انتشار این مقاله


قبل از استفاده از نخ دندان، مسواک بزنید

باکتری‌های پاتوژن بیشتر در پایین خط لثه قرار می‌گیرند که اکسیژن کمتری دارد. مسواک شما به اندازه نخ دندان برای پاک کردن بین دندانها مؤثر نیست.

به منظور بهبود بهداشت دهان، نخ دندان زدن باید هر روز انجام شود. پس قبل از اینکه تصمیم بگیرید که اول مسواک بزنید یا نخ دندان، یک سوال مهم را مطرح کنید: با کدام روش بیشتر احتمال دارد یک عادت را شکل دهید که به آن پایبند باشید؟

برای بسیاری از مردم، این احتمالا اول مسواک زدن و بعد نخ دندان است.

شما ابتدا مسواک می‌زنید تا پلاک دندان را حذف کنید – یک بیوفیلم نرم و چسبنده به دندان هایتان که از باکتری‌ تشکیل یافته است. صدها گونه از باکتری‌های مختلف در پلاک وجود دارد که بعضی از آنها باعث پوسیدگی دندان و بیماری لثه می‌شود. هر دوی این بیماری‌ها می‌تواند باعث درد و منجر به افزایش نیاز به درمان دندانپزشکی شود و در نهایت دندان‌های شما را از شما بگیرد.

مهم است توجه داشته باشیم که پلاکی که بیش از ۲۴ ساعت در دهان باقی می‌ماند، نسبت به گونه‌های باکتری که منجر به بیماری (بیماری زا) می‌شود، بسیار مهمان‌نوازتر است.


مقاله مرتبط: مسواک‌های بین دندانی


به همین دلیل است که حداقل باید یک بار در روز این کلنی‌های باکتریایی را از بین ببریم. باکتری‌های پاتوژن بیشتر در پایین خط لثه قرار می‌گیرند که اکسیژن کمتری دارد. مسواک شما به اندازه نخ دندان برای پاک کردن بین دندانها مؤثر نیست.

مطالعات چه چیزی را آشکار می‌کند

مطالعه بسیار جالبی در سال ۲۰۰۸ در دانشگاه نیویورک با ۵۱ مجموعه از دوقلوهای یکسان انجام شد. در هر جفت، یک قل هم مسواک زد و هم نخ دندان کشید در حالی که قل دیگر فقط مسواک زد. پس از دو هفته، افرادی که نخ دندان نکشیده بودند، باکتری‌های مرتبط با بیماری پریودنتال (لثه‌ای) به میزان قابل توجهی بیشتری داشتند.

تحقیقات دیگر نیز به نتایج مشابهی دست یافته‌است. در حین بررسی اثر نسبی روش های مختلف نخ دندان زدن، متوجه شدند که مهم نیست که کدام نوع نخ استفاده می‌شود، کاهش قابل توجهی از پلاک و خونریزی لثه ها (نشانه ای از بیماری لثه) در همه شرکت‌کنندگان نتیجه مشترک افرادی بود که روزانه نخ دندان می‌زنند.

بنابراین من با این جمله شما را ترک خواهم کرد: اگر نخ دندان زدن تنها یکبار در روز به مدت چند دقیقه به شما کمک کند تا دندان‌های طبیعی خود را برای تمام زندگی حفظ کنید … چرا این کار را نمی کنید؟

امین موسوی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید