنج کیلومتر دویدن در پنج صبح را نداریم، اما تحقیقات نشان می‌دهد صبح بهترین زمان برای تنظیم چارچوب برای داشتن یک روز مولد است. ذهن در این ساعت از روز بهترین کارکرد را دارد!

قبل از هر چیزی، برای بررسی اهداف، اولویت‌های کلیدی برای آن روز، ورزش و تغذیه‌ی بدن خود زمان اختصاص دهید.

افراد موفق، چند ساعت اول را به پروژه‌های مرتبط با اولویت‌های اصلی خود اختصاص می‌دهند و جلسات و قرار ملاقات‌ها را به تاخیر می‌اندازند. تنها رضایت از دیدن آنچه که تا قبل از ۱۰ صبح انجام داده‌اید، به حفظ کارایی در طول روز در عین کم شدن انرژی کمک می‌کند.

۷. سوخت بدنتان را متناسب با فعالیتتان تأمین کنید

بدن مانند اتاق موتور است، بنابراین منطقی است که با توجه به فعالیتی که می‌خواهید انجام دهید آن را سوخت‌رسانی کنید.

مایکل فلپس، دارنده‌ی ۲۳ مدال طلای المپیک، در فصل استراحت نسبت به فصل مسابقات سوخت کمتری دریافت می‌کند.

درست است که شما یک ورزشکار حرفه‌ای نیستید اما استفاده از این رویکرد باعث افزایش دریافت مواد مغذی، کاهش مصرف غذاهای کربوهیدرات‌دار در فواصل زمانی مشخص شده با توجه به برنامه روزانه‌تان باشد.

۸. ذهن خود را مانند یک دارایی تمرین کنید

افراد موفق می‌دانند که ذهن و سلامت روانی پایه‌ای است که تعیین‌کننده‌ی میزان بهره‌وری آن‌هاست. آنها از خود در برابر شرایط تحلیلی‌برنده‌ی انرژی، مردم و رسانه‌ها محافظت محافظت می‌کنند و به دنبال فعالیت‌ها و رویدادهایی هستند که باعث افزایش روحیه، انرژی و مرتبط با اهداف آن‌ها باشد.

از آنجایی که این افراد بسیار پایبند به اهداف خود هستند، شبکه‌ها و فرصت‌های رشد شخصی را انتخاب می‌کنند که رشد آن‌ها را طی مواجهه با چالش‌های زندگی تضمین می‌کند.

۹. اطراف خود را با افراد مولد پر کنید

محیط خود را با افرادی که کمتر حرف می‌زنند و بیشتر عمل می‌کنند پر کنید. حتی اگر این افراد شکست بخورند و اشتباهات بیشتری انجام دهند، اما باز هم پیشرفت می‌کنند، بهبود می‌یابند و با احتمال بیشتری به اهدافشان دست پیدا می‌کنند.

برنامه‌هایی را بیابید که کارهای بسیار سازنده‌ای را شامل می‌شوند و به گروه‌های مدرنی متصل شوید که اعضای آن افرادی هستند که همواره به نتایج مورد نظر خود دست می‌یابند.  با این کار نه تنها بهره وری بلکه منحنی یادگیریتان نیز بهبود خواهد یافت.

۱۰. برای رشد و توسعه خود ذهنتان را تغذیه کنید

افراد موفق برجسته خوانندگانی مشتاق هستند. آنها با یادگیری مستمر در طی سفر خود انرژی می‌گیرند.

اما نکته‌ی مهم این است که بدانید هر چیزی که دیگران به آن علاقمندند لزوماً برای شما مفید نیست، یا شاید الان نه!

با قاطعیت چیزی را که در این لحظه به دردتان می‌خورد انتخاب کنید و محتواهای دیگر را برای بعد بگذارید؛ همواره برای بازگشت و مطالعه‌ی آن‌ها وقت هست.

۱۱. در انتخاب مشاور خود عاقلانه عمل کنید

حتی اگر در صنعت کار نکنید که نیازمند تعهد به پیشرفت حرفه‌ای و نظارت شدن از سوی متخصص باشید باز هم داشتن مشاور لازم است.

مشاوران شخصی یا حرفه‌ای نباید هیچ دستور کاری برای کمک به شما داشته باشند بلکه باید بهترین توصیه‌های عقلانی را گوشزد کنند. همچنین، به دنبال یک جفت مشاور متفاوت باشید. تنوع بیشتر، باعث کیفیت بهتر و یادگیری سریع‌تر می‌شود.

۱۲. همیشه به دنبال بازخورد دقیق و سازنده باشید

هیچکدام از افراد موفق تنها با بازخوردهای عمومی یا بیهوده و خشن راضی نمی‌شوند. اگر هیچ بازخوردی مثبت یا منفی دریافت نمی‌کنید، در جستجوی آن باشید.

شنیدن این جمله که “دفعه‌ی بعد کارت را بهتر انجام بده” به پیشرفت و بهبودتان کمکی نخواهد کرد. برای تغییر، دستورالعمل‌ها را اضافه یا حذف کنید. این امر کمک می‌کند تا شکست‌ها و اشتباهات را بپذیرید و برنامه‌ای روشن برای آغاز حرکت به جلو در اختیارتان قرار می‌دهد.

زخم‌های ناشی از ناامیدی سریع بهبود می‌یابند و هر خاطره‌ای از دریافت بازخورد منفی سریعاً به اخبار روز قبل تبدیل خواهد شد!

۱۳. از شب قبل برای فردای خود برنامه‌ریزی کنید

بستن پرونده‌ی روز قبل و دانستن انچه به دست آوردید و برنامه‌ریزی برای فردا، برای کاهش اضطراب و بهبود کیفیت خواب مفید است.

لازم نیست که این برنامه بیش از حد دقیق باشد، اما گذاشتن قلم روی کاغذ و بازخورد آن به خودتان پرونده‌ی آن روز را می‌بندد و اولویت‌های روز بعد را مشخص می‌نماید.

۱۴. تمرین عالی عمل عالی را به دنبال دارد

این تمرین نیست که باعث عملکرد عالی می‌شود بلکه تمرین عالی عمل عالی را به دنبال دارد.

اشتباه کردن ایرادی ندارد اما حتی در تمرین نیز سعی کنید بهترین خود باشید. بهبود هر تکنیک یا مهارت نیازمند پالایش و تثبیت مداوم است. همچنین می‌تواند باعث احساس ناراحتی شود که اغلب نشانه‌ای غیرمتعارفی از کشش و رشد است.

افراد موفق می‌دانند و پذیرفته‌اند که کمال مطلق وجود ندارد، اما از فرصت‌های تمرینی خود عاقلانه استفاده می‌کنند زیرا شاید در طول زندگی موقعیت مشابهی به وجود آید.

۱۵. کارایی و اثربخشی هم معنی نیستند

بهترین نتایج زمانی حاصل می شود که فرآیندها و تکنیک‌های مناسب برای بهترین جزئیات اجرا شوند. هنگامی که مراحل روشن باشد، تمرکز بر اجرای عالی هر یک از این مراحل می‌تواند منجر به نتایج بهتر شود.

اطمینان حاصل کنید که هنگام انتخاب اتخاذ روند تصمیم گیری خود تحت فشار نیستید. سپس روی انجام هر مرحله به خوبی تمرکز کنید. پیتر دراکر می‌گوید:

کارآیی این است که کار را درست انجام دهید اما اثربخشی به معنای انجام کارِ درست است.

۱۶. برای اولویت‌بندی موثر از چهار D استفاده کنید

داشتن جلسات متعدد و ایمیل‌های مداوم برای پیشنهاد کسب و کار جدید به وضوح غیرکارآمد است. چهار D  روشی بسیار سریع برای شناسایی فعالیت‌های اتلاف‌کننده‌ی زمان و تقویت تمرکز بر فعالیت‌های مفید است:

Do: این کار را بلافاصله انجام دهید.

Delay: برای بازگشت به این کار در زمانی دیگر برنامه‌ریزی کنید.

Delegate: این کار را به کسی که ظرفیت بهتری برای انجام آن دارد واگذار کنید

Dump: کلاً این کار را کنار بگذارید.

هر زمان که در تصمیم‌گیری و اولویت بندی مشکل پیدا کردید روش چهار D را روی آن پیاده کنید.

۱۷. مهارت‌های انعطاف پذیری خود را تقویت کنید

افراد سطح بالا دارای مهارت زیادی در تنظیم مهارت‌های عاطفی خود هستند و در مشاهده و تسلط یافتن بر عواطف دیگران نیز مهارت دارند.

افراد موفق با یادگیری مهارت‌های سازگاری و تکنیک‌های مدیریت استرس مانند مدیتیشن و افزایش توجه، خودآگاهی خود را تقویت می‌کنند که به آن‌ها  در شناسایی آنچه برای بهبودی و بازگشت به حالت بهتر و قوی‌تر لازم است، کمک می‌کند.

افراد موفق در توسعه‌ی فردی سرمایه‌گذاری می‌کنند و می‌دانند که باید مانند فردی که نتایج عالی تولید می‌کند رفتار کنند؛ حتی قبل از اینکه این نتایج شروع به ظهور کنند.

۱۸. انرژی خود را نظارت و مدیریت کنید

مقدار زمانی که در روز صرف نشستن می‌کنیم بسیار نگران کننده‌تر از  کم بودن راه رفتن روزانه‌ی هر فرد یعنی ۱۲ مایل در روز است. تحقیقاتی که در زمینه‌ی اثرات غیرفعالی فیزیکی انجام شده نشان می‌دهد که حتی کاهش ۱۰ درصدی میزان غیرفعالی سالانه جلوی ۵۳۳ هزار مرگ را می‌گیرد.

حتی تحقیقات نشان می‌دهد که ۲۰ تا ۳۰ مایل پیاده‌روی در هفته شما را به شنونده‌ی بهتری تبدیل خواهد کرد!

بنابراین در تایم‌های استراحت خود پیاده‌روی کنید و حتی می‌توانید پنج دقیقه تمرین یوگا یا حرکات کششی داشته باشید.

۱۹. ذهنیت خود را توسعه داده و تقویت کنید

هنگامی که با چالش‌های جدید مواجه می‌شوید و احساس فرورفتن می‌کنید، به دیدگاه‌ها و احتمالاتی که هنوز قادر به دیدن آن نیستید فکر کنید. با این کار مانع از گیجی و افسردگی شده و بخشی از مغز که مسئول یافتن راه‌حل است فعال می‌شود.

۲۰. با روانشناسان عملکردی و مربیان ارتباط داشته باشید

افراد مولد به دنبال حمایت و کمک به تمام تیم هستند نه فقط کارمندان و همکاران. همکاری با یک مربی برای تعیین اهداف آینده و برنامه‌ها، حسابگری شما را افزایش می‌دهد.

علاوه بر این،کار با یک روانشناس عملکردی، برای کشف و فهمیدن انسدادهای ناخواسته، مقاومت و رفتارهایی که باعث گیر افتادن شما شده‌اند لازم است.

همچنین می‌توانید اهداف هوشمندانه‌ی احساسی مانند تکنیک‌ها و استراتژی‌های تناسب روان را برای افزایش بهره‌وری، عملکرد و نتایج خود به کار گیرید.

۲۱. جلسات کمتر و کوتاهتر داشته باشید

به توصیه‌ی Facebook COO Sheryl Sandberg جلسه‌ی مناسب جلسه‌ای است که  با تعداد کمی شرکت‌کننده، یک دستورالعمل مختصر و تقریباً یک ساعته برگزار و دستورالعمل‌های اصلی در ۱۵ دقیقه‌ی اول جلسه گنجانده شود.

وقتی زمانی کمتر از آنچه درخواست می‌شود برای جلسه اختصاص داده شود باعث برخورد اثرگذار، مستمر و مستقیم با دستورالعمل خواهد شد.

اگر مطالب زودتر از زمان تعیین‌شده تمام شد جلسه را به پایان رسانید و وقت باارزش را تلف نکنید.

۲۲. در گفتن “نه” تسلط یابید

هنگامی که موفقیت شروع به سر بر آوردن می‌کند، سیل درخواست‌ها به سوی شما روانه می‌شود. در عین به همراه آوردن اعتبار، این دعوت نامه‌ها، درخواست کمک و پشتیبانی می‌تواند به سرعت شما را از مسیر خارج کند.

چندین پاسخ آماده کنید که در عین قدردانی محترمانه، دلیل عدم توانایی شما در قبول این درخواست‌ها را روشن سازد. با این کار روابط خوب و در عین حال وقت، انرژی و منابعتان حفظ می‌شود. در این صورت واقعاً از نه گفتن خود احساس خوبی خواهید داشت و چرخ بهره‌وریتان همچنان خواهد چرخید.

ابتدا بر روی یک چیز کوچک تمرکز کنید

شاید پس از بررسی ۲۲ شیوه‌ی افراد موفق، کمی به نظرتان سنگین بیاید. راز موفقیت در اینجا این است که یک حوزه را انتخاب و روی آن تمرکز کنید و وقت کافی بدهید تا به ذات دوم شما بدل شود! به عنوان مثال، می‌توانید یک ساعت زود بخوابید تا یک ساعت زودتر بیدار شوید تا یک فعالیت فیزیکی انجام دهید.

نکته اینجا این است که تمرین مستمر برای رسیدن به بالاترین سطح در آن فعالیت را سرلوحه‌ی کار خود قرار دهید.

فاطمه مسیب‌پور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *